Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Vakantie, hitte, motoruitval https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=21089 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Vin [ 28 jul 2019 17:52 ] |
Berichttitel: | Vakantie, hitte, motoruitval |
Afgelopen woensdag 25-7 teruggekomen van vakantie. Alles ging goed met onze C5 2 L HPI exclusive uit 2002. Eerst naar Houffalize België. Van daar naar Dole Frankrijk voor een overnachting. Daarna de Morvan, Bourgogne, uitgekomen in Avallon. 9 dagen geen problemen. Laatste dagen werd het wel erg warm 43C. Dag voor vertrek in de hitte en maar een kort ritje ineens de esp ASR. Paniek, deja vu (5jr geleden in Normandië). Volgende ochtend naar de dealer aldaar, sprak goed Engels en heeft m uitgelezen. Code P1294. Iets met verschil tussen druk van inspuiting benzine van wat ie moet zijn en wat ie daadwerkelijk is... Affin, verder geen problemen. Ik heb dat wel vaker gehad; in de grote stad, file-rijden van stoplicht naar stoplicht. Wordt ie te warm en stopt ie ermee. Na een half uur, 3 kwartier kun je weer rijden... ik kende het euvel. Maar vrouwlief wilde zekerheid en diagnose. Goed, dus niets aan de hand. Volgende dag; rijden maar. We besloten stukje snelweg en dan binnendoor naar Troyes, Reims. Stukje binnendoor ging ongeveer een Km goed. Toen stonden we op een landweggetje in de middel of no-where in 43*... NEE... ja. Ik zeg; we moeten naar de snelweg... tussendoor gaat m niet worden met deze hitte. Hij heeft toeren nodig, 110, 120 Km/uur. Ok, km terug gereden en de peage op. Na 100 meter bluuhhhh. Over en uit. Toen stonden we op de peage in 43* ![]() ![]() Dan nu de vraag: Is dat nu de hitte en de kwaal van de HPI (high pressure injection) , niet tegen de hitte kunnen?? Hoor graag of er iemand is die dit kan uitleggen en of er iets aan te doen is. Hier in NL rijdt ie weer als vanouds. De commentaren die ik krijg van kennissen zijn natuurlijk wel dat het tijd wordt voor een andere auto... Maar ja, dat kan natuurlijk ook. Maar ik hou niet van opgeven ![]() |
Auteur: | c5jan [ 28 jul 2019 18:42 ] |
Berichttitel: | Re: Vakantie, hitte, motoruitval |
Je hebt één van de weinige HPI's die überhaupt nog rijden... |
Auteur: | BJG [ 28 jul 2019 20:10 ] |
Berichttitel: | Re: Vakantie, hitte, motoruitval |
Gezien de foutcodes lijkt het op een probleem met de hogedruk pomp. Dat komt vaker voor. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk |
Auteur: | Vin [ 29 jul 2019 00:27 ] |
Berichttitel: | Re: Vakantie, hitte, motoruitval |
Het heeft wel met de druk te maken idd. En is idd één van de laatste der Mohicanen.. Pomp is 5 jaar geleden vernieuwd. Duur grapje, ga ik niet nog een keer doen. Maar voorlopig rijdt ie nog. Het euvel van de HPI zou dus de pomp zijn; wordt ie te warm, gaat ie moeilijk doen... Ik vroeg me af of er iemand de ins & outs van de HPI kent. Weet hoe het systeem werkt, snapt wat er fout gaat en dus de reden kent waarom dat blok daarom na 1,5 jaar uit de productie is genomen..? Hoor het graag. |
Auteur: | c5jan [ 29 jul 2019 09:00 ] |
Berichttitel: | Re: Vakantie, hitte, motoruitval |
Wat ik weet is dat de pompen sneuvelden, niet meer verkrijgbaar zijn. Als leaseauto werden ze teruggenomen en omgeruild. |
Auteur: | Biedzjee [ 29 jul 2019 14:16 ] |
Berichttitel: | Re: Vakantie, hitte, motoruitval |
Zie ook https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/462 |
Auteur: | c5jan [ 29 jul 2019 14:54 ] |
Berichttitel: | Re: Vakantie, hitte, motoruitval |
Nikszeggend draadje... |
Auteur: | c5jan [ 29 jul 2019 14:58 ] |
Berichttitel: | Re: Vakantie, hitte, motoruitval |
http://www.shop.f5r.co.uk/?44,en_citroe ... -regulator Het artikel lijkt te suggereren dat de drukregelaar te maken kan hebben met de genoemde problemen. |
Auteur: | Vin [ 30 jul 2019 01:36 ] |
Berichttitel: | Re: Vakantie, hitte, motoruitval |
Biedzjee en Jan, Allebei bedankt voor de draadjes. Het is fijn om er wat over te kunnen lezen; ervaringen etc. Wat betreft die benzinedrukregelaar: Daar heb ik ook al eens problemen mee gehad. Heb m toen vervangen, probleem opgelost. Het zou goed kunnen dat ie weer kuren krijgt. Een lage frequentie uitval die dan steeds vaker voorkomt tot ie het niet meer doet... Kwestie van ondervinden. Weet niet of die krengen nog te koop zijn? Volgens het plaatje wel. Mvg |
Auteur: | c5jan [ 30 jul 2019 07:04 ] |
Berichttitel: | Re: Vakantie, hitte, motoruitval |
Het betreffende bedrijf lijkt ook een pomp revisie uit te kunnen voeren, maar er staat geen prijs bij. |
Auteur: | Vin [ 30 jul 2019 10:51 ] |
Berichttitel: | Re: Vakantie, hitte, motoruitval |
Tja, verrek... Ik ben bang dat ik er niet van af kom zo... ![]() Die jongens zitten in Polen; F5R Team is a group of enthusiasts from various fields of electronics, mechanics and mechatronics. Working together has solved all the problems of Renault IDE engine. F5R Team also built a completely new regulator free from defects in the original design, ensuring a long and trouble-free operation. http://www.shop.f5r.co.uk/?en_company,1 Zo’n pomp zit boven op het blok. Is die nou niet zelf te vervangen of is dat een speciaal karweitje? Volgens deze jongens is het eenvoudig (zelf) te doen, staat bij het (Bosch) product. Dat is vreemd. Zo’n pomp zit inkoop rond de...? €450,- / €550,-...? Je betaalt bij afrekenen €1100. Als het al zo eenvoudig is, vanwaar die hoge prijs? |
Auteur: | c5jan [ 30 jul 2019 11:08 ] |
Berichttitel: | Re: Vakantie, hitte, motoruitval |
Volgens de tekst op die site valt dat wel mee. Het is niet te vergelijken met een ouderwetse dieselpomp die precies op tijd moet worden gezet. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |