Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Storingscode P1538
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=21275
Pagina 1 van 2

Auteur:  Jochem [ 06 nov 2019 09:11 ]
Berichttitel:  Storingscode P1538

Sinds vanmorgen doet mijn V6 moeilijk. Vreemd dan wel traag reageren op het gas, stationair af en toe moeilijk, en afslaan bij het stoplicht. Dit alles met MM-lampje en de melding 'storing uitlaatgas' en foutcode P1538, oftewel Intake Manifold Runner Control (Bank 2) Stuck Open. Na met een OBD scanner de fout te hebben verwijderd keert deze direct na het starten weer terug.

Helaas kan ik er op internet nergens iets over vinden mbt PSA motoren, laat staan met de ES9J4S. Kan iemand mij op weg helpen terwijl ik slaap na mijn nachtdienst? :P

Auteur:  JW-C5 [ 06 nov 2019 11:04 ]
Berichttitel:  Re: Storingscode P1538

In de CitDoc's kom ik het document B1KX0RP0 Storingscodes EOBD : Motor ES9J4S (XFX) tegen.

Daarin staat dat P1538 een gevolg is van net niet plausibel zijn van de stand van de elektrisch bediende smoorklep.
Ik zal je dat CitDoc zo sturen.

Daarin staat ook dat je in Lexia een bepaald scherm kunt oproepen, voor nadere diagnose.

Ik heb ook nog gevonden B1HM3AP0 Resetprocedure : Multipoint injectiecomputer BOSCH ME 7.4.6
Daarin is onder andere te lezen:
Citaat:
OPMERKING : De motormanagementcomputer registreert de inleerparameters van de elektrisch bediende klep in een EEPROM.
LET OP : Het niet uitvoeren van het inleren van het stationair draaien van de motor veroorzaakt een storing in de motor : De motormanagementcomputer kan het motorkoppel aan de hand van de opening van de elektrisch bediende klep niet nauwkeurig regelen.

Ook dat gaat naar je onderweg.

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 06 nov 2019 22:14 ]
Berichttitel:  Re: Storingscode P1538

Dit kan ontstaan door een inlaat lekkage.
Dan komt er meer lucht binnen de map sensor ziet een hogere druk. Er wordt vervolgens meer brandstof ingespoten. Daardoor stijgt het toerental.
Daarom gaat de gasklep verder dicht.

Wat is je spruitstuk druk?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  Jochem [ 06 nov 2019 22:47 ]
Berichttitel:  Re: Storingscode P1538

Geen idee wat de inlaatdruk is, ik heb een Lexia die niet met mijn auto wil communiceren. Alleen is toerentalverhoging niet het geval, eerder slechte reactie op het gaspedaal en niet of niet goed stationair overnemen na gas loslaten.

Auteur:  JW-C5 [ 06 nov 2019 22:52 ]
Berichttitel:  Re: Storingscode P1538

Tsja, dan wordt het lastig, zonder een Lexia...…

Je bent welkom bij mij, uiteraard.
Maar da's niet helemaal naast de deur :cry:

Groet,
JW

Auteur:  boes [ 07 nov 2019 13:55 ]
Berichttitel:  Re: Storingscode P1538

Je kan die ook gewoon zien met een OBD scanner hoor!

Auteur:  Jochem [ 08 nov 2019 01:07 ]
Berichttitel:  Re: Storingscode P1538

Vandaag de onderstaande, door JW verstuurde, procedure gedaan:

Citaat:
Aanpassen van het motortoerental

- Zet het contact aan.
- Ontgrendel de startbeveiliging (afhankelijk van de uitrusting).
- Gedurende 30 seconden (minimum) : • Onderbreek het contact niet • Druk het gaspedaal niet in
- Zet het contact af.

VERPLICHT : Zet gedurende 15 seconden het contact niet aan.

OPMERKING : De motormanagementcomputer registreert de inleerparameters van de elektrisch bediende klep in een EEPROM.

LET OP : Het niet uitvoeren van het inleren van het stationair draaien van de motor veroorzaakt een storing in de motor : De motormanagementcomputer kan het motorkoppel aan de hand van de opening van de elektrisch bediende klep niet nauwkeurig regelen.
Deze storing duurt tot het uitschakelen van het contact (minimaal 15 seconden).


Daarna ben ik een stuk gaan rijden, en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan tijdens de rit.

Ik vermoed dat de auto ergens een korte stroomdip heeft gehad tijdens het rijden, toen te snel weer gestart voor de ECU om de gasklep-parameters weer goed te krijgen en daardoor de eerder beschreven problemen zich voordeden.

Fingers crossed dat het iets eenmaligs was!

Auteur:  JW-C5 [ 08 nov 2019 01:36 ]
Berichttitel:  Re: Storingscode P1538

We duimen met je mee :smt203

Groet,
JW

Auteur:  H_H [ 08 nov 2019 11:40 ]
Berichttitel:  Re: Storingscode P1538

Dat zou inderdaad wel een hele eenvoudige oplossing zijn voor een probleem wat in eerste instantie best ernstig lijkt!
soms zit het mee :smt023

Zou je deze procedure ook moeten uitvoeren na vervangen of schoonmaken van een stappenmotor? (ik denk aan mijn Xantia)

Auteur:  Jochem [ 20 nov 2019 15:27 ]
Berichttitel:  Re: Storingscode P1538

Bij een stappenmotor dien je de accu enige tijd los te hebben. Vergelijkbare procedure, maar niet helemaal gelijk.

Terugkomend op de gasklepstoring bij mijn C5: helaas blijft de storing ogenschijnlijk willekeurig terugkomen, maar gelukkig zonder de symptomen die ik aanvankelijk had.

Van de week daarom het gasklephuis maar eens uitgebouwd voor inspectie en reiniging. En voor een auto met 2,5 ton op de teller viel het me niks tegen.

Afbeelding

Afbeelding

Maar bij de aansluiting op het inlaatspruitstuk viel me op dat de gele pakking aan de onderkant zwarte aanslag had, wat mijns inziens kan duiden op een luchtlek.

Afbeelding

Dus die ga ik eerst maar eens bestellen bij de dealer, zien of dat gaat helpen. Mocht dat niet helpen dan ga ik hem maar eens aan de computer laten leggen denk ik. Hoe dan ook is de C5 ermee door de APK gekomen vandaag, dus in dat opzicht is het vooralsnog geen groot probleem, alleen irritant.

Auteur:  c5maarten [ 23 nov 2019 20:48 ]
Berichttitel:  Re: Storingscode P1538

Die onderste pakking heeft inderdaad zijn beste tijd gehad. Deze zou ik ook vervangen inderdaad, een onzekere factor minder!

Auteur:  Jochem [ 14 dec 2019 15:17 ]
Berichttitel:  Re: Storingscode P1538

En dat heb ik nu dus ook gedaan. Van oud...

Afbeelding

...naar nieuw.

Afbeelding

De nieuwe pakking is lichtgroen in plaats van geel, maar hij is origineel van de dealer. Hier nogmaals de oude pakking van wat dichterbij:

Afbeelding

Duidelijk is te zien dat de oude pakking onderaan dikker is dan bovenaan. Hij was ook flink verhard. Sinds de vervanging heb ik nog niet heel veel met de C5 gereden, maar tot nu toe geen foutmeldingen en ook geen symptomen meer gehad. Afkloppen!

Auteur:  JW-C5 [ 14 dec 2019 15:27 ]
Berichttitel:  Re: Storingscode P1538

Het lijkt er haast op dat het gasklephuis onderaan niet goed vastgezeten heeft waardoor die pakking niet helemaal aangedrukt was.

Was daar niets van te zien op het gasklephuis? Misschien is die olie rond dat ene boutgat een aanwijzing in die richting?

Groet,
JW

Auteur:  c5maarten [ 14 dec 2019 15:29 ]
Berichttitel:  Re: Storingscode P1538

Daarbij hebben pakkingen ook niet het eeuwige leven. Hopelijk is dit inderdaad de fix geweest welke het probleem heeft opgelost.

Auteur:  Jochem [ 14 dec 2019 19:07 ]
Berichttitel:  Re: Storingscode P1538

Toen ik het gasklephuis voor de eerste keer losmaakte zaten de bouten nog goed vast, dus daar zal het niet aan hebben gelegen.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/