Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

advies gevraagd....
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=18497
Pagina 1 van 2

Auteur:  Hips [ 19 jan 2017 21:28 ]
Berichttitel:  advies gevraagd....

hallo mensen,

Mijn c5 ligne prestige 1.6.HDIF geeft sinds kort emissie storing aan, volgens het uitlezen van de computer komt dit door de EGR klep en het roetfilter. nu lees ik op internet dat voor een redelijk bedrag het roetfilter verwijdert kan worden en de egr klep uitgeschakeld. ook wordt dan de software aangepast..... Is er iemand van jullie die hier ervaring mee heeft? Of raden jullie me dit af?
Hoor graag jullie mening.

Alvast bedankt Hiske..

Auteur:  JW-C5 [ 19 jan 2017 21:55 ]
Berichttitel:  Re: advies gevraagd....

Roetfilters zijn er voor jouw en mijn gezondheid :idea:
Die wil je dan toch niet verwijderen :smt017

Groet,
JW

Auteur:  Herman [ 19 jan 2017 21:59 ]
Berichttitel:  Re: advies gevraagd....

Lees dit maar eens! :mrgreen:

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=14035&hilit=roetfilter+verwijderen

Auteur:  BJG [ 19 jan 2017 22:46 ]
Berichttitel:  Re: advies gevraagd....

Even antwoord op je vraag: Ja het kan, dan moet je echter niet alleen het roetfilter softwarematig uitschrijven, maar ook fysiek verwijderen. De EGR kan in de meeste gevallen softwarematig worden uitgeschreven zonder mechanische aanpassingen.

Nu om even over na te denken, en beloof me dat je dit gaat doen ;) (dat nadenken).

Het uitlezen van de computer kan in principe niet in één klap de oorzaak van je emissiestoring aangeven. Hij geeft slechts foutcodes die een mogelijke leidraad zijn bij het stellen van diagnose. Een grondige diagnose door een kundig monteur of diagnosespecialist kan de oorzaak aan het licht brengen. Doe je dit niet dan is er een kans dat er een probleem in de auto zit dat na het verwijderen van de emissiebestrijdingssystemen opnieuw voor problemen zorgt.

Verder is de EGR-klep bij de 1,6 HDi zeer eenvoudig te reinigen als hij is vervuild en blijft hangen, zonder demontage van buitenaf door het stelmotorje te verwijderen en de spoed van de verstelling schoon te maken (met stofzuiger).

Ten derde zorgt het verwijderen van het roetfilter in de toekomst mogelijk voor problemen bij de APK, de RDW is bezig met een onderzoek hoe bij de APK kan worden vastgesteld dat het roetfilter is verwijderd. Dit is oa hier te lezen in het vakblad voor APK-keurmeesters.

De auto goed maken kan best nog meevallen qua moeite en kosten mits een goede techneut er naar kijkt. De auto manipuleren kost eveneens geld, geeft extra millieubelasting en levert je mogelijk in de toekomst problemen op.

De overweging moet je zelf maken, ik vind het de taak van het forum om je eerlijk voor te lichten.

Auteur:  Hips [ 19 jan 2017 23:41 ]
Berichttitel:  Re: advies gevraagd....

Dat nadenken was ik al mee begonnen :D vandaar ook deze vraag.
het is niet mijn bedoeling om maar "rucksigtlos" dingen te laten verwijderen uit mijn auto en het milieu extra te belasten.
ben gewoon alle opties naast elkaar aan het leggen, ben bij een universele garage geweest en daar werd me verteld dat roetfilter en egr vervangen moesten worden..
maar lees nu ook dat deze gereinigd kunnen worden.
Kan elke garage een juiste diagnose stellen of zou ik dan naar de dealer moeten?

Auteur:  BJG [ 20 jan 2017 00:27 ]
Berichttitel:  Re: advies gevraagd....

Die laatste vraag kan ik moeilijk beantwoorden. Er zijn garagebedrijven met kundige diagnose specialisten. De vraag is eveneens of de garage bereid is mee te denken en niet alleen te kiezen voor de (voor hen) meest aantrekkelijke commerciële oplossing. Dat is moeilijk te beoordelen zonder het bedrijf en de mensen te kennen.

De EGR-klep is te reinigen, zoals beschreven en dit geeft meestal een goed resultaat. Het roetfilter is alleen aan vervanging toe als de aslast te hoog is. Dan is reinigen een goed alternatief.

Weet je welke foutcodes zijn opgeslagen?
En wat is de km stand van de auto?

Auteur:  akooiman [ 20 jan 2017 01:10 ]
Berichttitel:  Re: advies gevraagd....

Je vraagt om een mening op een Citroen Forum....best gevaarlijk :lol: :lol:

Misschien vooruitlopend op het een en ander.....(de foutcodes)....

inmiddels zijn er ook diverse bedrijven die nieuwe roetfilters leveren, en kijk ook eens naar de demontage bedrijven.......EGR is vaak een kwestie van schoonmaken..

Auteur:  BJG [ 20 jan 2017 09:35 ]
Berichttitel:  Re: advies gevraagd....

Monteer in ieder geval géén cordieriet roetfilter als vervanger!
Die zijn als goedkoop alternatief beschikbaar. Maar dat gaat in de meeste gevallen niet goed.

Auteur:  GW-tje [ 20 jan 2017 11:30 ]
Berichttitel:  Re: advies gevraagd....

Ook roetfilters kun je laten reinigen......dat zou ik prefereren boven vervangen door een goedkoop alternatief.

Auteur:  akooiman [ 20 jan 2017 11:37 ]
Berichttitel:  Re: advies gevraagd....

@BJG, heb je daar meer info over ? (Leermoment)

Auteur:  willy4 [ 20 jan 2017 11:41 ]
Berichttitel:  Re: advies gevraagd....

dat is een roetfilter zoals je eerst gekocht had
https://www.goodkat.nl/roetfilter

Auteur:  akooiman [ 20 jan 2017 11:51 ]
Berichttitel:  Re: advies gevraagd....

Ja, maar mijn probleem was dat de kern van het keramiek tijdens de fabricage ingezakt was waardoor er geen goede doorstroming was.
Of is dit vaker bij deze uitvoering?

Auteur:  willy4 [ 20 jan 2017 11:56 ]
Berichttitel:  Re: advies gevraagd....

dat weet ik niet , maar ik heb er nog niet veel goeds over horen vertellen.

Auteur:  BJG [ 20 jan 2017 19:50 ]
Berichttitel:  Re: advies gevraagd....

akooiman schreef:
@BJG, heb je daar meer info over ? (Leermoment)

Een cordieriet roetfilter heeft minder opslag capaciteit en genereert meer tegendruk.
Het motormanagement houdt daar geen rekening mee. Dus dat geeft problemen.

Auteur:  akooiman [ 20 jan 2017 20:21 ]
Berichttitel:  Re: advies gevraagd....

thx :smt023

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/