Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0300.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=19302
Pagina 1 van 3

Auteur:  xclus [ 12 sep 2017 12:24 ]
Berichttitel:  Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0300.

Hallo lezer, forum leden en :cit2 ,

Bij deze mijn introductie.
Sinds kort in het bezit van een C5 2.0i 16v Exclusive met automaat en een AG SGI-2 g3 installatie. Bouwjaar eind 2003. Inbouw gas vanaf het eerste begin. Zeer luxe uitvoering (volgens mij full-option). Maar daardoor ook heel veel elektronica en alles met elkaar vernetzt lijkt het soms wel.

Ik heb de auto overgenomen met de kennis dat de auto slecht start bij warme motor en dat de Com-2000 problemen heeft bij/of op de verlichting/knipperlicht hendel. Deze zal t.z.t. moeten worden vervangen maar eerst wil ik een groter probleem verhelpen en daar kom ik niet uit en de vorige eigenaar en zijn garage ook niet.
Heb de laatste week diverse topics op diverse sites doorgenomen. Vaak lijkt het probleem op de mijne maar daar doen de problemen zich juist voor met een koude motor en verdwijnt na een motor op bedrijfstemperatuur.

In tegenstelling tot de berichten die ik hier allemaal tegenkom start deze auto juist met koude motor goed. (ruikt soms wel en soms niet naar rotte eieren tijdens het starten maar dat verdwijnt tijdens het opwarmen snel).
Na de koude start kun je er gerust honderden km’s mee rijden zonder problemen maar zodra de auto opnieuw moet worden gestart is het in 8 van de 10 keren met een bokkende motor tot gevolg, alsof je op 3 of minder cilinders rijdt.
Het MMC lampje gaat branden of flikkeren, service lamp brand en het ESR lampje soms ook.

Dit alles is vaak te ondervangen door de auto te starten met het gaspedaal half ingedrukt en dan drukt die door naar de 4000rpm. Je verneemt dat het onder de 3500rpm hortend op gang komt maar daarna loopt de motor weer mooi rond en kun je weer kilometers zonder problemen rijden.

Bobineblok is twee keer vervangen, bougies ook. NGK
Egr was schoon, stappenmotor schoon gemaakt.
Olie recentelijk ververst.
KVS geeft de temperatuur goed weer. Vind persoonlijk wel dat het relatief lang duurt voor de olie op bedrijfstemperatuur komt. Maar dat kan voor Citroën normaal zijn.
Nieuwe zwaardere accu.
Nieuwe automaat.
Nieuwe distributieriem en multiriem.
Stekerverbindingen gecheckt op corrosie.
O ja, dit is een uitvoering zonder LMM/MAF. (scheelt weer in reparatiekosten)

Uitlezen met een OBDII na het probleem geeft de code p0300 en zonder reset naar verloop ook een p0170. De bougies zijn vettig na zo’n ritje met bokkende motor op alleen benzine rijdend. Wat in mijn ogen logisch is. Geeft diagnose in het dashboard "storing uitlaatgassen"

De Lpg installatie is ook al diverse keren uitgelezen bij een gasboer in Groningen daar kwam wel wat uit en is vervangen maar het hoofdprobleem blijft bestaan.
Met de AG SGI-2 installatie wordt altijd eerst op benzine gestart en de overschakeling naar gas wordt door de KVS/temperatuur van de motor geregeld. En daardoor kan ik niet nagaan of het zich ook voordoet als je direct op lpg zou starten. Maar als ik de lpg uitschakel via de bedieningsknop binnen in de auto dan bokt de motor ook op benzine erover.

Hoop dat er mensen zijn die dit ook hebben meegemaakt en het hebben weten op te lossen. Ik verneem het graag van jullie.

Alle feedback en gedachten zijn welkom. :cit4

Groeten,
Rob.

Auteur:  boes [ 12 sep 2017 12:34 ]
Berichttitel:  Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0

Doet ie dit ook als je de gas afschakelt?

Auteur:  xclus [ 12 sep 2017 12:43 ]
Berichttitel:  Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0

Ja dan ook.
Of bedoel je de zekering eruit halen?
Zo ja, dat weet ik dan niet want ik weet niet welke zekering ik dan moet verwijderen.

Auteur:  boes [ 12 sep 2017 13:12 ]
Berichttitel:  Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0

Als ze warm is schakelt ze vrijwel meteen over op LPG.
Gezien het feit dat ze het alleen doet bij een warme start zou ik de LPG installatie verdenken.

Loopt schijnbaar arm op gas. Gasinjector?

Auteur:  xclus [ 12 sep 2017 13:31 ]
Berichttitel:  Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0

Gasinjector lekkage?
Dat die lucht aanzuigt en vervolgens denk meer gas bijmengen en zo uiteindelijk buiten de range van 25% komt en zorgt voor een p0170 melding?
Ik ben vialle Lpi gewent (directe inspuiting vloeibaar tot in de injectors die zichtbaar zijn) en bij de AG op deze kan ik geen injectoren zien of vinden.
Ik zie alleen een dikke buis lopen vanaf de verdamper en dan onder het inlaatspruitstuk. Maar verder kan ik niks zien.

Auteur:  edwin48 [ 12 sep 2017 13:33 ]
Berichttitel:  Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0

Van lpg he ik geen kaas gegeten, maar bij p0300 denk ik meteen aan bobine zeker omdat hin ook bokt op benzine

Auteur:  xclus [ 12 sep 2017 13:46 ]
Berichttitel:  Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0

Ja die gedachten hebben wij ook gehad. Vandaar ook een tweede sterkere bobine in geplaatst maar zonder effect. De garage had het er nog over dat er vloeistof is die je op bobine en plug kunt spuiten om doorslaan naar de massa te blokkeren. Daar dacht hij aan, doorslaan naar de massa waardoor een slechte vonk ontstaat.
Echter in mijn opinie moet dat dat toch ook tijdens het rijden het geval zijn bij warme motor. Of zie ik dat verkeerd.

Auteur:  boes [ 12 sep 2017 13:48 ]
Berichttitel:  Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0

Nee,
Daarom verdenk ik de gasinstallatie

Auteur:  xclus [ 12 sep 2017 13:54 ]
Berichttitel:  Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0

Waar zitten die injectors voor het gas dan?
En hoe kom ik daar bij?

Auteur:  boes [ 12 sep 2017 14:02 ]
Berichttitel:  Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0

Zitten er geen injectors in de inlaat geboord?

Auteur:  xclus [ 12 sep 2017 14:10 ]
Berichttitel:  Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0

Nee niet boven op. Ik zie alleen de brug voor de benzine injectoren en een kabelboombrug. verder naar onderen het gasklephuis met de verschillende sensoren. Daaronder de Map-sensor. Maar geen injectoren voor het gas zichtbaar.

Auteur:  boes [ 12 sep 2017 17:56 ]
Berichttitel:  Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0

Volgens mij heeft een AG sgi ook gewoon injectoren en er staat me nog iets bij dat die wel vaker kuren hadden bij bedrijfstemperatuur.

Auteur:  xclus [ 12 sep 2017 18:27 ]
Berichttitel:  Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0

Vandaag kreeg ik opeens met een noodloop te maken. Meerdere keren onderweg na het remmen ging de auto in de noodloop. Verrekte vervelend. Onderweg de obdII uitgelezen direct na de noodloop. Iedere keer code P1160 en na eerste keer vergezeld van code P1112.
Van weekend de gaskabel strakker gezet en de gasklep gedemonteerd en schoongemaakt.
Las ergens dat dit mogelijk te maken kan hebben met de vacuumslang van de rembekrachtiger?

:smt198

Auteur:  xclus [ 12 sep 2017 18:30 ]
Berichttitel:  Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0

boes schreef:
Volgens mij heeft een AG sgi ook gewoon injectoren en er staat me nog iets bij dat die wel vaker kuren hadden bij bedrijfstemperatuur.


Dat kom ik ook tegen maar voor ik een halve motor demonteer waar zitten die dingen en hoe kom ik daar bij. Vermoed aan de onderzijde van het inlaatspruitstuk maar ja iemand die hier ervaring mee heeft.

Auteur:  toeter20 [ 12 sep 2017 21:33 ]
Berichttitel:  Re: Na warme start bokkende motor (3 cilinders of minder) P0

Die zitten aan de onderkant van je inlaatspruitstuk geboord.
Je kunt ze voelen als je met je hand tussen het spruitstuk en
het blok zit. Die injectoren willen nog wel een druppelen. En
dan krijg je ook deze klachten. Maar, omdat je aangeeft dat
hij het op benzine ook doet, is het een twijfel geval.

Ik kwam toevallig van de week bij het opruimen van de loods,
zo'n gas computer en verdamper tegen.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/