Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Schakelen met een HDI 138 PK https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=2083 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | JohnvanHees [ 10 dec 2007 16:21 ] |
Berichttitel: | Schakelen met een HDI 138 PK |
Hallo, ik heb sinds 2 maanden een heerlijke diesel C5. Ik schakel bij 2000 toeren al door soms nog wel wat eerder om het verbruik te drukken. Ook schakel ik al gauw door naar de 6 bij een snelheid van 90 km/uur. Is dat af of aan te raden? Ik heb nl. ergens iets gelezen dat het slecht zou voor de drukgroep o.i.d. Kan het niet meer terugvinden. Wie spreekt een wijs en verlossend woord? Alvast bedankt en vriendelijke groeten JvH |
Auteur: | Ronald [ 11 dec 2007 01:31 ] |
Berichttitel: | Re: Schakelen met een HDI 138 PK |
John, ik ken deze motor niet. Maar als de motor niet bokt of erg gromt bij wat extra gas zit je niet te laag in de toeren. Bij 2000 geeft zo´n diesel voldoende koppel om te kunnen acceleren hoor. Je voelt het vanzelf, als de motor niet protesteert, zit je goed en zuinig. Relatie tot drukgroep/koppeling zie ik niet zo, maar ik ben niet zo heel erg technisch. gr. Ronald |
Auteur: | navigator [ 21 jan 2008 22:16 ] |
Berichttitel: | Re: Schakelen met een HDI 138 PK |
Ik heb dezelfde c5 , tegen mij werd gezegd van de 6de versnelling te gebruiken vanaf 110km en vind dit persoonlijk ook beter . Schakelen op 2000 toeren kan maar ik schakel altijd 2500 toeren en dat daardoor de motor soepeler is en heb een gemiddeld verbruik van 1op13.5 wat niet zo slecht is. |
Auteur: | Duck [ 21 jan 2008 22:21 ] |
Berichttitel: | Re: Schakelen met een HDI 138 PK |
Of het nu met 138pk is of 110 pk Met een diesel kan je wat lager in de toeren schakelen Daar zit je beste koppel en het is geruststellend dat erboven ook nog hoop vermogen zit Ik schakel mijn hele ( diesel) leven al bij 2000 toeren en alle blokken vonden dat fijn doe dat ook bij deze hdi en als hij met 75 km in de 5 gaat en ik de cc aanzet die op 130km staat, voel dat heel goed aan het blok |
Auteur: | Roman [ 21 jan 2008 22:29 ] |
Berichttitel: | Re: Schakelen met een HDI 138 PK |
ik heb toch problemen als ik onder de 2000 rpm blijf. volgens mij verstopt zo je roetfilter sneller, op deze manier krijg ik altijd last van stotteren tijdens het rijden. ik schakel op 2500 rpm. ![]() |
Auteur: | Duck [ 21 jan 2008 22:37 ] |
Berichttitel: | Re: Schakelen met een HDI 138 PK |
zou kunnen ik heb geen roetfilter 2000 of 2500 maakt ook niet zoveel uit schakel ook wel bij 2500. Denk dat er ook bedoelt wordt het doortrekken zoals benzine auto's doen dat hoeft niet met een diesel |
Auteur: | Roman [ 21 jan 2008 22:40 ] |
Berichttitel: | Re: Schakelen met een HDI 138 PK |
ik trek altijd ff door, en dat is voor mijn gevoel beter. als ik eea vergelijk rijdt hij soepeler. |
Auteur: | manonbridges [ 22 jan 2008 00:07 ] |
Berichttitel: | Re: Schakelen met een HDI 138 PK |
ronama schreef: ik heb toch problemen als ik onder de 2000 rpm blijf. volgens mij verstopt zo je roetfilter sneller, op deze manier krijg ik altijd last van stotteren tijdens het rijden. ik schakel op 2500 rpm. ![]() Heb ik geen last van, rijd dikwijls van mijn werk vlak bij Bergen op Zoom naar huis in Tilburg met de CC op 90 in zijn 5; toerental zit dan net onder de 2000 rpm. Vooral tussen Breda en Tilburg is dat 's avonds vaak nog te hard i.v.m. de filevorming. Is wel gunstig voor het brandstofverbruik; zolang als je niet stilstaat ![]() N.B. 's morgens rijd ik dan bijna altijd steviger door met 130. Zonder CC, omdat ik dan teveel mijn snelheid konstant moet bijregelen i.v.m. het drukke verkeer. |
Auteur: | EW [ 22 jan 2008 08:38 ] |
Berichttitel: | Re: Schakelen met een HDI 138 PK |
manonbridges schreef: N.B. 's morgens rijd ik dan bijna altijd steviger door met 130. Zonder CC, omdat ik dan teveel mijn snelheid konstant moet bijregelen i.v.m. het drukke verkeer. Tip: zet je CC dan op ca. 117. Kun je met een beetje anticiperen perfect doorrijden! |
Auteur: | Roman [ 22 jan 2008 14:01 ] |
Berichttitel: | Re: Schakelen met een HDI 138 PK |
manonbridges schreef: ronama schreef: ik heb toch problemen als ik onder de 2000 rpm blijf. volgens mij verstopt zo je roetfilter sneller, op deze manier krijg ik altijd last van stotteren tijdens het rijden. ik schakel op 2500 rpm. ![]() Heb ik geen last van, rijd dikwijls van mijn werk vlak bij Bergen op Zoom naar huis in Tilburg met de CC op 90 in zijn 5; toerental zit dan net onder de 2000 rpm. Vooral tussen Breda en Tilburg is dat 's avonds vaak nog te hard i.v.m. de filevorming. Is wel gunstig voor het brandstofverbruik; zolang als je niet stilstaat ![]() N.B. 's morgens rijd ik dan bijna altijd steviger door met 130. Zonder CC, omdat ik dan teveel mijn snelheid konstant moet bijregelen i.v.m. het drukke verkeer. jij heb ook geen roetfilter (FAP) |
Auteur: | c5hdiaut [ 22 jan 2008 14:24 ] |
Berichttitel: | Re: Schakelen met een HDI 138 PK |
Ik denk net als velen hierboven dat het een kwestie van gevoel is, dus als de motor zonder bokken wil lopen en voldoende vlot wil versnellen bij het opschakelen er geen probleem is. Wel is het denk ik zo dat de drukgroep meer op z'n donder krijgt als je de motor uit de (te) lage toeren moet halen in een bepaalde versnelling. I.v.m. inwendige motorvervuiling is het wel raadzaam om met enige regelmaat een diesel de sporen te geven en wat hoger in toeren door te trekken. (na voorzichtig opwarmen natuurlijk) Dit kan een hoop narigheid voorkomen en dan blijkt dat altijd "zuinig" rijden verkeerde zuinigheid is. Ulfred |
Auteur: | Harm [ 18 feb 2008 12:24 ] |
Berichttitel: | Re: Schakelen met een HDI 138 PK |
Mijn automaat komt sporadisch boven de 2000rpm... |
Auteur: | pieter melissen [ 19 feb 2008 18:53 ] |
Berichttitel: | Re: Schakelen met een HDI 138 PK |
Harm van Beek schreef: Mijn automaat komt sporadisch boven de 2000rpm... |
Auteur: | Harm [ 19 feb 2008 19:44 ] |
Berichttitel: | Re: Schakelen met een HDI 138 PK |
oohhh... Weet ik, maar met opschakelen gaat het allemaal redelijk relaxed. Bij een zware voet komen de toeren echt wel hoger hoor... |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |