Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
Peterdb
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 apr 2011 15:48 Berichten: 436 Woonplaats: Luton, LU4 9DY
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Naar boven
|
 opnieuw de bak kapot
onbegrijpelijk maar waar. Heb al eerder gemeld dat ik mijn automatische versnellingsbak 20 GK01 kapot had, onder het rijden gewoon eruit gevlogen en met opnieuw proberen om erin te komen een hoop geratel vanuit de bak. Dus na lang aarzelen een gebruikte bak met 140K erop gekocht, wachten tot de garage tijd had om het erin /wisselen met de oude bak, duurde bijna 3 weken . Alle olie verversten met proef rijden geen makke gehoort of gevonden. Moet zeggen dat na het erin zetten de gearstang niet werkte, de monteur zei dat er een schimmiering verkeert monteert zat???????????????? bak moest er weer onderuit en daarna was het euvel schijnbaar verholpen. was er zelf niet bij maar dat is wat de chef tegen mij vertelde toen ik kwam om mijn auto te halen en de rekening (E 1000,00) betaalde. daarna (het was vrijdag) gereden en met moeders inkopen gedaan. op de weg naar huis met een snelheid van 130 km een tik gehoort, auto maakte een slepend geluid en gestopt. zag dat de plastic bodem plaat compleet los lag en zelfs een deel afgebroken. heb hem gefatsoeneert en ben dan naar huis gegaan. zaterdag morgen terug naar de garage, plaat eruit, de rest vast gezet. dan naar huis, zondags gereden naar holland en maandags naar hamburg, alles totaal zo'n 1200 km. dinsdags weer naar hamburg maar onderweg bij een snelheid van 120 (cruise control) de bak er opnieuw uitfliegt, niets meer, alleen een draaiende motor, geen indicatie op de computor, olie niet te warm, kan met draaiende motor zien (visueel) dat de controle lampjes aan gaan als ik de bak bedien zoals, P,R,N,D, ga ik daarna in handschakelen kom ik niet verder dan 3, beteken 4, 5 en 6 komt met de hand niet erin. kan ook horen aan de bak dat hij er kort voor staat om erin te komen, geen "tanden" geknars maar lijkt erop dat hydraulisch hij niet wil. Nu staat de auto na afgesleept te zijn nog onderweg bij een garage wachtend op transport terug naar de garage die hem gemaakt heeft. Iemand hier die me een hint kan geven wat dit zijn kan? is het mechanish of moet ik het zoeken in electronic? sensor of zo? graag als het mogelijk is een tekening van de bak bij voorbaat dankend
_________________ gegroet allen, Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren: 2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
|
10 jun 2011 13:23 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: opnieuw de bak kapot
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
11 jun 2011 12:30 |
|
 |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Energielabel: B
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
valt toch onder de garantie? in het verleden ook met een xantia gehad 3 slechte bakken achter elkaar was de garage niet blij mee 

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
11 jun 2011 16:52 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Uit het eerdere draadje heb ik begrepen dat Peterdb zélf die bak geregeld heeft. Afhankelijk van wáár hij de bak vandaan heeft kan hij 'm wellicht claimen bij die verkoper, maar dat is dan beperkt tot de bak zelf. De kosten van uit- en inbouw zijn voor zijn rekening.
Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
11 jun 2011 17:31 |
|
 |
Peterdb
C5club Bikkel
Naar boven
|
ook een goede dag en bedankt voor de tekening. ja, de bak heb ik gebruikt gekocht en heb al met de verkoper gesproken. heeft mij ook gezegd dat eerst maar gekeken moet worden wat er aan de hand is met de bak voordat er conclusies getrokken kan worden. zodra de auto in de garage staat neem ik een paar vrije dagen om er met mijn neus boven op te staan zo te spreken, wil zelf zien wat er kapot is. Ik hoop dat de koeling element wat over gebouwd is goed gespoeld was (had gezegd dat ze dat moesten doen omdat de andere die op de 2de bak zat beschadigd was aan de koelwater aansluiting. Dat is het enige waaraan ik kan denken omdat dit euvel dan optreed na zo'n 1000-1500 km draaien.) we zullen het zien als de bak eronder uit komt. heeft iemand een tekening van deze koelelement?? bedankt en nog prettige pinksterdagen gewenst
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren: 2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
|
11 jun 2011 20:48 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Naar boven
|
Als hij er bij 120 "uitknalt" kan je daarna nog wel doorrijden in R,1,2 en 3? In dat geval wijst het naar een specifieke koppeling, [B] in het volgende schema: http://www.mathworks.com/help/toolbox/p ... speed.htmlKoppeling [B] zit tussen de drager (rood) van het Ravigneaux stelsel en de ring (wit) van het planeetwielstelsel (dwz de input) in deze animatie; te zien zien als bij het schakelen van 3->4 de twee delen een blauwe rand krijgen, rond 1'55'': http://www.youtube.com/watch?v=0Vtic2squqU
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
12 jun 2011 11:41 |
|
 |
Peterdb
C5club Bikkel
Naar boven
|
de bak is er bij 120 uit geknalt, in N gezet daar ik merkte dat er geen aandrijving meer was, gestopt langs de autobahn , motor afgesteld, geen lampen aan of waarschuwing van computor dat er wat met de ak is. opnieuw gestart en geprobeert in de P te zetten, gaat erinzonder enig krakend geluid maar neemt niet op. Kan in hand bedrijf schakelen tot 3, in de 4,5 en 6 komt hij niet, geeft in ieder geval geen indicatie aan. tot zover het relaas. hoop de auto wordt deze week op transport gesteld naar de garage. pretige dag nog gewenst
|
12 jun 2011 13:50 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
Goed, dan had je dus wel aandrijving, alleen niet in 4, 5 of 6. Dus je had in 3 met lage(re) snelheid de auto kunnen blijven rijden. Max toeren in 3 is meer 100km/h, maar om oververhitting te voorkomen had je het dan moeten houden op max80. Niet aan te raden, maar dan weet men het mocht het nog een keer voorkomen, of je op een gevaarlijke plek stilvalt.
Herkende de bak dit trouwens als een storing?
|
12 jun 2011 14:23 |
|
 |
Peterdb
C5club Bikkel
Naar boven
|
dan heb je het mis want ik kon niets meer, dat houd in dat ik de handel in alle zetten kon zonder dat er wat gebeurde bij draaiende motor. Kon alleen zien op het dashbord dat de verklikkerlichten van P,N,D, in hand 1,2 en 3 aan gaan maar geen 4,5 en 6 dus heb dus geen aandrijving, motor draaid maar er gebeurt niets, maakt niet uit wat ik doe
|
12 jun 2011 15:14 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
De bowden-kabelverbinding naar de bak is dus OK, de positie schakelaar op de bak werkt en ook de terugkoppeling naar de ledjes in het display werkt. Dat je, in stilstand, niet in M naar 4,5 en 6 kunt schakelen is imho normaal, je auto kan niet wegrijden vanuit 4. Dat kan 'ie wel vanuit 3 of lager. Ik zal dat vanmiddag, als ik weg ga, nog even checken, maar ik meen me te herinneren dat ik dat in de afgelopen winter al eens uitgeprobeerd heb.
Vraag: werkt de P nog wel, oftewel wordt de bak dan geheel geblokkeerd? Dat kan ik niet goed opmaken uit je formulering "geprobeert in de P te zetten, gaat erin zonder enig krakend geluid maar neemt niet op".
Die P-stand is welliswaar mechanisch aangestuurd, maar er zit bij mijn weten wel een hydraulische blokkering op die verhindert dat de P vanaf een bepaalde snelheid ingeschakeld kan worden. Daarvoor is dan wel nodig dat de hydrauliek in de bak werkt, en dat er interne oliedruk is. Zó begrijp ik dat uit enige documenten die ik daarover gezien heb.
Oftewel, het al-dan-niet werken van de P kan een indicatie zijn.....
Groet, JW

|
13 jun 2011 10:54 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
Peterdb schreef: dan heb je het mis want ik kon niets meer, dat houd in dat ik de handel in alle zetten kon zonder dat er wat gebeurde bij draaiende motor. Dan had je dat moeten zeggen. Je schreef eerder dat je nog 1,2 en 3 kon inschakelen. Wat je bedoelde is dat de indicator aangaf dat je om 1,2 en 3 vroeg, maar niet kreeg. De stand [M] is dat alleen in naam. Het is nog altijd de computer die bepaalt of je de geselecteerde versnelling krijgt. De compu' weet dat je stilstaat dus sluit die 4,5 en 6 à priori uit zoals JW al zegt.
|
13 jun 2011 12:44 |
|
 |
Peterdb
C5club Bikkel
Naar boven
|
ok, bedankt voor het schrijven de P doet het niet, hij blokkeert niet zie het wel in de letjes die opblinken als ik de handel bedien maar zoals gezegd, mechanish gebeurt er niets heb dus begrepen van 4,5 en 6 dat hij daar niet inkomt. als de P niet werkt dan heb ik dus geen druk meer, kan olie pomp zijn??
|
13 jun 2011 22:25 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Een defecte oliepomp hoort zeker tot de mogelijkheden, maar of het de meest voor de hand liggende is, dat betwijfel ik. Ik hou het er eerder op dat er iets mis zit in de hydraulische unit, die de kleppen aan stuurt. Maar dát zou vastgesteld moeten kunnen worden bij het uitlezen van de computer. En dus de vraag: beschikt de garage waar hij nu naar toegebracht is over de goede apparatuur om dat uit te lezen?
Groet, JW
Edit JW Ik heb inmiddels nog even in m'n documenten zitten lezen. Daarin kan ik wel vinden dat er snelheidslimieten gedefinieerd zijn voor het kunnen inschakelen van de D en de R, maar niet voor de P. Oftewel, vooralsnog moet worden aangenomen dat dit een puur mechanische vergrendeling is, zonder ingreep van de hydrauliek. Als dat inderdaad zo is, is er intern mechanisch wat mis, immers de bowdenkabel tussen de selecteur en de bak werkt wél....

|
13 jun 2011 23:19 |
|
 |
Peterdb
C5club Bikkel
Naar boven
|
bedankt voor het antwoord, helpt me weer goed op weg om de bak te verstaan en te kennen. wat is het precies voor een apparatuur die men gebruikt om de bak uit te lezen? als het de hydraulic unit is kan dat gerepareerd worden , moet ik dan de hele unit vervangen of zijn dit alle losse kleppen en seals?
|
14 jun 2011 05:41 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Die uitleesapparatuur is de Lexia 3. Daarmee zijn codes uit te lezen die aangeven wat er aan de hand is in de bak. De storingen zijn globaal beschreven in document B2CB5FP0 Werkingsprincipe : Automatische versnellingsbak AM6 Citaat: 5.1. Weergave van storingen Als er storing aan de automatische versnellingsbak optreedt, verschijnt het bericht "Automatische versnellingsbak defect" op het beeldscherm, klinkt er een geluidssignaal en gaat het controlelampje "Service" branden.. Mogelijke storingsoorzaken : Storing: uitgang elektroklep schakelen Storing: uitgang elektroklep lijndrukregeling Storing: uitgang elektroklep drukregeling lock-up Storing: uitgang elektroklep drukregeling koppeling Storing: uitgang elektroklep drukregeling rem Storing: signaal olietemperatuur versnellingsbak Storing: signaal uitgaande toerental versnellingsbak Storing: signaal ingaande toerental versnellingsbak (turbine) Storing: signaal positiesensor selectiehendel Storing: uitgang Shift-lock Storing: signaal sequentiële bediening "+" Storing: signaal startblokkering (Start-lock) Storing: signaal sequentiële bediening "-" Storing: computer automatische versnellingsbak Storing accuspanning Storing configuratie Storing: communicatie met de BSI Storing: geen communicatie netwerk CAN Storing: geen communicatie met de elektronische eenheid motor Storing: communicatie tussen de computer van versnelling en andere computers in het netwerk Storing: informatie gasklepstand van de elektronische eenheid motor Storing: informatie van de elektronische eenheid motor over het door de bestuurder gevraagde koppel Storing signaal motortoerental Storing: signaal motortemperatuur Mechanische of hydraulische storing aan de achteruit Mechanische of hydraulische storing aan 1e versnelling Mechanische of hydraulische storing aan 2e versnelling Mechanische of hydraulische storing aan 3e versnelling Mechanische of hydraulische storing aan 4e versnelling Mechanische of hydraulische storing aan 5e versnelling Mechanische of hydraulische storing aan 6e versnelling Mechanische of hydraulische storing aan 1e versnelling met motorrem Storing: lock-up werkt permanent Storing: lock-up werkt niet Storing: ontijdig overschakelen Storing: ontijdig in vrij zetten ( in "D" of "R") Storing: verminderde aandrijving (in "D") Storing: ontijdig in vrij zetten
OPMERKING : Bij sommige storingen zal ook het controlelampje motordiagnose gaan branden. Vraag daarbij: heb jij enig signaal gekregen op je display? Groet, JW

|
14 jun 2011 08:52 |
|
 |
|