Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Storingen Motormanagement https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=20621 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Handjes [ 03 jan 2019 20:09 ] |
Berichttitel: | Storingen Motormanagement |
Ik heb ineens een 'storing motormanagement' op het display. Het oranje lampje Service gaat aan, verder niets. Ik kan gewoon blijven rijden, ik merk niets bijzonders. Bij uitlezen krijg ik de volgende storingen: P0121 EGR electric butterfly position fault : Drift in upper limit adaptation P0121 Mixer butterfly position copy signal : Throttle movement drift or programming not done P0121 Motorised throttle potentiometer tracks 1 and 2 fault : Coherence P1134 HO2S Transition Time Ratio Sensor 1 P1158 Lack Of HO2S22 Switch - Sensor Indicates Rich P1158 Motorised throttle potentiometer track 2 fault : High stop Is dit een haperende EGR-klep? Of misschien gaskleppotentiometer? |
Auteur: | JW-C5 [ 03 jan 2019 21:37 ] |
Berichttitel: | Re: Lexia/diagbox en andere OBD uitlezers topic |
Een PH2 EW10A motor heeft geen EGR meer. Daar kan het dus niet aan liggen. Er even van uitgaand dat je profiel correct is. Waarmee heb je dat uitgelezen, met een Lexia of een algemene OBD lezer? In het laatste geval krijg je allerlei "vertalingen" van de codes die niet specifiek zijn voor deze motor. Groet, JW |
Auteur: | boes [ 03 jan 2019 21:48 ] |
Berichttitel: | Re: Lexia/diagbox en andere OBD uitlezers topic |
Da's niet helemaal waar. Als de p code begint met een 0 is het een generieke code. Bij alle fabrikanten genormaliseerd. Als het begint met een ander getal is het merk specifiek. En bij veel OBD scanners zit een merk database ingebouwd. Blijft natuurlijk wel zo dat uitlezen met een lexia of diagbox veel beter is. |
Auteur: | Handjes [ 03 jan 2019 23:50 ] |
Berichttitel: | Re: Lexia/diagbox en andere OBD uitlezers topic |
Met een algemene ODB lezer uitgelezen. Dus dan zouden P1134 en P1158 merkspecifiek zijn. |
Auteur: | boes [ 03 jan 2019 23:52 ] |
Berichttitel: | Re: Lexia/diagbox en andere OBD uitlezers topic |
Klopt. Vroeg je scanner bij die codes niet om een fabrikant in te geven? |
Auteur: | JW-C5 [ 04 jan 2019 00:05 ] |
Berichttitel: | Re: Storingen Motormanagement |
In de CitDoc's kom ik voor deze EW10A motor de volgende uitleg tegen bij de genoemde codes: Citaat: Sensor stand smoorklep - Signaal 1 P0122 - P0123 - P0120 Geen samenhang positie smoorklep ; Spoor nr.2 / druk P1134 (*) Sensor stand smoorklep ; Signaal 2 P1157 (*) - P1158 (*) - P1156 (*) (*) "fabrieksstoringen" De code P0121 kom ik er niet in tegen, maar die zou onder de eerstgenoemde kunnen vallen. Zo te lezen zit het in de gemotoriseerde gasklep. Als je 'm aan de Lexia hangt zal dat wel duidelijker worden. Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 04 jan 2019 01:57 ] |
Berichttitel: | Re: Storingen Motormanagement |
Het is een wilde gok maar deze foutcodes komen vaker voor als de kvs temperatuur sensor kvs lekt. Door de capillaire werking komt kvs dan in de computer terecht. Dit is vrij eenvoudig te zien. Is dat niet het geval dan moet er diagnose worden gesteld aan de gasklep. |
Auteur: | Handjes [ 05 jan 2019 02:48 ] |
Berichttitel: | Re: Storingen Motormanagement |
Waar is dat te zien dan? Ik vermoed zelf wat roetafzetting op de gasklep. |
Auteur: | BJG [ 05 jan 2019 16:29 ] |
Berichttitel: | Re: Storingen Motormanagement |
Gewoon in de stekker van de kvs temperatuur sensor. |
Auteur: | Handjes [ 07 jan 2019 17:26 ] |
Berichttitel: | Re: Storingen Motormanagement |
De KVS stekker zag er nog zo goed als nieuw uit, ook van binnen schoon. Er is ook geen spoortje van koelvloeistof te bekennen daar in de buurt. Ik heb het gasklephuis ook gelijk gereinigd met een goedje. Gisteren kreeg ik er trouwens een tweede storing bij 'storing snelheidregeling' of zoiets. Ik had toen ook ineens veel minder vermogen op het gaspedaal (maar topsnelheden wel mogelijk). Maar even vaak is de storing motormanagement helemaal niet aanwezig. |
Auteur: | JW-C5 [ 07 jan 2019 20:05 ] |
Berichttitel: | Re: Storingen Motormanagement |
Die "storing snelheidsregeling" is een vaker voorkomend verschijnsel, op dit forum hebben we het daar met enige regelmaat over gehad. De oorzaak zit in de contacten van de remlichtschakelaar, en er is een IR over. Zie onder andere en dit topic. Groet, JW |
Auteur: | c5jan [ 07 jan 2019 22:00 ] |
Berichttitel: | Re: Storingen Motormanagement |
Ik krijg 'm soms als ik de OBD-stekker erin heb zitten. |
Auteur: | Handjes [ 08 jan 2019 20:13 ] |
Berichttitel: | Re: Storingen Motormanagement |
Ik vermoed in dit geval geen remschakelaar. De snelheidsstoring komt in samenhang met de motormanagement storing. Bij de garage geweest en die zien een kleine olielekkage aan de distributiekant. Dat is nu even de verdachte. Zitten daar sensoren? |
Auteur: | mannesse [ 14 maart 2021 20:43 ] |
Berichttitel: | Re: Storingen Motormanagement |
Ik had laatst ook regelmatig de storing snelheidsregeling en tegelijk viel de motor dan uit. Opnieuw starten, niet zo makkelijk met een automaat want je moet eerst stilstaan in het drukke verkeer, en ik kon weer verder. Op een gegeven moment wel de storing, maar geen uitval motor. De volgende dag naar de garage en uitlezen P0087, P3003, P0093, P1113. Kortom allemaal te weinig brandstof druk. Verder was er niets meer te vinden. Een maand daarvoor waren de lekke verstuivers verholpen (Euvel 2.2HDI bij 250K zoals ik elders gelezen heb) dus waarschijnlijk zat er een vuiltje in de verstuiver. Daarna geen klachten meer. Had zich vanzelf opgelost. ![]() |
Auteur: | c5maarten [ 15 maart 2021 09:59 ] |
Berichttitel: | Re: Storingen Motormanagement |
Dit heeft niets met de auto van de TS te maken. Dat is een benzine, jij hebt een diesel, nogal verschillend... ![]() |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |