Koppaking vraag van 2.0 hdi 110 pk.
Auteur |
Bericht |
JDGC5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 sep 2015 14:39 Berichten: 262
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Koppaking vraag van 2.0 hdi 110 pk.
Goededag mede forummers.
Ik zit met een vraag die ik wil voorleggen met een mogelijke antwoord wat het beste is. Mijn koppakking heeft het begeven en heb harde slangen, druk op het koelsysteem. Denk lekkage van cilinder naar koelsysteem. Ik heb gelezen op het forum over een slechte koppaking die gebruikt is door citroen. Is dat een metalen pakking die gebruikt is door citroen ? Ik wil zelf de kop verwijderen, en alles direct aanpakken. Misschien nog een beetje tunen van de kop. Iemand tips of ideeën over de pakking en eventuele vermogens winst met bewerken van de kop ? Grotere kleppen, in en uitlaat poorten uit frezen. Scherpe nokkenas ? Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Groet,
Jan..
|
30 maart 2018 18:44 |
|
 |
JDGC5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 sep 2015 14:39 Berichten: 262
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Koppaking vraag van 2.0 hdi 110 pk.
Is dit een goede pakking ? Ik ben wat onzeker door verschillende verhalen op dit forum.
|
30 maart 2018 18:45 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Koppaking vraag van 2.0 hdi 110 pk.
Gewoon een pakking set bestellen bij de dealer of automaterialen handel. Ik zou de kop altijd laten checken/vlakken.
Geen ervaring of behoefte gehad aan een getunede kop, kleppen of snellere nokkenas. Zonde van je geld.
|
30 maart 2018 18:53 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Koppaking vraag van 2.0 hdi 110 pk.
De koppakking is inderdaad van metaal. Er is een poosje een uitvoering gemonteerd die inderdaad problemen gaf. Die is echter al lang niet meer in productie.
Als je nu een nieuwe koopt is hij sowieso goed. Controleer inderdaad goed de vlakheid van de kop. Zonder oorzaak gevonden te hebben van de lekkage kan de kop er natuurlijk niet terug op. Kijk daarom goed of je kunt zien waar de lekkage is geweest.
Grotere kleppen en een scherpe nokkenas heeft totaal geen zin. We hebben het hier over een diesel en die heeft geen gasklep. Sterker nog hij heeft een turbo. Dus de vulling zit wel goed. Meer klepoverlap verbetert daar nauwelijks iets aan.
Wil je meer vermogen dan kun je vrij eenvoudig de turbodruk wat opvijzelen. Maar dan moet je ook enige software aanpassingen doen want de turbodruk is door het motormanagement afgeregeld bij deze motor.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
30 maart 2018 21:53 |
|
 |
JDGC5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 sep 2015 14:39 Berichten: 262
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Koppaking vraag van 2.0 hdi 110 pk.
Chip tuning doet een hoop bij turbodiesels, ik weet het. Maar ik was benieuwd of er wat gedaan kon worden met de cilinderkop. Ik rij nu al een mnd of 6 met lekke koppaking, en het koelsysteem begint nu echt te veel deuk op te bouwen en me water eruit te persen. Moet snel wat gaan doen, zat lang in twijfel maar ik ga de klus maar aanpakken. Weet iwnand hoeveel nm je moet aanhouden met aandraaien cilinderkop bouten ? Eerste aandraai 20 nm en dan nog 60 nm ?
|
02 apr 2018 18:14 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Koppaking vraag van 2.0 hdi 110 pk.
geef mee alle gegevens van de motor.
|
02 apr 2018 18:18 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Koppaking vraag van 2.0 hdi 110 pk.
Zó moet dat bij deze motor: Citaat: VERPLICHT : Neem de aantrekvolgorde in acht (volgorde van 1 tot en met 10). Aantrekprocedure : Eerste maal aanhalen met 2,2 ± 0,2 daNm Vastzetten met 6 ± 0,5 daN.m 1 omwentelingen losdraaien (volgorde van 10 tot en met 1) Vastzetten met 6 ± 0,5 daN.m Vastdraaien onder een hoek van 220 ± 5 ° Met het gereedschap [3]
Na die tweede keer aanhalen met 60 Nm moet je ze ook nog een keer verder aandraaien, onder een hoek van 220 ° Zorg dus dat je de goeie instructies opscharrelt, er komt nog wel zo het eea kijken bij deze klus. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
02 apr 2018 18:28 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Koppaking vraag van 2.0 hdi 110 pk.
En koop altijd nieuwe kopbouten (en een goede Torx doppenset, gradenboog, en een blikkie spinazie)
|
02 apr 2018 19:35 |
|
 |
JDGC5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 sep 2015 14:39 Berichten: 262
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Koppaking vraag van 2.0 hdi 110 pk.
Als ik het zo lees heb ik er toch wel wat makkelijk over gedacht.. Maar ja het moet gebeuren, ik heb te veel aan de auto gedaan in 2 jaar tijd. Koppeling, dynamo, startmotor, bollen, enz enz. En de c rijd werkelijk nog als nieuw. Willy je vroeg om gegevens van de motor, het is de RHZ van 2004. Is bij het los draaien van de kop bouten buiten beginnen? Vanaf 10 naar 1 ? En kan ik deze los draaien zonder eerst kwart slag of 1 slag om de beurt van buiten naar binnen ?
|
08 apr 2018 18:02 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Koppaking vraag van 2.0 hdi 110 pk.
Als je me via een PB je mailadres geeft, en er de laatste 8 cijfers van je VIN bijschrijft, stuur ik je het officiële CitDoc waarin dat dit allemaal beschreven is.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 apr 2018 19:10 |
|
 |
Matthijs309
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 03 maart 2015 13:11 Berichten: 120
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Koppaking vraag van 2.0 hdi 110 pk.
Ik heb zelf eea aangepast in de ECU en het is net een andere auto. Kop aanpakken moet je kunnen meten wat zin heeft want je maakt het sneller stuk dan beter. Groter is niet beter, anders dan wat eventuele gietfoutjes wegwerken zou ik niet gaan. Je kan je kleppen en zittingen evt drievlaks laten slijpen. Geeft veel winst, zeker voor het geld. Maar met een turbo is de druk omhoog binnen de marges grotere klap voor je geld. Voordat de kop je begint tegen te werken zit je over de 200pk hij de HDi's. bij de 8v is het uitlaatspruitstuk en de turbine je eerste grote bottlenek.
_________________ Spam
|
17 mei 2018 14:07 |
|
 |
|