Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Rijden in bergen met een 2.0 automaat
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=21031
Pagina 1 van 1

Auteur:  toku [ 25 jun 2019 18:01 ]
Berichttitel:  Rijden in bergen met een 2.0 automaat

Hallo allen,

Vandaag met de C5 de Pyreneeën in gegaan voor een leuke rit. Wat mij opviel was dat als ik in de tweede versnelling (in de handmatige stand) mijn gaspedaal een stukje indruk er maar een kleine reactie is van de motor m.b.t. meer vermogen geven om bergopwaarts te gaan. Als ik mijn gas verder intrap is het net of de versnelling terugschakelt en zo meer vermogen geeft. Echter de bak schakelt niet terug, maar blijft in dezelfde versnelling doorgaan. Is dit een normaal fenomeen? Of is er iets met de injectoren of iets dergelijks? Misschien heeft iemand dit ook meegemaakt. Ben eigenlijk benieuwd. Voor de rest geen problemen met de auto.

Groeten.

Ton

Auteur:  JW-C5 [ 25 jun 2019 18:24 ]
Berichttitel:  Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat

Hoe heb je vastgesteld dat hij niet terugschakelt naar de eerste versnelling?

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 26 jun 2019 22:51 ]
Berichttitel:  Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat

In aanvulling daarop: misschien gaat de lockup er af?
Heb je slip terwijl je in de tweede versnelling gas geeft?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  H_H [ 27 jun 2019 07:22 ]
Berichttitel:  Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat

Is jouw probleem misschien vergelijkbaar met wat hier beschreven staat? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic ... 54&t=20071

Ik weet nog wel dat mijn Ph1 automaat ook altijd veel problemen had in de Pyreneeën. Dan wilde hij na een forse haarspeldklim ineens ook niet meer in zijn 1 terug. Even laten afkoelen hielp dan. Een van de redenen dat ik die toen heb weggedaan bij 320.000km. Die had wel al twee spoelbeurten, nieuwe klepjes en software update gehad.

Auteur:  toku [ 29 jun 2019 10:30 ]
Berichttitel:  Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat

Hallo allen,
Sorry dat het antwoord even op zich liet wachten, maar was even bezig met vakantie vieren.
Even wat antwoorden op de vragen:
Ik denk dat de bak net terugschakelt. Ik voel het niet en zie ook op de display niets veranderen. Tevens voel ik, als de auto meer vermogen krijgt, de bak niet omhoog schakelen. Normaal gesproken voel ik dat wel.

Het lijkt er niet op dat de versnelling slipt. Dan zouden toch de toeren omhoog moeten gaan door het slippen? Tenminste dit is zo bij een slippende koppeling. Is dit niet het geval bij een automatische bak dan begrijp ik het even nog niet. Wat doet de lock-up eigenlijk? Kan ik dit ergens terug vinden misschien?

Voor de derde reactie heb ik nog niet gekeken. Sorry. Maar ga ik zeker nog doen.

Ik heb het rijden op de hand stand op de vlakke weg ook geprobeerd en toen had ik het gevoel dat ik geen last had van vermogensverlies in het eerste stuk van het gaspedaal. Ik heb na de Pyreneeën rit ook opnieuw getankt bij een ander station. Zou het misschien in de samenstelling van de benzine kunnen zitten. Je weet het maar nooit.

Groeten.

Ton

Auteur:  H_H [ 29 jun 2019 11:35 ]
Berichttitel:  Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat

Heeft dit niet gewoon te maken met het variabele koppel van de AL4 bak?

Auteur:  JW-C5 [ 29 jun 2019 11:39 ]
Berichttitel:  Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat

Dat variabele koppel is er alleen bij lage toeren in de koppelomvormer (maximaal factor 2 als ik het goed heb), en zolang de lock-up de koppelomvormer nog niet overbrugt.

Groet,
JW

Auteur:  toku [ 04 jul 2019 21:06 ]
Berichttitel:  Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat

Hallo allemaal,

Ik ben ondertussen weer op weg naar huis en heb vandaag door het centraal massief gereden. Tijdens deze rit heb ik de bak in de sport stand gezet. Dit heb ik in diverse forumberichten teruggelezen. Dit rijd een stuk beter als in de normale stand. Alleen trekt hij de motor wel redelijk hoog door in toeren voordat hij overschakelt naar een hogere versnelling. Maar op zich geen probleem. Ik denk dat dit de beste oplossing is om met deze automatische versnellingsbak in de bergen te rijden. Als er nog andere suggesties naar voren komen ga ik die zeker volgend jaar uitproberen. In ieder geval bedankt voor de informatie.

Groeten.

Ton

Auteur:  H_H [ 05 jul 2019 00:20 ]
Berichttitel:  Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat

Ik heb tot nu roe ook altijd de sportstand van de automaat gehanteerd in bergachtig gebied. Niet snelweg met klimmetjes maar echt de haarspeld passen.
Bevalt echt prima en het verbruik gaat ook veel gunstiger zo.
Overigens zet ik hem pas weer uit als ik beneden ben dus de afdaling gaat ook in de “S”



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  JW-C5 [ 05 jul 2019 00:30 ]
Berichttitel:  Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat

Bij het afdalen heb ik dat vaak als onprettig ervaren, vanwege de tamelijk heftige schokken die dan bij het terugschakelen optraden.
Liever zette ik ´m dan zonodig in een versnelling vast.

Groet,
JW

Auteur:  H_H [ 05 jul 2019 00:50 ]
Berichttitel:  Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat

Moet zeggen dat ik dat ik dat nooit zo heb ervaren. Maar ik rem graag bij met afdalen en probeer ook zo vlot
Als mogelijk is te rijden bergaf. Misschien maakt dat nog iets uit?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  roald [ 05 jul 2019 11:31 ]
Berichttitel:  Re: Rijden in bergen met een 2.0 automaat

Ik heb hetzelfde ervaren en volgens mij was dit de lock-up van de koppelomvormer die ingeschakeld is, en dan uitschakelt wanneer meer koppel gevraagd wordt.
De versnellingsbak is vrij assertief met het inschakelen van de lock-up, en dit was voor mij wel vervelend op een bepaalde berg omdat de motor het net niet trok op gebruikelijke toerentallen. Sport stand heb ik volgens mij niet geprobeerd, dat is wel een goede tip!

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/