Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Bahama Bakwissel verslag....(4HP20-20HZ26, 3.0 V6, 2003) 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 07 jun 2016 09:27
Berichten: 34
Auto: C5 break 2.2 16v exclusive
Opties: open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 360.000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Bahama Bakwissel verslag....(4HP20-20HZ26, 3.0 V6, 2003)
Bijlage:
IMG_9541.jpg
Beste mensen,

Hierbij een verslag van de eerder aangekondigde trip naar de Bahama's om daar een automaat van een C5 V6 uit 2003 te vervangen.
Wat ging vooraf, ook te lezen in eerdere berichten:

Goede vriend, met een huis op de Bahama's , heeft een jaar of 7 geleden deze mooie exclusive met 105 dkm daarheen verscheept. Het was zijn vaders C5 die bij inruil nog maar 1500,- waard bleek en omdat zijn ouders regelmatig daar zijn leek het hem een goed plan om de C5 daarheen te halen.....nu de enige C5 aan die kant van de atlantic.
De auto heeft in Nederland een zeer grote beurt gehad, alle vloeistoffen, distributie en nog wat zaken. Reserve vloeistoffen mee, alles ok.
Maar toen... was ik daar een jaar of 4 geleden (ben daar paar keer geweest voor werk) en ontdekte bij een koelvloeistof check....smurrie!
Het bleek een lekke warmtewisselaar op de automaat en dus bakolie.
Weer thuis is na ruggespraak besloten de koeler te bypassen. Er wordt daar niet boven de 80km/h gereden en ook niet meer dan 1000km per jaar, moet kunnen toch?
Fout, foutmelding baktemperatuur, na een aantal ritten.
Koeler opgestuurd en door lokale garagist die ook de bypass had gemaakt gemonteerd.
Probleem opgelost? Non!
De bak werd schokkerig en verloor op een gegeven moment alle tractie. Na een terugsleep actie, zonder draaiende motor(!) en een dag stilstand was er wel weer tractie. En een foutmelding in de auto en code's in Lexia.
Er is toen bedacht om de bak leeg te laten lopen (3ltr), te vullen met verse atf en dit een aantal keer te herhalen, soort van flush. Hiervoor heb ik atf opgestuurd en dit later met de lokale garagist uitgevoerd.
Hierna schakelde de bak weer perfect en dat heeft hij meerdere (langere) ritten gemaakt.
Na een half jaar stilstand kwam er een naar zagend geluid uit de bak. Of dit plotseling was is niet bekend.
Voeg het geluid bij.
Inmiddels een stuk wijzer weet ik dat een automaatbak niet van koelvloeistof houdt en ook niet van oververhitting. Hij schakelde overigens nog steeds goed, zonder schokken of foutmeldingen.
Er zijn verschillende meningen over het geluid, de juiste gaat nog blijken....
Besloten dat een ruil of revisiebak de enige optie was heb ik een mooie bak met naar zeggen 140dkm bij Maresia gevonden. Deze opgestuurd met 20 ltr. vat atf. Heb mijn man bij Stadegaard een alternatief laten zoeken met zelfde specificaties, hoop dat het allemaal klopt. (ben bekend met het atf verhaal, dat dit toch echt wel de goede moet zijn)
Met cit-doc info van JW en een gesprek met hoofdmonteur van Deuremaux zou het moeten lukken.

Onlangs er heen gevlogen met goede sleutelvriend en 2 x 20 kg gereedschap. Bij een garage met brug (zeldzaam, ze hebben meestal een smeerput) konden we aan de slag. Er was perslucht en bruikbare luchtsleutel. Een motortakel was ook besteld en aanwezig. Het demonteren ging vrij vlot, alles ging los, niks kapot. Assen gaan er eenvoudig uit. Motor hoog gehouden met een balk en band. De drie boutjes van de meeneemplaat los en.....arg! 1 hoek er af. (foto)
En die hadden we niet meegenomen.(stom)
We hadden nog vier dagen. Twee uur later nog een sleutelvriend zo gek gekregen, plaat gevonden (Renard) en ticket geboekt.
Hij was er twee dagen later.
De oude bak inmiddels verder uitgebouwd. Lastig om hem langs het subframe en starterkrans te krijgen. Dit lukte door het differentieel wat te liften met een spanband.
Ok, inbouwen maar weer. Stoeien met de bak omhoog, beetje heen en weer en op zijn plek. Tijdens het aandraaien van de bakbouten zagen we dat de koppelomvormer te ver uit de bak stak. Weer los, koppelomvormer goed in de bak en met een pennetje door een gaatje in de bell-house op zijn plaats gehouden tijdens de volgende montage. Alles weer gemonteerd en de bak gevuld tot hij ging uitstromen bij de controleplug. Lexia er aan om te initialiseren....in de drive.
Nul tractie.
Controle via Lexia van de solenoids uitgevoerd, hiervan hoor je er 4 heel goed en 2 zeer zwak. Brein van de oude bak uitgebouwd en aangesloten op de auto om te vergelijken, zelfde beeld. Shit. Toen wisten we het niet meer.

Inmiddels weer thuis en na overleg met Autrans weten we dat de kans groot is dat we de oliepomp in de bak waarschijnlijk beschadigd hebben bij montage, of hij was al kapot.
We hebben nu een paar opties en ik hoop dat we met nog meer informatie tot een oplossing komen.
Wat we ons afvragen is of het zagende geluid van de gebroken meeneemplaat kwam of uit de bak dan wel koppelomvormer. De oude bak was wel vervuild met koelvloeistof maar schakelde goed. Toen we het brein daar uithaalden zag het er ook mooi schoon uit. We hebben nu een vervuilde bak/omvormer (die het wel deed) en een ruilbak met kapotte pomp. Mijn idee is om de koppelomvormer van de ruilbak op de oude bak te monteren. Hierbij ga ik er dan van uit dat het zaaggeluid de gebroken meeneemplaat was en niet uit de bak kwam.
Als iemand hier iets zinnigs over wil zeggen dan graag, alle info en wijsheid is welkom.
Tot zover,
Groet, Juk


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


01 feb 2020 11:45
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 07 jun 2016 09:27
Berichten: 34
Auto: C5 break 2.2 16v exclusive
Opties: open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 360.000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bahama Bakwissel verslag....(4HP20-20HZ26, 3.0 V6, 2003)
Bijlage:
Krijg het geluid wat uit de bak komt niet ge-upload.
Mocht iemand dit willen horen stuur dan een pb.

Groet,
Juk


02 feb 2020 12:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bahama Bakwissel verslag....(4HP20-20HZ26, 3.0 V6, 2003)
Da's een hele story, met helaas een negatief resultaat, vooralsnog :(

Kon je bij het loshalen zien hoe de koppelomvormer zat, tov het bakhuis?
En bij het herplaatsen daarvan op de "nieuwe bak", hoe ging dat toen?

Lang geleden heb ik ook eens lopen etteren met een koppelomvormer van een BW 3-bak, gemonteerd in mijn DS23 Inj Aut. Die was kapot, de vrijloop werkte niet meer, en een andere koppelomvormer kreeg ik lange tijd niet goed op z'n plaats. Daarbij speelde de vertanding naar de oliepomp in de bak ook een rol.
Uiteindelijk is het gelukt, de bak vertikaal gezet, en de koppelomvormer op de assen laten zakken.

Wat precies de procedure is bij deze koppelomvormer weet ik niet, ik zal kijken of ik daar een CitDoc van kan vinden.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


02 feb 2020 14:48
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 07 jun 2016 09:27
Berichten: 34
Auto: C5 break 2.2 16v exclusive
Opties: open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 360.000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bahama Bakwissel verslag....(4HP20-20HZ26, 3.0 V6, 2003)
De koppelomvormer van de oude bak was bij demonteren een beetje naar buiten gekomen. We hebben deze later er geheel af gehaald om te kijken hoe het zit. De koppelomvormer heeft een buis met twee sparingen die het pomptandwiel met nokken in de bak meeneemt. Ook zijn er twee assen met spiebanen. Als je een beetje kijkt en draait dan valt alles mooi in elkaar. Heb inmiddels een tutorial gevonden van deze zf4hp20, daar staat in hoe je de koppelomvormer op de bak plaatst. Zo moet het dan officieel met een hulpstukje door het gat van de BDP opnemer gemonteerd worden.
Ben toch bang dat we de ruilbak gesloopt hebben bij montage.....
Hoop dat we met de oude bak en de ruil omvormer nog iets kunnen bereiken.
Ga nog eens met Autrans praten...

Grt,
Juk


02 feb 2020 15:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bahama Bakwissel verslag....(4HP20-20HZ26, 3.0 V6, 2003)
Even voor mijn begrip: zat er bij de "nieuwe bak" ook een (voorgemonteerde) koppelomvormer?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


03 feb 2020 00:23
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 19 feb 2016 15:38
Berichten: 107
Auto: C6
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bahama Bakwissel verslag....(4HP20-20HZ26, 3.0 V6, 2003)
Ik heb voor mijn xm een tijd geleden zelf de 4HP20 gereviseerd.
De koppelomvormer monteren is inderdaad een nauwkeurig klusje. Vergeet ook zeker die kunststof ring niet.
Ik zou overigens nooit de koppelomvormer herbruiken als je niet precies de historie kent. Het is het deel van deze bak dat het snelst slijt! Ik heb nog een bak liggen hier die stuk is of stuk aan het gaan is. En ook nog delen van de revisie over.
Mocht je wat delen nodig hebben dan heb je daar misschien wat aan. Meestal gaat de oliepomp of de lagering daarvan stuk.


03 feb 2020 06:45
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 07 jun 2016 09:27
Berichten: 34
Auto: C5 break 2.2 16v exclusive
Opties: open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 360.000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bahama Bakwissel verslag....(4HP20-20HZ26, 3.0 V6, 2003)
Dank voor de reacties!

De ruilbak die ik gekocht heb was compleet met koppelomvormer, op zijn plaats gehouden met een strip, zoals je wel vaker ziet. Deze bak kwam van een goed rijdende C5 met schade, 140 dkm. Of dit allemaal klopt weet je natuurlijk niet maar wil het wel geloven. Of de omvormer bij demontage van de bak er van af is geweest dan wel verdraaid kan je ook niet weten. Dit hadden we moeten controleren voor montage. (En de meeneemplaat moeten meenemen....) De nylon ring zat nog op zijn plek, met wat vaseline ingesmeerd voor montage.
Heb het revisie verslag van furriegurrie ook gelezen, heel interessant! Mijn bevriende monteur heeft ook wel ervaring met reviseren van bakken, nog niet met de 4hp20. We zouden als we terug gaan kunnen kijken of we inderdaad de pomp hebben gesloopt.
Weet alleen niet wat we daar voor speciaal gereedschap en materiaal voor nodig hebben. Als we een duidelijk beeld van de mogelijkheden en kansen krijgen is het de moeite waard om nog een keer te gaan. We kunnen wel onderdelen meenemen in het vliegtuig, tot 32 kg per koffer.
Voor het plaatje:
We hebben daar nu de orginele bak met koppelomvormer die vervuild is geweest met koelvloeistof maar nog wel goed functioneerde. Hij maakte een zaaggeluid wat of uit de bak komt of van de meeneemplaat met 1 gebroken hoek. Dit klonk vrij metalig, dit geluid kan ik mailen. De orginele bak met koppelomvormer staat nu gedemonteerd.
En we hebben de ruilbak met koppelomvormer , nu gemonteerd. Deze zou goed moeten zijn maar waarschijnlijk de pomp beschadigd bij montage. Hij maakt geen raar geluid bij draaiende motor maar geeft geen tractie. Heb begrepen dat deze bak uit zichzelf in de 3e versnelling staat en altijd zou moeten aangrijpen als de motor loopt en er pompdruk naar de omvormer is....soort van noodloop. De Lexia gaf geen storingen hierbij. Het is jammer dat de pompdruk niet gemeten wordt.
Alle tips en info nog steeds welkom.
Groet,
Juk


03 feb 2020 10:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bahama Bakwissel verslag....(4HP20-20HZ26, 3.0 V6, 2003)
Is die koppelomvormer die al op de bak zat dan toch weer van z'n plaats gekomen terwijl jullie het geheel bezig waren te monteren?
Ik las namelijk eerder:
Citaat:
Tijdens het aandraaien van de bakbouten zagen we dat de koppelomvormer te ver uit de bak stak


Overigens, als de pomp niet werkt, kun je de bak ook niet correct afvullen. Dan circuleert er geen olie richting koppelomvormer, en zal het niveau veel te laag blijven.
Vraag daarbij: was de "nieuwe bak met koppelomvormer" al wel gevuld? Of was 'ie leeg?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


03 feb 2020 14:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bahama Bakwissel verslag....(4HP20-20HZ26, 3.0 V6, 2003)
is de bak goed tegen de motor gegaan , dat je niet de bak met de bouten tegen de motor gedrukt hebt.


03 feb 2020 15:06
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 07 jun 2016 09:27
Berichten: 34
Auto: C5 break 2.2 16v exclusive
Opties: open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 360.000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bahama Bakwissel verslag....(4HP20-20HZ26, 3.0 V6, 2003)
Hallo JW en Willy4,

Zal proberen zo compleet mogelijk te zijn met de info....

We hebben de ruilbak met koppelomvormer gemonteerd zonder de centreerpennen "5" en het hulpstuk "4" welke de omvormer op zijn plaats moet houden.( niet voorhanden en niet echt nodig vlgs citroen werkplaatchef) Pasbusjes zaten nog aan de motorzijde en we hebbende bak er eerst naast gehangen en toen de twee bouten waar de centreerpennen "5" zouden moeten zitten er losjes in gedraaid met ruimte tussen bak en motor. Voordat dit ging hebben moesten we aardig stoeien. Dit is mogelijk het moment dat de omvormer wat naar buiten is gekomen en verdraaid. Hierna hebben we de bak naar de motor gedrukt en de de laatste centimeter gelijkmatig aangetrokken met de bouten. Toen we de drie boutjes in de meeneemplaat vast wilden zetten zagen we dat deze richting de motor gedrukt werd door de omvormer, onder spanning dus. We hebben toen de bak een centimeter ruimte gegeven met de bakbouten in de hoop de omvormer te kunnen draaien en deze op zijn plek zou vallen. Dit bleek niet mogelijk, je komt er niet bij. Hierna de bak weer losgeschroefd en laten zakken. De omvormer verdraaid tot die duidelijk over de nokken van het pomptandwiel viel en diep in bak lag. Om hem op zijn plaats te houden hebben we een gaatje geboord in de bell-house en daar een pennetje in gestoken die de omvormer mooi in de bak hield.
Zo alles weer gemonteerd en goed opgelet dat de kier overal gelijk bleef.
Waarschijnlijk hebben we iets kapot gedrukt met het aanhalen van de bakbouten toen de omvormer niet goed zat.... mooi stom. Je hoort geen naar geluid als de motor loopt maar kan me voorstellen dat er ergens een scheur zit....
Met het vullen van de bak kwam er na 3 liter al olie uit de niveauplug. Kan me voorstellen dat als er geen olie rondgepompt wordt dat dit niveau dan snel bereikt wordt.
Dusss...

Groet,
Juk


03 feb 2020 20:26
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bahama Bakwissel verslag....(4HP20-20HZ26, 3.0 V6, 2003)
waarschijnlijk is de pomp eraan.
je mag NOOIT de bak aandraaien om de bak aan de motor te brengen bij een automaat , als dat is de
koppelomvormer uit de pomp is gekomen.
bij een niet automaat is het iets anders.


03 feb 2020 20:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bahama Bakwissel verslag....(4HP20-20HZ26, 3.0 V6, 2003)
wat ik ook durf te doen is een paar tap bouten in het motorblok schroeven om daar de bak over te geleiden dat je zo de bak met de hand tegen het motorblok kunt duwen.


03 feb 2020 21:14
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 07 jun 2016 09:27
Berichten: 34
Auto: C5 break 2.2 16v exclusive
Opties: open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 360.000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bahama Bakwissel verslag....(4HP20-20HZ26, 3.0 V6, 2003)
Denk ook dat de pomp er aan is.We hadden centreerpennen moeten maken van oude bouten en beter moeten kijken of de omvormer goed aanlag en die fixeren... Veel geleerd, lastig dat het zo ver weg is. Hier konden we het wel fixen.
Wat denken jullie van de oude bak, die het nog wel deed. Wat kan er in de bak niet tegen die vervuiling met koelvloeistof (die ik wel "geflushed" heb met Atf).
We hebben een ruil omvormer die goed zou moeten zijn. Deze monteren op die bak? Blijft gissen.
Wil iemand het geluid nog horen wat van de oude bak of meeneemplaat kwam?

groet,
Juk


04 feb 2020 14:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bahama Bakwissel verslag....(4HP20-20HZ26, 3.0 V6, 2003)
[img]We hebben een ruil omvormer die goed zou moeten zijn. Deze monteren op die bak? Blijft gissen
[/img]
dat zou ik niet doen.


04 feb 2020 15:00
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 07 jun 2016 09:27
Berichten: 34
Auto: C5 break 2.2 16v exclusive
Opties: open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 360.000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bahama Bakwissel verslag....(4HP20-20HZ26, 3.0 V6, 2003)
Ok,
Wat is de beste optie met wat we daar hebben en nog mee kunnen nemen die kant op?
De bakken uit elkaar halen daar zie ik niet zo zitten, tenzij het zonder speciaal gereedschap te doen is...

Juk


04 feb 2020 15:06
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.