Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
v6 xantia anders dan v6 C5? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=1815 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | munkman [ 05 okt 2007 20:53 ] |
Berichttitel: | v6 xantia anders dan v6 C5? |
Op de plaatjes van de motoren van de C5en hier op G3 zag ik een ander inlaatspruitstuk dan op de V6en in de Xantia. Volgens autoweek is het qua cilinderinhoud dezelfde motor, alleen de boring of slag wijkt wel af (dat kan dus niet, maar ok). Is het dezelfde motor alleen met een nieuw inlaatspruitstuk? En daardoor wat meer vermogen? En is er nog meer veranderd? Of is het een andere motor? |
Auteur: | Ronald [ 05 okt 2007 21:32 ] |
Berichttitel: | Re: v6 xantia anders dan v6 C5? |
munkman schreef: Op de plaatjes van de motoren van de C5en hier op G3 zag ik een ander inlaatspruitstuk dan op de V6en in de Xantia. Volgens autoweek is het qua cilinderinhoud dezelfde motor, alleen de boring of slag wijkt wel af (dat kan dus niet, maar ok). Is het dezelfde motor alleen met een nieuw inlaatspruitstuk? En daardoor wat meer vermogen? En is er nog meer veranderd? Of is het een andere motor? Motor is hetzelfde ontwerp, met kleine aanpassingen. Tis zelfs dezelfde motor als in de latere XM´s. En zover ik me kan herinneren zit het inlaatspruitstuk bij zowel Xantia als C5 onder een gelijkvormige plastic kap. Ze hebben iets met de nokkenas gedaan geloof ik. Puntiger ofzo? Ben niet zo technisch. gr. Ronald |
Auteur: | munkman [ 05 okt 2007 22:14 ] |
Berichttitel: | Re: v6 xantia anders dan v6 C5? |
In jouw draadje over Koken voor 6 staat een link van Johan Oldenhage over een franxe V6 met LPG. Die LPG prikkers zitten in 6 dikke bolle tegen elkaar aan liggende buizen. Op de foto's van jouw v6 op lpg zie ik 6 veel smallere buizen. (en er staat geen 24V meer op het deksel) |
Auteur: | Ronald [ 05 okt 2007 22:40 ] |
Berichttitel: | Re: v6 xantia anders dan v6 C5? |
munkman schreef: In jouw draadje over Koken voor 6 staat een link van Johan Oldenhage over een franxe V6 met LPG. Die LPG prikkers zitten in 6 dikke bolle tegen elkaar aan liggende buizen. Op de foto's van jouw v6 op lpg zie ik 6 veel smallere buizen. (en er staat geen 24V meer op het deksel) Wat je bij mij ziet is het tweede en achterste plastic omhulsel waaronder het spruitstuk zit. Als ik het me nog herinner bij het kijken bij de gasboer, zat eronder helemaal niks wat op die dunnere buizen leek, hartstikke nep volgens mij. Op die Franse foto weet ik niet om het nou plastic of echte mechaniek is die je ziet.... Kom naar de meeting, dan rukken we bij een andere V6 die achterste kap eraf, kunnen we het zien, bij mij gaat het natuurlijk niet meer. gr. Ronald gr. Ronald |
Auteur: | Ronald [ 05 okt 2007 22:47 ] |
Berichttitel: | Re: v6 xantia anders dan v6 C5? |
Vergeet maar wat ik hier boven schreef. Toen ik naar de gasboer ging om te kijken was het spruitsuk opgestuurd naar Vialle, heb het ding nog nooit gezien. Blijft het feit dat het wel een plastic kap is die je op mijn foto´s ziet. Maar je mag inderdaad aannemen dat daaronder een gelijkvormig spruitstuk zit, dunnere buizen dus dan op de Franse foto. gr. Ronald |
Auteur: | munkman [ 06 okt 2007 07:12 ] |
Berichttitel: | Re: v6 xantia anders dan v6 C5? |
ik snap het nog steeds niet helemaal, dat ding waar die gasinjectors in zitten geboord, dat ziet er bij jouw toch echt anders uit dan bij een Xantia V6. Daar zit toch helemaal geen kap overheen? |
Auteur: | Ronald [ 06 okt 2007 11:54 ] |
Berichttitel: | Re: v6 xantia anders dan v6 C5? |
munkman schreef: ik snap het nog steeds niet helemaal, dat ding waar die gasinjectors in zitten geboord, dat ziet er bij jouw toch echt anders uit dan bij een Xantia V6. Daar zit toch helemaal geen kap overheen? Net nog even gekeken. Boven het spruitsuk zit een plastic kap. De injectoren gaan dus eerst door het plastic en dan door het spruitstuk. Vanaf de zijkant kan je het spruitsuk zien zitten. Of de vorm van de buizen van het spruitstuk precies hetzelfde is als de vorm in het plastic kan ik niet zien, maar zoja dan is het spruitstuk anders dan bij de Xantia. Gr. Ronald |
Auteur: | munkman [ 06 okt 2007 13:39 ] |
Berichttitel: | Re: v6 xantia anders dan v6 C5? |
Dus het is toch een kap. Weet ik dat ook weer. Bedankt voor het kijken ![]() (vinden jouw buren dat niet vreemd, iemand zit zaterdagmorgen achter z'n pc, rent ineens naar buiten, kijkt onder de motorkap, klapt de kap weer dicht en gaat weer driftig achter de pc zitten typen ![]() |
Auteur: | Harm [ 06 okt 2007 13:45 ] |
Berichttitel: | Re: v6 xantia anders dan v6 C5? |
Ze weten niet beter... ![]() |
Auteur: | Wimmie [ 06 okt 2007 21:10 ] |
Berichttitel: | Re: v6 xantia anders dan v6 C5? |
Buren? Welke buren? ![]() Kortom: maling aan hebben aan wat die denken ![]() |
Auteur: | rb [ 07 okt 2007 13:13 ] |
Berichttitel: | Re: v6 xantia anders dan v6 C5? |
Het inlaatspruitstuk is among other things wel veranderd bij de C5 V6. Deze heeft in tegenstelling tot de Xantia/XM ES9 géa©n inlaatspruitstuk met resonantie-effect en wél een variabele nokkenastiming op de inlaatnokkenassen. Samen met andere wijzigingen (iets hogere compressieverhouding bij C5, ander motormanagement, aangepaste uitlaatlijn met extra katalysatoren) resulteert dit per saldo in een stijging van het motorvermogen van 140 naar 152kW a©n voldoet de C5 V6 vanaf introductie in 2001 aan de Euro4 emissie-normen. |
Auteur: | munkman [ 07 okt 2007 13:42 ] |
Berichttitel: | Re: v6 xantia anders dan v6 C5? |
Thanx rb, gelukkig ben jij hier ook. Maar dat andere inlaatspruitstuk met ontbreken van resonantie-effect verklaard dus ook de andere vorm? Bij een Xantia zie je toch 6 dikke buizen? |
Auteur: | rb [ 07 okt 2007 15:00 ] |
Berichttitel: | Re: v6 xantia anders dan v6 C5? |
Ja, soort van. De buizen zitten wel aan elkaar gesmeed. Afbeelding van een Xant/XM V6 ES9 (toevallig met gas). ![]() |
Auteur: | munkman [ 07 okt 2007 19:48 ] |
Berichttitel: | Re: v6 xantia anders dan v6 C5? |
inlaatspruitstuk inderdaad behoorlijk anders: ![]() ![]() |
Auteur: | rb [ 08 okt 2007 12:24 ] |
Berichttitel: | Re: v6 xantia anders dan v6 C5? |
Ter overbodigheid: Citroen geeft overigens ook een andere onderdeelcode op voor beide uitvoeringen. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |