Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Hulp bij terugkerende storingen BVA_AL4
Auteur |
Bericht |
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 259 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
Re: Hulp bij terugkerende storingen BVA_AL4
De 3 eerdere tijdelijke storingen in COMBINE waren er gelijk weer voor ik de auto ook maar startte. Behalve de airco storing. Het starten ging weer eens heel moeizaam.
Ik ben druk bezig uit te zoeken hoe ik de adaptiewaarden van de mengselregeling moet resetten met de lexia. Tot nu toe zonder resultaat.
Ondertussen rijdend aan de lexia gehangen en gekeken naar de waarden.
Wat mij opviel was dat de hoek van de gasklepstand opeens bij deellast in de vrij en verhoogd toerental rond de 3900 rpm van 95 graad naar 5 graad ging. Later opnemend met een video heb ik het niet meer kunnen vastleggen. Verder getracht de persoonlijke parameters te kiezen in de MM6LP diagnose en deze onder het rijden op te slaan in een tabel. Maar zodra ik op stop druk, worden de gegevens verwerkt en klapt het subscherm dicht en kom ik weer in het hoofdscherm (keuze lexia of scantool). Geen info verder te vinden of zichtbaar of ik weet niet -grootste kans- waar ik moet zoeken
_________________ zeg maar Rob .
|
27 okt 2019 14:13 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Hulp bij terugkerende storingen BVA_AL4
Meetwaarden bekijken heeft niet zoveel zin als je niet weet waar je naar op zoek bent, of hoe je het moet interpreteren.
De gasklep meetwaarde is hier niet zo vreemd. Ik doelde op de gaspedaal stand.
Sowieso zijn uitgelezen meetwaarden alleen een indicatie met welke parameters de regeleenheid rekent op dat moment. Ook dat is moeilijk via een forum te leggen, maar neem maar eens de map sensor los en kijk naar de meetwaarde...
Dan zie je vanzelf wat ik bedoel
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
27 okt 2019 23:01 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: Hulp bij terugkerende storingen BVA_AL4
Tja, daar ben ik ook achter gekomen....
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
28 okt 2019 10:56 |
|
|
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 259 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
Re: Hulp bij terugkerende storingen BVA_AL4
@BJG Ik begrijp wat je bedoeld. Zoeken, interpreteren en analyseren is geen sinecure. Helemaal als je net met de Lexia begint. Toch wil ik me ook dit graag eigen maken. Probleem alleen is dat ik nergens een goede handleiding kan vinden. Daarom mijn vraag op jouw voorstel om de adaptiewaarden te resetten. Ik vermoed sterk dat dat met de Lexia kan maar ik weet niet waar in het menu, dit te vinden is. Gister getracht de EPG opnieuw te initialiseren m.b.v. Lexia. Alleen krijg je dan op een gegeven moment onderstaande opdracht. Dat is op de weg niet te doen of zonder rollenbank. Heb niet eens een 5e versnelling in de Automaat. Helaas niet kunnen uitvoeren. Trouwens een mooie site heb je gemaakt voor de Burton 1215.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ zeg maar Rob .
|
28 okt 2019 14:05 |
|
|
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 259 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
Re: Hulp bij terugkerende storingen BVA_AL4
Foutje in bovenstaande; geen EPG maar de EGR.
Deze c5 was door haar vorige eigenaar opgegeven omdat ze de auto niet meer goed kregen. Diverse garagehouders mee bezig en veel nieuw materiaal er op gezet door een verkeerde interpretatie van de foutcodes. Zonder resultaat. (Alleen de nieuwe versnellingsbak had resultaat).
Vrij snel is het me gelukt om m.b.v. hulp en input van dit forum en zoeken op het net, de auto weer goed te krijgen. Probleem/Oplossing: valse lucht via de inlaatpakking. En een andere injector erop.
Nu bijna twee jaar zonder noemenswaardige storingen gereden. Tot afgelopen september. En uitlezen in de Lexia geeft dan diverse storingen die terug voeren naar de versnellingsbak. Dat schijnt er nu uit te zijn (de 2 storingen van de versnellingsbak dan) maar het probleem is nog hetzelfde.
Drie tijdelijke (COMBINE) storingen ontstaan gelijk zodra je de sleutel op het contact zet. En dat zijn de onderstaande.
Verder zoekend in de Lexia kom ik geen storingen tegen op dit moment. Ondanks dat de auto gister tot 2 keer heel moeilijk startte.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ zeg maar Rob .
|
28 okt 2019 14:29 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3022 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Hulp bij terugkerende storingen BVA_AL4
Volgens mij doe je er verstandig aan om naar een specialist met ervaring te gaan. Eindeloos uitlezen brengt je alleen maar in paniek en verder af van de eigenlijke problemen. Ik vermoed dat je katalysator gewoon helemaal dicht zit. Maar ook ik ban verre van expert...
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
28 okt 2019 21:19 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Hulp bij terugkerende storingen BVA_AL4
De storingen in het combi instrument kun je negeren.
Staat er niet iets bij over initialisatie mengsel regeling?
In feite doe je die ook bij egr initialisatie, dat zou de mengsel regeling ook mee moeten pakken. Belangrijk is dat je dit koud doet en daarna de motor warm laat draaien zonder verbruikers! Daarna een proefrit van 5 km ongeveer. Waarbij je alle belastingsvariaties doorloopt. Inclusief remmen op de motor zonder rempedaal.
Bij geen verbetering moet er echt wat dieper worden gekeken.
Ps bedankt voor het compliment over de Burton site. Ik gun het geïnteresseerden van harte om mee te genieten, vandaar de site.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
29 okt 2019 21:43 |
|
|
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 259 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
Re: Hulp bij terugkerende storingen BVA_AL4
De EGR opnieuw inregelen heeft wonderen verricht. Omdat ik niet goed heb kunnen "inrijden" de eerste keer, ga ik het nog één keertje doen en kijken of het dan nog beter wordt.
Starten gaat nu weer normaal. En van de P naar de D of R gaat zonder inhouden.
Twijfel nu sterk of ik nog een motor flush ga uitvoeren om de hydraulische klepstoters weer mooi te laten lopen bij koude start.
_________________ zeg maar Rob .
|
04 nov 2019 19:27 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: Hulp bij terugkerende storingen BVA_AL4
Hoe heb je de EGR ingeregeld?
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
04 nov 2019 19:48 |
|
|
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 259 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
Re: Hulp bij terugkerende storingen BVA_AL4
Met de Lexia. Diagnose. Dan naar de injectie diagnose. In mijn geval de MM6LP en in dat gedeelte kun je als ik het goed heb onthouden kiezen voor "initialiseren EGR". En dat is nou precies waar ik steeds tegen aanloop. Trial en Error door de Lexia en hopen dat je vindt wat je zoekt de volgende keer. Ik mis echt een duidelijke handleiding. Voor het opnieuw in leren van de EGR moet de motor eigenlijk koud zijn, wil je dit uitvoeren. Of minimaal 10 minuten niet gedraaid hebben. Maar als het blok flink warm is gedraaid help die 10 minuten volgens mij niet. Op een gegeven moment hoor je de EGR of de aansturing daarvan snel tikken. Is het erg koud raad ik aan de motorkap dicht te doen anders duurt het heel lang voor de fan aanslaat.
_________________ zeg maar Rob .
|
04 nov 2019 21:42 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: Hulp bij terugkerende storingen BVA_AL4
Merci. Duurt dat inleren zo lang dat na verloop van tijd de fan aanslaat?
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
05 nov 2019 01:32 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Hulp bij terugkerende storingen BVA_AL4
xclus schreef: De EGR opnieuw inregelen heeft wonderen verricht. Omdat ik niet goed heb kunnen "inrijden" de eerste keer, ga ik het nog één keertje doen en kijken of het dan nog beter wordt.
Starten gaat nu weer normaal. En van de P naar de D of R gaat zonder inhouden.
Twijfel nu sterk of ik nog een motor flush ga uitvoeren om de hydraulische klepstoters weer mooi te laten lopen bij koude start. Het effect komt van het inleren van de mengselregeling. Zoals ik eerder reeds aangaf is het initialiseren van de mengselregeling een onderdeel van de adaptieprocedure van de EGR.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 nov 2019 11:54 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3022 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Hulp bij terugkerende storingen BVA_AL4
jantje1948 schreef: Merci. Duurt dat inleren zo lang dat na verloop van tijd de fan aanslaat? Ik denk dat hij bedoeld dat je moet wachten tot de fan aanslaat zodat het tweede circuit open gaat. (even de motor op 1600 toeren laten draaien schijt dat te versnellen maar ik weet niet of dat is toegestaan bij deze procedure)
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
05 nov 2019 12:35 |
|
|
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 259 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
Re: Hulp bij terugkerende storingen BVA_AL4
Nee motor moet stationair blijven draaien tot de fan aanslaat. Met koud weer duurt het nu eenmaal langer dan warm weer. In de wind nog langer als het koud is. Daarom de tip dit met gesloten motorkap te doen, dit houdt de warmte binnen boord.
_________________ zeg maar Rob .
|
05 nov 2019 15:59 |
|
|
Ccinq
C5club Veteraan
Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56 Berichten: 1310 Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: Hulp bij terugkerende storingen BVA_AL4
elektrisch kacheltje er onder..
_________________ Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
|
05 nov 2019 19:01 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|