Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=18150 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | C5HDI110 [ 07 okt 2016 02:28 ] |
Berichttitel: | Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK |
Op het forum hier heb ik gelezen dat de latere 1.6HDI met 115/120PK (blue-hdi?), geen last meer hebben van black sludge en dat je daar om de 20 of 30K pas de olie hoeft te verversen, waar het bij mijn C5 ph2 met 110PK om de 15K aanbevolen is. Dit zal deels komen doordat de EGR minder hard hoeft te werken vanwege het ad-blue systeem. Geinspireerd door de nieuw Peugeot 308 met 1.6HDI (120PK) van een collega, ben ik op zoek gegaan naar de verschillen. De carterpan is hetzelfde, olie-koeler is anders bij een C5-3 en de 308, maar op het oog niet groter, de wisselaar zit onder een andere hoek, lastig te beoordelen of de koelcapaciteit beter is. Het grote verschil zit in de olie-pomp, vanaf een bepaald orga nr. bij C5-3 en de 308, zit er een oliepomp op met 2 persuitgangen. Mijn C5 heeft een pomp met 1 uitgang, de plek waar de 2e uitgang terecht komt van het nieuwe type, is afgeblind met een plug. De grote vraag is, wat is het nut van 2 persuitgangen precies, er zal een reden zijn voor deze modificatie ??? De 308 heeft zelfs 2 uitvoeringen van deze pomp met 2 persuitgangen, er is een uitvoering waar de 2e uitgang dmv een electroklep open of dicht kan, soort thermostaat functie ??? Bijlage: pomp1.gif ![]() ![]() Bijlage: pomp2.gif |
Auteur: | BJG [ 11 okt 2016 21:00 ] |
Berichttitel: | Re: Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK |
Dat is dynamische oliedrukregeling De nieuwe 1.6 is nog steeds 20 k km interval |
Auteur: | C5HDI110 [ 11 okt 2016 23:56 ] |
Berichttitel: | Re: Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK |
Aha, daar is die elektroklep voor neem ik aan, maar wat is dat precies "dynamische oliedrukregeling" ? Die elektroklep zit niet bij elke nieuwe type pomp met 2 persuitgangen, ben benieuwd waarom men op dit type pomp over zijn gegaan ? |
Auteur: | BJG [ 12 okt 2016 10:17 ] |
Berichttitel: | Re: Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK |
Bij dynamische oliedrukregeling wordt de oliedruk elektronisch geregeld, en niet meer door een overdrukklep. De oude pompen leveren druk en opbrengst afhankelijk van het toerental. Waarbij de regeling die er op zit wordt gedaan door een overdrukklep. In de meeste gevallen zal maximale oliedruk bereikt worden, en een overschot aan flow. Dit wordt afgeblazen via de regelklep, dus verloren energie. Je kunt je voorstellen dat de ideale oliedruk toerental, maar ook belastingafhankelijk is. Zonder dat er energie verloren gaat. Het nutteloos rondpompen van olie kost nogal wat energie. Door de druk elektronisch te regelen ben je van dat probleem af. |
Auteur: | C5HDI110 [ 12 okt 2016 10:27 ] |
Berichttitel: | Re: Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK |
Bedankt voor de uitleg, zoiets had ik al begrepen toen ik erop heb gegoogled, nutteloos rondpompen van olie schijnt wel 650watt op te kunnen slurpen. Vraag is dan alleen, waarom een uitvoering met 2 persuitgangen en zonder elektroklep ? |
Auteur: | BJG [ 12 okt 2016 12:02 ] |
Berichttitel: | Re: Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK |
Dat weet ik niet. Dan zou ik me er in moeten verdiepen. Heeft het nieuwe onderblok dan niet gewoon twee oliedrukkannalen? Bijvoorbeeld één voor de kop en één voor onderblok? |
Auteur: | C5HDI110 [ 12 okt 2016 12:10 ] |
Berichttitel: | Re: Olie smering 1.6HDI 110PK vs 115/120PK |
Oude blok heeft ook 2 olie kanalen, de bovenste is afgedopt. Olie toevoer naar de kop en onderblok is de meest logisch verklaring, beter smering en/of lagere thermische belasting van de olie, waardoor deze langer mee gaat ? Ik kan er ook geen service bulletins over vinden, over de ontwikkeling van de olie-pomp. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |