Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Lopen op 3 cilinders v6 https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=19543 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | simmetje [ 26 nov 2017 19:38 ] |
Berichttitel: | Lopen op 3 cilinders v6 |
Vandaag aan het eind van een lange rit emissie storing en lopen op 3 poten. Gewoon vanuit het niets met 100 in de 6e versnelling. Ik heb een parkeerplaats gezocht. Opnieuw gestart en net voor ik thuis was hetzelfde probleem. Foutcode p1336 p1337 p1338 p1339 p1341 en p1342. Ik gok een kapotte bobine, maar welke? Ik |
Auteur: | JW-C5 [ 26 nov 2017 19:50 ] |
Berichttitel: | Re: Lopen op 3 cilinders v6 |
P1336 is storing overslaande ontsteking in onbekende cilinders, niet verder omschreven P1337 - P1342 is storing pingelen cilinder 1 - 6, niet nader omschreven. Ontbreekt P1340 inderdaad, dat is storing pingelen cilinder 4? Dit duidt niet op een bobine, maar eerder op een storing vanuit de aansturing door de Bosch computer ME 7.4.7. Dat zou met een Lexia verder onderzocht moeten kunnen worden, denk ik. Groet, JW |
Auteur: | simmetje [ 26 nov 2017 20:24 ] |
Berichttitel: | Re: Lopen op 3 cilinders v6 |
Normaal tank ik altijd Duitse Euro98 of Aral 102. Nu bij de Makro getankt. Allicht een verband. |
Auteur: | simmetje [ 26 nov 2017 22:02 ] |
Berichttitel: | Re: Lopen op 3 cilinders v6 |
Ondertussen Lexia er aan. Bobines zitten op 1.88ms op 3, 4 en 5. 1 en 6 op 1.71ms en nr 2 op 2.05. Krijg verder geen foutcodes of vreemde waardes. Heb het nu gereset. Opnieuw kijken als er wat gebeurt. |
Auteur: | JW-C5 [ 27 nov 2017 00:07 ] |
Berichttitel: | Re: Lopen op 3 cilinders v6 |
Dat soort tijden heb ik destijds ook eens gemeten, die lijken normaal. De oplaad-tijd zal mede afhankelijk zijn van de wijze waarop de bobine gemaakt is, wat meer of minder kern materiaal er in geeft een verschil in oplaadtijd. En dat er verschillen zijn tussen bobines weet ik uit ervaring. BERU's bijvoorbeeld zijn zwaarder dan witkoppen, dat moet in het kernmateriaal zitten. Ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren....... Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 27 nov 2017 11:12 ] |
Berichttitel: | Re: Lopen op 3 cilinders v6 |
Oplaadtijd is de tijd dat de bobine wordt geladen (conacthoek x toerental) en heeft naar mijn smaak niet zoveel met de bobine zelf te maken. |
Auteur: | JW-C5 [ 27 nov 2017 12:03 ] |
Berichttitel: | Re: Lopen op 3 cilinders v6 |
Als dat zo is, waarom verschillen die tijden dan, bij hetzelfde toerental? Voorts, als het al toerental afhankelijk is, zou het dan daarmee niet omgekeerd evenredig moeten zijn? Vroeger, toen er nog contactpuntjes gebruikt werden, was de laadtijd inderdaad afhankelijk van het toerental. Met als grootste probleem het risico op "overlading" en daarmee op doorbranden van de bobine bij lage toeren. Maar met moderne ECU's wordt dat toch anders geregeld? De energie-inhoud van de bobine wordt gegeven door E=½LI², waarbij L mede bepaald wordt door de magnetische eigenschappen van het kernmateriaal. Vandaar mijn hierboven geuite gedachtegang. Maar ik geef 'm graag voor een betere ![]() Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 27 nov 2017 12:52 ] |
Berichttitel: | Re: Lopen op 3 cilinders v6 |
Je hebt gelijk wat de omgekeerd evenredigheid van het toerental tot de laadtijd betreft. Het is inderdaad contacthoek gedeeld door toerental. Wat ik bedoelde duidelijk te maken is het volgende: De bobines zijn rechtsreeks door de motor ECU aan massa gestuurd bij de V6. De laadtijd voor een goede vonk is in de basis constant, de regeleenheid zal dus ook een constante laadtijd nastreven. De meetwaarde die je in diagbox ziet is de tijd die de regeleenheid de bobine aan massa legt op het moment dat de tester de info ophaalt. Het probleem met meetwaarden is dat het niet echt live-data zijn, de tester vernieuwt slechts 1x in de zoveel tijd de info. Variatie (als je het met een scoop meet) is er wel, maar die zie je zo snel niet in de meetwaarden. Vandaar dat er kleine verschillen zijn per cilinder. De laadtijd is dus puur de tijd dat de bobine aan massa wordt geschakeld, en een keuze van de ECU. Tegen de tijd dat meetwaarde van cil 2 wordt opgehaald is de aanstuurtijd alweer gewijzigd. Is niets meer dan een indicatie van wat de ECU aan het doen is. |
Auteur: | simmetje [ 01 dec 2017 21:40 ] |
Berichttitel: | Re: Lopen op 3 cilinders v6 |
Na het tanken van vpower geen storing meer gezien . Makro e10 is dus niet geweldig voor de V6. |
Auteur: | H4rry [ 01 dec 2017 23:39 ] |
Berichttitel: | Re: Lopen op 3 cilinders v6 |
Blijkbaar is jouw C5 wat gevoeliger voor de grotere hoeveelheid Ethanol in E10 (10% Ethanol versus 5% in Euro95 en 98). Daardoor kan de motor i.d.d. gaan pingelen. |
Auteur: | BJG [ 02 dec 2017 01:16 ] |
Berichttitel: | Re: Lopen op 3 cilinders v6 |
Ethanol verhoogt juist de klopvastheid, dat is ook niet het probleem. De foutcodes wijzen op misfire, niet noodzakelijkerwijs veroorzaakt door de ontsteking. Misfire storingen worden gezet als gevolg van een rommelige rondloop van de motor. |
Auteur: | JW-C5 [ 02 dec 2017 01:49 ] |
Berichttitel: | Re: Lopen op 3 cilinders v6 |
Kan die ethanol daar dan toch een rol bij spelen? Ook ik heb dat een keer gehad, toen ik in Frankrijk E10 getankt had bij een Carrefour ![]() ![]() Na de volgende tankbeurt met Euro 98, die je daar gelukkig nog altijd goed kunt krijgen was dat verleden tijd. Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 02 dec 2017 11:02 ] |
Berichttitel: | Re: Lopen op 3 cilinders v6 |
Het lijkt misschien vergezocht, maar ik denk dat het mogelijk verband houdt met degradatie van de brandstof. E10 degradeert vrij snel en de omzetsnelheid is op sommige stations niet zo hoog. In de basis loopt een motor prima op e10 zij het met iets hoger verbruik. Zie ook oa dit artikel. |
Auteur: | Roman [ 02 dec 2017 11:13 ] |
Berichttitel: | Re: Lopen op 3 cilinders v6 |
in belgie is de 95 ook vervangen door de e10 En ik hoor mijn zoon toch klagen over veel problemen met de e10. Vooaral aangevreten dichtingen. Iig meer en meer sinds de invoering van de e10 Maar goed, anderen zullen er natuurlijk geen last van hebben. ![]() Wij tanken alleen 98 iig. |
Auteur: | BJG [ 02 dec 2017 11:23 ] |
Berichttitel: | Re: Lopen op 3 cilinders v6 |
Afdichtingen geloof ik meteen. Maar onmiddelijjk beroerd lopen na het tanken van e10 kan daar natuurlijk niet vandaan komen. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |