Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Kort gerammel na start 2.0 16v https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=18219 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | I Claudius [ 26 okt 2016 22:51 ] |
Berichttitel: | Kort gerammel na start 2.0 16v |
De C rammelt soms heel even flink, bij een koude start. Nu het wat kouder wordt valt het me écht pas op! Ook na een paar dagen stilstaan. Ook hier mijn bekende vraag; is dit normaal/erg? Na 2 seconden is alles muisje-stil!! Dealer onderhouden, Ph2 break 2.0 16V(zie avatar) ![]() |
Auteur: | willy4 [ 26 okt 2016 22:56 ] |
Berichttitel: | Re: Kort gerammel na start 2.0 16v |
klepstoters? |
Auteur: | arendonk [ 27 okt 2016 08:05 ] |
Berichttitel: | Re: Kort gerammel na start 2.0 16v |
Ik zou ook als eerste aan de klepstoters denken. Kan door vervuiling of slijtage komen. Begin eens met een goede engine flush van bijv forte. |
Auteur: | I Claudius [ 27 okt 2016 09:43 ] |
Berichttitel: | Re: Kort gerammel na start 2.0 16v |
Is dat een toevoeging bij de olie? Heb ik meer gezien op dit forum. Slijtage, zou het al kunnen wezen bij 105.000KM? |
Auteur: | willy4 [ 27 okt 2016 10:05 ] |
Berichttitel: | Re: Kort gerammel na start 2.0 16v |
je moet dan wel een procedure volgen |
Auteur: | willy4 [ 27 okt 2016 10:34 ] |
Berichttitel: | Re: Kort gerammel na start 2.0 16v |
08/13 ALG.01.049/1 ALGEMEEN TECHNISCH BULLETIN Gebruik van Forté Motor Flush bij onderhoud Probleem: Inwendige motorvervuiling. Oorzaak: Door o.a. een afwijkende mengselbereiding zal de motorolie vervuilen door verbrandingsresten, vocht en brandstof. Door veroudering van motorolie en brandstof vormen zich afzettingen op de diverse oppervlakken die de smering nadelig beïnvloeden. Bij het verversen van de motorolie blijft er vervuiling achter in de motor waardoor het additief pakket van de nieuwe motorolie al deels verbruikt wordt. Behandeling: 1 x Forté Motor Flush per 2 liter oude motorolie toevoegen. Voor specifieke behandelingen zijn meerdere producten noodzakelijk. Raadpleeg het werkplaatshandboek voor de juiste toepassing. NIET RIJDEN als Forté Motor Flush is toegevoegd aan de motorolie! Motorolie is onderhevig aan verschillende belastingen waarbij met name de chemische belasting z’n grootste uitwerking heeft op de kwaliteit van de motorolie. Verbrandingsresten als kool en roetdeeltjes vervuilen de motorolie waardoor deze indikt. Brandstof en vocht kunnen de motorolie verdunnen waardoor mogelijk de smering in gevaar komt. Door o.a. de na-inspuiting ter regeneratie van roetfilters kan 20 - 25% olieverdunning ontstaan. NOx dat tijdens de verbranding gevormd wordt zal via blow by in het carter terecht komen en bij een slecht functionerende carterventilatie de motorolie chemisch belasten. Uiteindelijk zal hierdoor zwarte drab oftewel black sludge ontstaan. Door de motor inwendig te reinigen met Forté Motor Flush zullen de te smeren oppervlakken in de motor gereinigd worden zodat aansluitend een goede opbouw van de smeerfilm verkregen wordt mits de mechanische staat van de motor en de diverse onderdelen in orde is. Controleer het motoroliepeil. Er moet voldoende ruimte zijn om de voorgeschreven hoeveelheid Forté Motor Flush toe te voegen! Indien het oliepeil hierdoor te hoog wordt eerst wat olie aftappen! Voeg de voorgeschreven hoeveelheid Forté Motor Flush toe aan de oude motorolie en controleer nogmaals het oliepeil. |
Auteur: | willy4 [ 27 okt 2016 10:35 ] |
Berichttitel: | Re: Kort gerammel na start 2.0 16v |
08/13 Vervolg Algemeen Technisch Bulletin ALG.01.049/1 Start de motor en laat deze met verhoogd stationair toerental draaien. (ongeveer 1.500 min-1) Laat de motor minimaal 60 minuten draaien met Forté Motor Flush. Verhoog om de 5 minuten het toerental tot 3.500 min-1 om de maximale oliedruk te verkrijgen en o.a. de nokkenasverstelling en de hydraulische klepstoters effectief te reinigen. Bij diverse merken is het noodzakelijk om eerst het oliefilter te verwijderen zodat het oliefilterhuis leeg kan lopen. Als dit niet gebeurt blijft er onnodig veel oude motorolie in de motor achter. Tap de oude motorolie af en vervang het oliefilter. Als nareiniging en ondersteuning van het additiefpakket 1 dosering Forté Top End Treatment per 4 liter nieuwe motorolie toevoegen. Om vervuiling van de motorolie te beperken moet ook het brandstofsysteem gereinigd worden door toevoegen van 1 dosering Forté Gas Treatment of Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner aan de tankinhoud. |
Auteur: | goudfrank [ 27 okt 2016 10:41 ] |
Berichttitel: | Re: Kort gerammel na start 2.0 16v |
Duidelijk verhaal willy4. ![]() Groet, Jan ![]() |
Auteur: | willy4 [ 27 okt 2016 10:44 ] |
Berichttitel: | Re: Kort gerammel na start 2.0 16v |
ik heb een garage login bij FORTE |
Auteur: | I Claudius [ 27 okt 2016 11:05 ] |
Berichttitel: | Re: Kort gerammel na start 2.0 16v |
Allemachtig...Daar kan mee aan de gang!!! ![]() |
Auteur: | arendonk [ 27 okt 2016 11:42 ] |
Berichttitel: | Re: Kort gerammel na start 2.0 16v |
I Claudius schreef: Slijtage, zou het al kunnen wezen bij 105.000KM? Mijn vorige phase 2 had het ook en die stond toen op 109.000 KM. Bij mij heeft de Forté behandeling (flush + additief) zeker geholpen, maar ik heb het nooit helemaal weggekregen. Ik heb nooit gecontroleerd of het slijtage was. Succes! |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |