Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Eindelijk een ph2 break v6 maar, gelijk problemen.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=21196
Pagina 5 van 8

Auteur:  toeter20 [ 22 okt 2019 14:17 ]
Berichttitel:  Re: Eindelijk een ph2 break v6 maar, gelijk problemen.

Inmiddels weer wat geklust aan de auto.
Het groene monster is vervangen, en blijft nu droog. :smt038
Ondertussen het blok een beetje verder schoon gemaakt, misschien heb
ik geluk, en hoeven alleen de klepdeksel pakkingen vervangen te worden.

Dan rest nog de bonk van de 4 naar de 5, en weer terug. Dit doet hij ook
bij manueel schakelen. Ik twijfel nu tussen spoelen en het brein. In geval
van die laatste, ga ik denk ik toch afscheid nemen. Het vervangen daarvan,
staat nou niet echt op mijn bucketlist. :smt198

En dan rest er nog het trillen. Maar dat hangt even van het vorige puntje af.

Verder geeft hij nog een storing op de stuurhoeksensor. Deze geeft foutmelding
P05D2 Geen communicatie met stuurhoeksensor, ontvangen waarde niet correct.

Kortom nog wat werk aan de winkel, de vraag is, heb ik dat er voor over.
Aan de andere kant, ben al meer dan 2 jaar op zoek, en ik wil hem zo graag. :citrofiel

Auteur:  JW-C5 [ 22 okt 2019 20:51 ]
Berichttitel:  Re: Eindelijk een ph2 break v6 maar, gelijk problemen.

Voor die "bonk in de bak" zou ik een afspraak maken met GJO en bij hem langsgaan.

Hij kent deze bak, en al z'n in- en outs als geen ander, hij heeft er ook al honderden onder handen gehad en de nodige problemen daarvan opgelost.

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 22 okt 2019 21:02 ]
Berichttitel:  Re: Eindelijk een ph2 break v6 maar, gelijk problemen.

Liefde voor een auto is een dure liefde...

Auteur:  Ccinq [ 22 okt 2019 22:15 ]
Berichttitel:  Re: Eindelijk een ph2 break v6 maar, gelijk problemen.

Nou, niet zo duur als die voor een vrouw (of man) hoor....

Auteur:  Zeevijver [ 22 okt 2019 22:36 ]
Berichttitel:  Re: Eindelijk een ph2 break v6 maar, gelijk problemen.

De stuurhoek sensor zit in de com 2000. Achter je stuur waar je stuurhendels zitten. Dit kan een calibratie pobleem zijn. Opnieuw calibreren kan uitkomst bieden. Of het is de stuurhoek sensor zelf. Vervangen is dan de optie. En de afstelling daarvan is te vinden in de database van Citroën. Ook op internet vind je sites die informatie geven.

Auteur:  c5jan [ 22 okt 2019 22:45 ]
Berichttitel:  Re: Eindelijk een ph2 break v6 maar, gelijk problemen.

Weet je zeker dat er behalve de storing in de log ook een echt probleem mee gemoeid is?

Auteur:  JW-C5 [ 22 okt 2019 23:00 ]
Berichttitel:  Re: Eindelijk een ph2 break v6 maar, gelijk problemen.

Vaak niet, soms wel.....

De stuurhoeksensor wordt onder andere gebruikt bij het ESP systeem.
Daar maak je normaliter "geen gebruik van", pas als je in een slip dreigt te raken wordt dat geactiveerd. En dan werkt het hopelijk wel goed.

Groet,
JW

Auteur:  toeter20 [ 22 okt 2019 23:44 ]
Berichttitel:  Re: Eindelijk een ph2 break v6 maar, gelijk problemen.

Ik heb eerst alle storingen gewist, ook het logboek.
Daarna een stuk gereden, en weer uitgelezen.
Toen kwam deze storing terug. (geen melding in de auto)
Bij de beschrijving stond:
voeding van de sensoren, "afwezig"
voeding na plus contact, "aanwezig".
Misschien zegt dit nog iets?

Auteur:  JW-C5 [ 22 okt 2019 23:53 ]
Berichttitel:  Re: Eindelijk een ph2 break v6 maar, gelijk problemen.

Ik zou me daar vooralsnog maar even niks van aantrekken.

Eerst die bonk laten analyseren, en mogelijk oplossen.
Als dat lukt kun je verder kijken, en zonodig wat aan die stuurhoeksensor (laten) doen.

Groet,
JW

Auteur:  H_H [ 23 okt 2019 00:48 ]
Berichttitel:  Re: Eindelijk een ph2 break v6 maar, gelijk problemen.

Het brein vervangen zou ik niet meteen als een breekpunt zien als je echt graag deze wagen wilt behouden. Ik heb mijn vorige V6 ph 1 automaat ook na aanschaf bij GJO laten analyseren en daar bleek eigenlijk niks mis te zijn. Spoelbeurt en weer soepel. Was wel de 4 variant dus de voorganger.
Als het de koppelomvormer is, die ook wel eens wil verslijten bij jouw 6 “bak” automaat wordt het een stuk duurder vrees ik.
Dus inderdaad die eerst oplossen of laten diagnosticeren en dan de volgende stap.
En wellicht ook de vraag: heb je een alternatief voor als het duurder uitpakt dan voorzien?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  JW-C5 [ 23 okt 2019 10:09 ]
Berichttitel:  Re: Eindelijk een ph2 break v6 maar, gelijk problemen.

Bij de 4HP20 die aan de PH1 V6 gekoppeld is, is eigenlijk nooit wat mis met het brein.
Dat komt bij de AM6 van de PH2 V6 helaas wel voor, GJO heeft daar ruime ervaring mee.

En als er een bonk optreedt bij het 4 <> 5 schakelen, zal de koppelomvormer daar niet verantwoordelijk voor zijn.
Die gaat inderdaad nog wel eens kapot, maar dat komt dan voor bij de V6 HDi's, die een veel hoger koppel hebben dan de V6 benzine. In die gevallen gaat het lager van de stator dan kapot.

Groet,
JW

Auteur:  toeter20 [ 23 okt 2019 20:55 ]
Berichttitel:  Re: Eindelijk een ph2 break v6 maar, gelijk problemen.

Ik wil inderdaad volgende week eens afspreken met Gjo, ik moet dan toch toevallig in die buurt zijn.

De eenmansgarage hier in het dorp, heeft eventueel een goed draaiende automaat van een c6 liggen.
Hij heeft het voor mij opgezocht, en het brein is hetzelfde. Deze complete bak mag ik eventueel overnemen voor 500 euro. Dus dat zou eventueel een optie zijn.

Een alternatief voor als het te duur uitvalt, is voorlopig doorrijden in de ph1, en maar weer heel lang wachten, tot er weer een ph2 voorbij komt. :roll:

Wat mij vandaag nog opviel, is dat mijn meedraaiende koplampen wel perfect werken.
Krijgen die de informatie niet van de stuurhoeksensor?

Auteur:  rene hoekstra [ 23 okt 2019 20:59 ]
Berichttitel:  Re: Eindelijk een ph2 break v6 maar, gelijk problemen.

even offtopic:

Had je deze al gezien in het verkoop draadje hier op het forum
viewtopic.php?f=10&t=21242

Auteur:  toeter20 [ 23 okt 2019 21:38 ]
Berichttitel:  Re: Eindelijk een ph2 break v6 maar, gelijk problemen.

Yep, heb ik gezien.
Maar dat is geen ph2, en een ph1 heb ik al.
Wel bedankt voor het meedenken. :smt023

Auteur:  toeter20 [ 29 okt 2019 14:58 ]
Berichttitel:  Re: Eindelijk een ph2 break v6 maar, gelijk problemen.

Morgen gaat de auto naar Johan voor een diagnose.

Ondertussen heb ik nog 2 vragen.
Weet iemand misschien wat de ontstekingsvolgorde is van de v6?
Wat is de normale oplaadtijd van de bobines, en hoeveel mag hij daarvan afwijken?

Pagina 5 van 8 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/