Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
koelings probleem EW7J4 https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=18870 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | chris1985 [ 06 mei 2017 18:25 ] |
Berichttitel: | koelings probleem EW7J4 |
ik heb het volgende probleem: Motor loopt warm op de snelweg boven de 110 Km/h, in de stad heb ik nergens las van en dan blijft de meter mooi in het midden staan. voorgeschiedenis: vorige week een kort stuk met te weinig koelvloeistof gereden omdat de radiator lek was. deze heb ik dan ook meteen vervangen dus mijn eerste vermoeden was dat er nog lucht in het systeem zat. Heb deze vandaag met de 4 ontluchtingsnippels ontlucht maar er zit geen lucht meer in. mijn vermoeden is nu dat de kop/koppakking een tik hebben gehad. wat zeggen de kenners op het forum? |
Auteur: | willy4 [ 06 mei 2017 19:00 ] |
Berichttitel: | Re: koelings probleem EW7J4 |
werkt de koelventilator nog? |
Auteur: | akooiman [ 06 mei 2017 19:20 ] |
Berichttitel: | Re: koelings probleem EW7J4 |
Bouwt het systeem druk op, of verlies/verdwijnt er koelvloeistof......? Voel eens aan de slangen met draaiende motor, hoe hard worden ze en worden ze allebei warm (de twee grote die vanaf de radiateur komen) Wordt de radiateur overal even warm...... Fan even testen met een lexia of even met draaiende motor het stekkertje van de kvs temp sensor afhalen, de Fan moet dan vol gas gaan draaien |
Auteur: | willy4 [ 06 mei 2017 19:32 ] |
Berichttitel: | Re: koelings probleem EW7J4 |
er zijn bedrijven die aangaande een staal van het koelwater kunnen zeggen dat de cilinder koppakking stuk is. |
Auteur: | GW-tje [ 06 mei 2017 19:57 ] |
Berichttitel: | Re: koelings probleem EW7J4 |
Ik denk dat je koelsysteem niet goed gevuld en ontlucht is. Het is niet heel eenvoudig om alle lucht er goed uit te krijgen. Je zult een goede trechter moeten maken uit een limonadefles waar je de bodem uit snijdt. Door de zijde van de dop goed op het expansievat te plaatsen kun je de lucht eruit krijgen. Expansievat vullen en de fles op het vat. Motor laten draaien en naarmate deze warm wordt zie je op een gegeven moment de kvs stijgen in de fles. Nu is het zaak de fles goed aangedrukt te houden. Op een gegeven moment laat het systeem een enorme "boer" en loopt de fles weer leeg. Dan pas ben je de lucht kwijt. Verder controleren of de koelfan aanslaat. |
Auteur: | willy4 [ 06 mei 2017 20:03 ] |
Berichttitel: | Re: koelings probleem EW7J4 |
als er nog lucht opzit gaat de verwarming niet goed werken. |
Auteur: | chris1985 [ 07 mei 2017 10:53 ] |
Berichttitel: | Re: koelings probleem EW7J4 |
Hallo heren, Bedankt voor de reacties. De koelden werkt naar behoren stand 1 bij net boven normaal En stand 2 als hij veel te warm is. Hij verliest geen vloeistof er komt wel druk op het systeem te staan vandaar dat ik aan de koppakking dacht. Maar het het ontluchten met de fles op het reservoir heb ik niet geprobeerd altijd ff de moeite waard eerst te proberen. Mocht het nu de koppakking zijn, heeft er iemand nog een 1.8 ew7 met minder km die ik kan overnemen? Want met vlakken en delen van de huidige kop is het omleggen goedkoper. |
Auteur: | willy4 [ 07 mei 2017 10:58 ] |
Berichttitel: | Re: koelings probleem EW7J4 |
er komt altijd druk op het systeem ![]() |
Auteur: | chris1985 [ 07 mei 2017 11:09 ] |
Berichttitel: | Re: koelings probleem EW7J4 |
Klopt waar ik zo aan twijfel is dat als het de koppakking is waarom doet hij het dan niet in alle omstandigheden maar alleen op de snelweg als er meer koelvermogen gevraagd word. Zet ik dan de verwarming volgas aan dan gaat hij weer redelijk naar beneden in temp. |
Auteur: | willy4 [ 07 mei 2017 11:15 ] |
Berichttitel: | Re: koelings probleem EW7J4 |
je moet dan is naar de radiator , dat er geen bladeren en vuil op het net zit , ook de condensor goed nazien , deze is gewoonlijk ook zeer vuil. |
Auteur: | JW-C5 [ 07 mei 2017 11:17 ] |
Berichttitel: | Re: koelings probleem EW7J4 |
Eerst goed ontluchten zou ik zeggen, zoals GW-tje beschrijft. De dealer heeft daar een speciale vultrechter voor, die komt op de plaats van de dop te zitten en sluit goed af. Of dat ook kan met zo'n pet-fles, geen idee. Ik heb dat nooit geprobeerd ![]() Bij het opwarmen van de motor moet op een bepaald moment de temperatuur bereikt worden waarbij de thermostaat open gaat. Dat is ook het moment waarop het systeem gaat "boeren", lucht die achter de thermostaat zat kan er dan uit. Ik heb bij mijn auto gezien hoe dat gaat, toen de radiator en de thermostaat vervangen zijn. Eea is beschreven in een procedure, die is wel ergens op dit forum te vinden. Zonodig zoek ik 'm op in de CitDoc's en zet 'm hier neer. Groet, JW |
Auteur: | willy4 [ 07 mei 2017 11:39 ] |
Berichttitel: | Re: koelings probleem EW7J4 |
werkt de verwarming nog goed? |
Auteur: | grun [ 07 mei 2017 12:03 ] |
Berichttitel: | Re: koelings probleem EW7J4 |
Dit bericht misschien? |
Auteur: | JW-C5 [ 07 mei 2017 12:32 ] |
Berichttitel: | Re: koelings probleem EW7J4 |
Precies ![]() Groet, JW |
Auteur: | chris1985 [ 07 mei 2017 13:31 ] |
Berichttitel: | Re: koelings probleem EW7J4 |
De verwarming werkt goed, komt ook geen lucht meer uit die nippel. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |