Rijden in bergen met een 2.0 automaat
Auteur |
Bericht |
toku
C5club Fan
Geregistreerd: 24 jun 2007 16:13 Berichten: 96 Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Rijden in bergen met een 2.0 automaat
Hallo allen,
Vandaag met de C5 de Pyreneeën in gegaan voor een leuke rit. Wat mij opviel was dat als ik in de tweede versnelling (in de handmatige stand) mijn gaspedaal een stukje indruk er maar een kleine reactie is van de motor m.b.t. meer vermogen geven om bergopwaarts te gaan. Als ik mijn gas verder intrap is het net of de versnelling terugschakelt en zo meer vermogen geeft. Echter de bak schakelt niet terug, maar blijft in dezelfde versnelling doorgaan. Is dit een normaal fenomeen? Of is er iets met de injectoren of iets dergelijks? Misschien heeft iemand dit ook meegemaakt. Ben eigenlijk benieuwd. Voor de rest geen problemen met de auto.
Groeten.
Ton
|
25 jun 2019 18:01 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat
Hoe heb je vastgesteld dat hij niet terugschakelt naar de eerste versnelling?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 jun 2019 18:24 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat
In aanvulling daarop: misschien gaat de lockup er af? Heb je slip terwijl je in de tweede versnelling gas geeft?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
26 jun 2019 22:51 |
|
 |
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3069 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
 Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat
Is jouw probleem misschien vergelijkbaar met wat hier beschreven staat? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic ... 54&t=20071Ik weet nog wel dat mijn Ph1 automaat ook altijd veel problemen had in de Pyreneeën. Dan wilde hij na een forse haarspeldklim ineens ook niet meer in zijn 1 terug. Even laten afkoelen hielp dan. Een van de redenen dat ik die toen heb weggedaan bij 320.000km. Die had wel al twee spoelbeurten, nieuwe klepjes en software update gehad.
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
27 jun 2019 07:22 |
|
 |
toku
C5club Fan
Geregistreerd: 24 jun 2007 16:13 Berichten: 96 Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat
Hallo allen, Sorry dat het antwoord even op zich liet wachten, maar was even bezig met vakantie vieren. Even wat antwoorden op de vragen: Ik denk dat de bak net terugschakelt. Ik voel het niet en zie ook op de display niets veranderen. Tevens voel ik, als de auto meer vermogen krijgt, de bak niet omhoog schakelen. Normaal gesproken voel ik dat wel.
Het lijkt er niet op dat de versnelling slipt. Dan zouden toch de toeren omhoog moeten gaan door het slippen? Tenminste dit is zo bij een slippende koppeling. Is dit niet het geval bij een automatische bak dan begrijp ik het even nog niet. Wat doet de lock-up eigenlijk? Kan ik dit ergens terug vinden misschien?
Voor de derde reactie heb ik nog niet gekeken. Sorry. Maar ga ik zeker nog doen.
Ik heb het rijden op de hand stand op de vlakke weg ook geprobeerd en toen had ik het gevoel dat ik geen last had van vermogensverlies in het eerste stuk van het gaspedaal. Ik heb na de Pyreneeën rit ook opnieuw getankt bij een ander station. Zou het misschien in de samenstelling van de benzine kunnen zitten. Je weet het maar nooit.
Groeten.
Ton
|
29 jun 2019 10:30 |
|
 |
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3069 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
 Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat
Heeft dit niet gewoon te maken met het variabele koppel van de AL4 bak?
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
29 jun 2019 11:35 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat
Dat variabele koppel is er alleen bij lage toeren in de koppelomvormer (maximaal factor 2 als ik het goed heb), en zolang de lock-up de koppelomvormer nog niet overbrugt.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
29 jun 2019 11:39 |
|
 |
toku
C5club Fan
Geregistreerd: 24 jun 2007 16:13 Berichten: 96 Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat
Hallo allemaal,
Ik ben ondertussen weer op weg naar huis en heb vandaag door het centraal massief gereden. Tijdens deze rit heb ik de bak in de sport stand gezet. Dit heb ik in diverse forumberichten teruggelezen. Dit rijd een stuk beter als in de normale stand. Alleen trekt hij de motor wel redelijk hoog door in toeren voordat hij overschakelt naar een hogere versnelling. Maar op zich geen probleem. Ik denk dat dit de beste oplossing is om met deze automatische versnellingsbak in de bergen te rijden. Als er nog andere suggesties naar voren komen ga ik die zeker volgend jaar uitproberen. In ieder geval bedankt voor de informatie.
Groeten.
Ton
|
04 jul 2019 21:06 |
|
 |
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3069 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
 Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat
Ik heb tot nu roe ook altijd de sportstand van de automaat gehanteerd in bergachtig gebied. Niet snelweg met klimmetjes maar echt de haarspeld passen. Bevalt echt prima en het verbruik gaat ook veel gunstiger zo. Overigens zet ik hem pas weer uit als ik beneden ben dus de afdaling gaat ook in de “S”
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
05 jul 2019 00:20 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat
Bij het afdalen heb ik dat vaak als onprettig ervaren, vanwege de tamelijk heftige schokken die dan bij het terugschakelen optraden. Liever zette ik ´m dan zonodig in een versnelling vast.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 jul 2019 00:30 |
|
 |
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3069 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
 Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat
Moet zeggen dat ik dat ik dat nooit zo heb ervaren. Maar ik rem graag bij met afdalen en probeer ook zo vlot Als mogelijk is te rijden bergaf. Misschien maakt dat nog iets uit?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
05 jul 2019 00:50 |
|
 |
roald
C5club Rookie
Geregistreerd: 15 nov 2015 14:56 Berichten: 12
Auto: Break V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 9880
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 340000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat
Ik heb hetzelfde ervaren en volgens mij was dit de lock-up van de koppelomvormer die ingeschakeld is, en dan uitschakelt wanneer meer koppel gevraagd wordt. De versnellingsbak is vrij assertief met het inschakelen van de lock-up, en dit was voor mij wel vervelend op een bepaalde berg omdat de motor het net niet trok op gebruikelijke toerentallen. Sport stand heb ik volgens mij niet geprobeerd, dat is wel een goede tip!
|
05 jul 2019 11:31 |
|
 |
|