Probleem met automaatbak Sic: als hij toch open gaat dan...
Auteur |
Bericht |
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Probleem met automaatbak Sic: als hij toch open gaat dan...
Hallo allemaal, Voor Kerst de Wegenwacht laten komen omdat Sic een nieuw geluid maakte. Lang verhaal kort: wegenwachter werd helemaal blij toen hij Sic zag: "Dat is geen gewone C5 toch?", stukje mee gereden: "..... wat rijdt dat lekker zeg!" en zo nog wat gebabbeld. Omdat het niveau van de hydraulische vloeistof te laag stond om te zien was de eerste verdachte de bijbehorende pomp. Gisteren (jaja, de garage heeft het druk) Sic weggebracht. Pomp werd toen eigenlijk uitgesloten omdat hij geluidloos liep. Volgende verdachte was de automaatbak. Daar heb ik ook meer "vertrouwen" in omdat ik tijdens het rijden heb gemerkt dat het geluid voornamelijk kwam als er versneld werd. Zodra ik weer een vaste snelheid had was het vrij snel weg. De hoogte wordt niet zo vaak aangepast dat dat "gaspedaal-afhankelijk" is. Dus het hydraulisch systeem leek me al niet de boosdoener. De automaat revisie specialist waar ze mee samen werken zegt op basis van wat hij zo hoorde dat het de koppelomvormer is die aan het overlijden is. Daardoor gaat de pomp in de bak herrie maken tot alles rip is. Dit was volgens hem een bekend probleem bij dit type bak. Dus nu gaat Sic daar heen, wordt de bak open gemaakt en (naar verwachting) het probleem opgelost. Maarrrrrr.... Nu we toch iets meer dan 10 euro uit gaan geven aan jullie de vraag of er zaken zijn die meteen meegenomen moeten/kunnen worden als we toch bezig zijn. Heb al gezegd dat ik een opgave wil als was het zijn eigen auto zodat ik er de komende jaren geen omkijken meer naar heb. Maar hier is meer Citroën-bakken ervaring bij elkaar verwacht ik dus vandaar dat ik hier ook wat info bij elkaar probeer te vegen... Mede ook omdat Sic natuurlijk wat meer vermogen en koppel levert dan de standaard V6. Dus suggesties zijn welkom
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
16 jan 2020 10:08 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3022 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Probleem met automaatbak Sic: als hij toch open gaat dan
Hier alvast iets: viewtopic.php?p=566308 Voor een beeld op de kosten
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
16 jan 2020 10:20 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Probleem met automaatbak Sic: als hij toch open gaat dan...
Volgens service.citroen.com zit er een 4HP20 in. Inderdaad een zwakke automaat waarvan de koppelomvormer wel eens sneuvelt. Maar het kan ook iets anders zijn: een koppeling in de bak waarvan de as afscheurt. Dat klinkt ongeveer zoals jij beschrijft (been there). In plaats van een paar duizend € in die bak (vol microgruis) te stoppen lijkt het verstandiger om een tweedehands te scoren. onderdelen@venauto.nl, een betrouwbaar adres. 4HP20's zijn wel te vinden, wellicht niet exact voor een v6. Dat maakt niet veel uit, alleen de electronica overzetten. Wat verder interessant is om ook te doen, omdat die motor er dan toch uit moet en het geheel goed bereikbaar is: Krukasafdichting Klepdekselpakkingen D-riem vervangen Bij die kleppendekselafdichtingen gaat het nadrukkelijk niet alleen om de onderdelen 6 en 8, maar OOK om E en F: Om daarvan de pakking te kunnen vervangen moet de D-riem er toch af. En dat moet alleen, omdat de boutjes van de behuizing van de D-riem "aan de verkeerde kant" zitten. Zonder die behuizing te demonteren krijg je E en F niet van hun plek. In de auto is dat een mega-klus. Ik heb destijds die behuizing gewoon los geslepen en weggelaten.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
16 jan 2020 10:38 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Probleem met automaatbak Sic: als hij toch open gaat dan...
Dat verhaal gaat over een Aisin AL4 en dit over een ZF 4HP20. Totaal anders.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
16 jan 2020 10:40 |
|
|
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Re: Probleem met automaatbak Sic: als hij toch open gaat dan
Ik heb (heel even) nagedacht over een 2e hands maar zolang die niet open is geweest en volledig geïnspecteerd (wat natuurlijk ook niet gratis is) kan niemand mij garanderen wat ik koop en of daar geen "microgruis" in zit. Dus dan kan ik bij wijze van spreken over 100km opnieuw aan de beurt zijn met hetzelfde of wat anders.
Simpel gezegd is het "betrouwbaar" maken van een andere bak waarschijnlijk net zo omslachtig en duur als het betrouwbaar krijgen van deze bak.
Daar komt bij: Sic levert 15 tot 20% meer vermogen dan een standaard V6 dus in dit traject wil ik ook even (laten) kijken naar (on)mogelijkheden om e.e.a. wat robuster te maken als dat überhaupt al kan. Geld speelt wel een rol maar ik geef het liever in 1 keer uit dan dat ik een aantal keer aan de beurt ben. Al was het maar omdat de leenauto's die ik mee krijg niet echt vergelijkbaar zijn met waar ik graag in rij...
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
16 jan 2020 10:58 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3022 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Probleem met automaatbak Sic: als hij toch open gaat dan
JanSr schreef: H_H schreef: Hier alvast iets: viewtopic.php?p=566308" onclick="window.open(this.href);return false; Voor een beeld op de kosten Dat verhaal gaat over een Aisin AL4 en dit over een ZF 4HP20. Totaal anders. Weet ik, ik heb zelf ook een V6 gehad met die bak. Ging mij om de kosten van revisie en het alternatief om een andere bak er in te zetten...
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
16 jan 2020 11:07 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3022 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Probleem met automaatbak Sic: als hij toch open gaat dan
In Nuland zit een bedrijf wat goede recensies heeft (zitten ook in Almelo en A'dam) Niet te ver bij jou vandaan dus http://www.ganzeboom.net/contact/contact-nuland
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
16 jan 2020 11:12 |
|
|
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Re: Probleem met automaatbak Sic: als hij toch open gaat dan
Daar heb ik ooit gewoond Maar ik heb vertrouwen in mijn sleutelaars, als die zeggen dat ze een goed adres hebben en daar goede ervaringen mee hebben dan geloof ik ze direct. Weet (nog) niet waar Sic heen gaat, kan best zijn dat ze hem naar Nuland brengen. Geen idee
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
16 jan 2020 11:15 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Probleem met automaatbak Sic: als hij toch open gaat dan
Motor uit- en inbouwen plus een tweedehandsautomaat kost ca de helft van de route die je nu kiest en de verkregen zekerheid is niet wezenlijk verschillend. Alle automaten worden toegepast op alle motoren. Bijvoorbeeld die 4HP20 op jouw V6 is constructief precies dezelfde als in 2 liter modellen. De enige verschillen zitten in een paar tandwielverghoudingen in de regelaar voor de schakelmomenten. Ik heb ze altijd zonder enig probleem door elkaar gebruikt. Wat er ook kapot is in die bak: Die 4HP20 (en ook de 4HP18) hebben een aantal zwakke details. Het is een illusie dat een revisiebedrijf daar iets aan kan veranderen. Zo zitten er bijvoorbeeld een hele reeks priegelige naaldlagertjes in. Eén gruisje en een naaldje gaat er aan. En dat wordt dan ook weer gruis. Als je zo'n kapotte automaat uit elkaar haalt, weet je niet wat je ziet. Elke bak, die nog gewoon draait is beter. Kijk hier maar eens: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/226214/Een 4HP18 is constructief niet echt anders dan een 4HP20. Het grote verschil is het brein.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
16 jan 2020 11:41 |
|
|
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Re: Probleem met automaatbak Sic: als hij toch open gaat dan
Zullen we het er bij houden dat ik degene die het probleem op gaat lossen mag adviseren of het repareren, reviseren of vervangen wordt en dat ik zelf een voorkeur heb? Dat geen van de keuzes een 100% probleemvrije toekomst zal garanderen weet ik. Als anderen iets zonder problemen gebruiken is dat fijn voor de anderen maar ik koop er helemaal niets voor want ik ben doorgaans de uitzondering die de regel bevestigt en dan komt er niemand die zijn beurs trekt en zegt "joh, dat betaal ik wel voor je".
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
16 jan 2020 12:11 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Probleem met automaatbak Sic: als hij toch open gaat dan
Daarmee ben je dan weer géén uitzondering he, dat je dat even weet
|
16 jan 2020 13:03 |
|
|
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Re: Probleem met automaatbak Sic: als hij toch open gaat dan
Mocht er toch iemand zijn die wil betalen: ik heb een idee van de kosten Repareren wordt geschat op € 3000,-, reviseren op € 4000,-. Voor dat verschil kies ik voor het laatste. Balen, veul geld, heul veul, maar als ik die ... polo waar ik nu mezelf over lange afstanden moet verplaatsen weer omgeruild wordt voor Sic zal ik het hopelijk snel weer vergeten zijn. Revisie bedrijf heeft het volledige vertrouwen van mijn technische mensen en dan ook van mij.
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
21 jan 2020 15:27 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Probleem met automaatbak Sic: als hij toch open gaat dan
Een polo.... zijn je schoenen stuk ofzo? Smak geld maar als je er de lol aan beleeft, och. Alles is relatief. Een ander heeft lol aan een auto die ieder jaar 10.k minder waard wordt...
|
21 jan 2020 17:51 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Probleem met automaatbak Sic: als hij toch open gaat dan
Een paar jaar geleden betaalde ik voor zo'n V6 €1.300. Soms betaalt men teveel. Kijk hier eens: Voor iets meer dan je reparatie heb je: https://www.autoscout24.nl/aanbod/citroen-c5-3-0-v6-carlsson-benzine-grijs-75488795-21f6-134b-e053-e250040a9b4a?utm_source=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=shareWeet je wel zeker dat je op de goede weg bent?
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
21 jan 2020 17:53 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Probleem met automaatbak Sic: als hij toch open gaat dan
Voor een carlsson? Een lpg installatie kost natuurlijk ook een paar duiten. Met deze auto weet je natuurlijk ook niet of de bak het nog lang uithoudt. Hij is gespoeld, dat is vaak natuurlijk een teken dat er iets niet helemaal lekker ging.
|
21 jan 2020 18:39 |
|
|
|