Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Bobine C5 V6
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=1987
Pagina 1 van 8

Auteur:  mel [ 18 nov 2007 21:00 ]
Berichttitel:  Bobine C5 V6

Ik heb sinds 3 jaar een C5 V6 uit 2001 (niet op LPG). Km stand nu iets over 100.000. 2,5 tot 2 jaar geleden zijn alle 6 de bobines in een paar maanden tijd overleden en vervangen door nieuwe. Nu 4 maanden geleden ging er weer een kapot en moest vervangen worden. Tot mijn grote verbazing ging er gisteren weer een kapot. Na de eerste vervangingsronde heeft men mij verzekerd dat er nu betere bobines inzitten omdat die van de eerste series C5 mindere kwaliteit zouden zijn. Nou mooi niet dus.

Heeft iemand wellicht een verklaring voor dit fenomeen? Elke 2 jaar een rondje nieuwe bobines lijkt me toch ook niet de bedoeling en is dan een dure grap. Het kan toch niet zo zijn dat in mijn C5 net als in mijn DS een gereedschapskist en reserve onderdelen moet gaan meenemen?

behalve het bobine probleem blijft de temperatuurmeter van de olie altijd zeer laag staan. Zowel 's zomers als 's winters komt hij maar net boven de blauwe streepjes. De water temperatuur loopt ietsje verder op maar blijft ook koud. In deze periode van het jaar moet ik de temperatuurregelaar in de auto op 28 graden zetten om het een beetje behaaglijk te krijgen. 4 maanden geleden is er al een of ander kabelboompje vervangen want de computer had bij het uitlezen juist aangegeven dat de motor te warm werd. Temperatuurmetingen in de garage gaven normale waarden.
Zou dit ook verband kunnen houden met de bobines die het telkens begeven? Lijkt me sterk maar je weet maar nooit. Goede suggesties zijn van harte welkom.

:?: :idea:

Auteur:  Harm [ 18 nov 2007 21:01 ]
Berichttitel:  Re: Bobine C5 V6

Sjees... Weet je zeker dat er nieuwere/betere bobines ingegaan zijn? Of er is iets anders aan de hand waardoor die bobines kapot gaan...

Auteur:  Hans47 [ 18 nov 2007 23:35 ]
Berichttitel:  Re: Bobine C5 V6

Wat de temperatuurproblemen betreft: volgens mij is de thermostaat van je koelsysteem kapot (blijft open staan). De motor komt daarom niet of nauwelijks op bedrijfstemperatuur en de kachelradiator geeft daardoor nauwelijks warmte af. Als ik dit vergelijk met mijn C5 2.0 benzine: na een koude start met 0 gr. buiten en met de binnentemp. ingesteld op 20 gr. voel ik na een paar honderd meter al warme lucht en is de gewenste temp. binnen 8 a 10 minuten bereikt (mijn eerste auto die dit zo snel voor elkaar krijgt).
Ik zie geen relatie met de defecte bobines. Zijn het trouwens de bobines van de achterste 3 cylinders die telkens vervangen moeten worden? Kijk ook eens op problemcar.nl (Citroen) en gebruik de zoekfunctie (uiteraard bobine). Ik heb daar al meer iets gelezen over een C5 V6 met identiek probleem.

Groet

Hans

Auteur:  Ronald [ 19 nov 2007 20:32 ]
Berichttitel:  Re: Bobine C5 V6

@ mel

Je beschrijft het bobine probleem goed. Bij onze V6 (2002, met 200k) zijn er 5 van gesneuveld, ik ga er even vanuit dat dat 5 verschillende cylinders zijn. Bij de V6 (2004, met 160k) nog geen een.
Ja, er hoort een nieuw gemodificeerd type bobine in te gaan bij vervanging, die niet zo snel kapot gaat. Als er nu weer 2 kapot zijn, binnen twee jaar en de auto heeft in totaal net 100.000 gelopen, dan is er iets niet goed denk ik.
Ik zou als eerste een garantieclaim doen bij de dealer die ze vervangen heeft. Levert dat onvoldoende resultaat op, bel dan eens met onze huisdealer in Nieuw Vennep.

Wat betreft de temperaturen:
De watertermperatuur loopt bij ons vrij vlot (een paar minuutjes) op naar ongeveer de halve meterwaarde: (bijna) horizontale wijzer en blijft daar over het algemeen, zomer en winter.
De olietemperatuurmeter heeft geruime tijd nodig om uit de nulstand te komen, hetgeen ook logisch is: koelwater opwarmen gaat sneller dan olie. In de winter duidelijk trager dan in de zomer.
Bij rustig rijgedrag, ook op de snelweg met 100-120 komt de meter niet veel hoger als effe boven de twee minimum streepjes en blijft daar lekker, zomer en winter.
Met extreeem rijgedrag, veelvuldig tussen de 5 en 6.000 toeren heb ik de naald wel eens net boven horizontaal gehad, maar dan moet je echt wel gassen en planken en niet voor een minuutje. Dit gedrag is consistent over twee autos.
Wat betreft de binnentemperatuur. Ik zie geen enkele relatie met de bobines en slechts een mogelijke relatie met de water/olie temperatuur.
Binnentemp komt bij ons gewoon normaal op gang (in de winter ook weer enige minuutjes) bij instelling 21-23 graden. Wel heb ik het idee dat als die stand eenmaal bereikt is, na een uur ofzo de boel wat kouder begint te worden. Dit gedrag is NIET consistent over twee autos.
Nou, enige handvaten voor je hoop ik.

gr. Ronald

Auteur:  mel [ 19 nov 2007 20:49 ]
Berichttitel:  Re: Bobine C5 V6

Dank je wel voor jullie reacties. De auto staat nu bij de garage en ze moeten nu maar eens goed uitzoeken wat er allemaal aan de hand is. Ik heb ook een mail gestuurd naar Citroen Nederland, ben benieuwd of daar nog wat uit komt. Als dat alles niets oplevert dan zal ik inderdaad maar eens naar Nieuw Vennep.

Meer tips zodat ik de garage de jusite richting op kan sturen zijn uiteraard welkom. Ik zal het resultaat van dit alles hier weer vermelden.

Auteur:  Ronald [ 19 nov 2007 21:06 ]
Berichttitel:  Re: Bobine C5 V6

Mel, veel succes en laat ons inderdaad weten wat er uit komt, leren wij ook weer van :smt023
Niet zo´n goede beurt trouwens om je hier pas aan te melden nadat je al 3 jaar in een heerlijke C5 rijdt..... ;-)

gr. Ronald

Auteur:  mel [ 19 nov 2007 21:41 ]
Berichttitel:  Re: Bobine C5 V6

Ronald,

Ik heb me wel eens eerder aangemeld toen dit forum nog maar pas bestond maar om een of andere reden is mijn account verwijderd of verloren gegaan.

Op http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=38942 heb ik wel iets gevonden over bobines. Heb dit ook naar de garage gestuurd in de hoop dat ze het juiste gemodificeerde type er in sleutelen.

Mel

Auteur:  Ronald [ 19 nov 2007 21:56 ]
Berichttitel:  Re: Bobine C5 V6

Problemcar draadje is bekend. De andere bobine moet ook bij alle C-dealers al 1-2 jaar bekend zijn.
Ik denk zelfs dat bobine typenummer hier op het forum al vermeld is, maar weet het niet zeker. Zoek eens op bobine en gebruiker exroosje......

Gr. Ronald

Auteur:  exroosje [ 20 nov 2007 23:07 ]
Berichttitel:  Re: Bobine C5 V6

Dat laatst komt volgens mij doordat het dashboard zelf opwarmt door de radio en de diverse lampjes, waardoor de temperatuurvoeler dus te warm wordt.

Auteur:  Ronald [ 21 nov 2007 20:04 ]
Berichttitel:  Re: Bobine C5 V6

Heel creatief bedacht dit en het kan nog heel best waar zijn ook :smt038
Wat zou je er aan kunnen doen/testen. Isolatie aan de achterkant van de sensor ?

Gr. Ronald
@mods: draadje afsplitsen?

Auteur:  mel [ 22 nov 2007 23:03 ]
Berichttitel:  Re: Bobine C5 V6

De garage heeft er vandaag een nieuwe bobine ingezet, van het nieuwe type wel te verstaan. Nu bleken er 4 bobines van het nieuwe gemodificeerde type en nog 2 van het oude type in te zitten. Aangezien ze alle 6 door de citroen garage in Hillegom (bij die garage kwam ik al niet meer en nu dus zeker niet meer) al eens vervangen zijn betekent dat dat zij er ook 3 oude types ingezet hebben maar, bewijs dat maar eens. Dat is onder garantie gedaan en daar heb ik geen rekening van gekregen.
Nu laat ik voor de zekerheid ook de laatste bobine van het oude type maar vervangen zodat ik straks met 6 gemodificeerde bobines rij.

Wat betreft temperatuur kunnen ze niets vinden. Koelwater- en olietemperatuur gemeten in de auto is OK zeggen ze. Maar, dat is gemeten op een stilstaande draaiende motor. Dit temperatuurprobleem is dus nog niet opgelost.

Grtz,
Mel

Auteur:  Oldenhage [ 23 nov 2007 01:59 ]
Berichttitel:  Re: Bobine C5 V6

De nieuwtse informatie die ik heb is dat de gemodificeerde bobines van Delphi moeten zijn. Vanaf organummer 11046 worden deze gemonteerd in de autos en zijn vanaf heden ook verkrijgbaar onder onderdeelnummer 597094. Als je dus nieuwe bobines nodig heb vraag er om dat ze besteld worden en niet van de plank komen.

Auteur:  Ronald [ 23 nov 2007 22:45 ]
Berichttitel:  Re: Bobine C5 V6

Hoi Johan, betekent dit dat de verbeterde bobines die er in onze blauwe ingegaan zijn niet verbeterd genoeg zijn ?

Gr. Ronald

Auteur:  Oldenhage [ 23 nov 2007 22:50 ]
Berichttitel:  Re: Bobine C5 V6

Ik heb eerlijk gezegd nog niet het organummer aan een datum gekoppeld. Ik was gister op een technische meeting van Citroen, daar kreeg ik de informatie en heb die na de "borrel" ... laat dus op het forum gezet. Ik heb originele van Citroen gemonteerd maar weet dus niet de datum.
Overigens ging ik er altijd vanuit dat als er een verfstip op zit het een gewijzigd exemplaar is.

Auteur:  Ronald [ 23 nov 2007 23:02 ]
Berichttitel:  Re: Bobine C5 V6

Dank, we zien het wel, voorlopig nada problemas!

Gr. Ronald

Pagina 1 van 8 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/