Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Checklist + boekje c5
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=17918
Pagina 1 van 2

Auteur:  sacaerts [ 17 jul 2016 14:54 ]
Berichttitel:  Checklist + boekje c5

Goedemiddag,

Ik moet mijn drukgroep gaan vervangen, nu wil ik dit zelf gaan doen en heb ik een garage waar ik heen kan compleet met gereedschap etc. Nu las ik op het forum dat je ook meteen de keerringen moet vervangen omdat die negen van de 10 keer lek zijn, en kan iemand mij hier aan de handleiding helpen om dit te doen :) er is een download sectie daar kan ik niet in en ik kan ook Menno geen bericht sturen want dat mag ook niet :cry:

Anyhow zit er ook nogal een verschil in prijs van de set, waar hebben jullie hier goede ervaringen mee (zie bijgevoegde foto)?

Onderdelen checklist:

- Koppelingsset
- Keerringen
- Versnellingsbak olie

Ik hoor het graag! alvast bedankt :)

Afbeelding

Auteur:  willy4 [ 17 jul 2016 15:34 ]
Berichttitel:  Re: Checklist + boekje c5

Montagehandleiding

Handgeschakelde transmissie uit-/inbouwen

Standaard

CITROËN; C5 I (DC_); 2.0 16V (DCRFNC, DCRFNF); kW: 100

OPMERKING

Radiocode noteren.
Benodigd speciaal gereedschap
4cit16052p000160.jpg
Motorbrug
OE (Desvil M300)
4cit16052p000002.jpg
Montagepen
OE (7114-T.W)
4cit16052p000003.jpg
Montagepen
OE (7114-T.X)
4cit24074p000028.jpg
Trekker
OE (6323-T)


Benodigde tijden/vulhoeveelheden/aanhaalmomenten

Richttijd
Transmissie uit-/inbouwen 5,00 h

Aanhaalmomenten
Zelfborgende bouten en moeren moeten in principe altijd vernieuwd worden.
Moer(en) van kogelgewricht (1) (zie afbeelding 3) Moer vernieuwen. 41 - 49 Nm
Bout(en) van pendelsteun (2) (zie afbeelding 5) 45 - 55 Nm
Bout(en) van transmissiesteun (1) (zie afbeelding 6) Bout vervangen. op transmissie 50 - 60 Nm
Bout(en) van transmissie Bout vervangen. 42 - 62 Nm
Uitbouwen:

Radiocode noteren.
Accupool losnemen.
Wielen voor verwijderen.
Voertuig op de brug vastzetten.
Onderbescherming motorruimte verwijderen.
Wielkuipbekleding voor rechts/links verwijderen.

Afdekking regelapparaatverwijderen. (1)
(zie afbeelding 1)

Regelapparaat uitbouwen.
Kabelboom losmaken.

Luchtaanzuigslang verwijderen. (2)
Luchtaanzuigslang van luchtfilterhuis verwijderen. (3)
Luchtfilterhuis verwijderen. (4)
(zie afbeelding 1)


Transmissieolie aftappen. afbeelding 1 2cit16052p000155.jpg
1 Afdekking regelapparaat 2 Luchtaanzuigslang
3 Luchtaanzuigslang op het luchtfilterhuis 4 Luchtfilterhuis
Hydraulische leiding(en) losmaken. (1)
Bout(en) van koppelingsnemercilinder verwijderen. (2)
(zie afbeelding 2)

Koppelingsnemercilinder van de transmissie verwijderen. afbeelding 2 2cit16052p000156.jpg
1 Hydraulische leiding(en) 2 Bout(en) van koppelingsnemercilinder


Moer(en) van kogelgewricht verwijderen. (1)
Fuseelichaam met een trekker van de draagarm trekken. (2) OE (6323-T)
(zie afbeelding 3) afbeelding 3 2for24074p000078.jpg
1 Moer(en) van kogelgewricht 2 Dwarsdraagarm
Bout(en) van laadluchtpijp(en) verwijderen. (1)
(zie afbeelding 4)

Slangklem van laadluchtslang losmaken.

Laadluchtbuis/buizen verwijderen. (2)
(zie afbeelding 4) afbeelding 4 2cit16052p000157.jpg
1 Bout(en) van laadluchtpijp 2 Laadluchtbuis/buizen


Klem(men) van uitlaatpijp losdraaien. (1)
Bout(en) van pendelsteun verwijderen. (2)
(zie afbeelding 5)

Schakelkabels losmaken. afbeelding 5 2cit16052p000159.jpg
1 Klem(men) van uitlaatpijp 2 Bout(en) van pendelsteun
Motorbrug plaatsen. OE (Desvil M300)

Transmissie werkplaatskraan beveiligen.

Bovenste verbindingsbout(en) motor/transmissie verwijderen.
Bout(en) van transmissiesteun losdraaien. (1)
(zie afbeelding 6)

Massakabel van transmissie verwijderen.
Stekkerverbinding op de snelheidssensor losnemen.
Startmotor uitbouwen.
Onderste verbindingsbout(en) motor/transmissie verwijderen. Transmissie uitbouwen.



Inbouwen:

Inbouw in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.

Transmissieolie bijvullen.

Opmerking(en)

Voor de montage van de transmissie de prise-as met molybdeenvet smeren.

Naafprofiel van de koppelingsplaat licht invetten, zodat deze makkelijk over de as schuift, overtollig vet afvegen.

Druklager controleren, eventueel vervangen.

Keerring(en) van de transmisise moeten in principe worden vervangen.

Motor starten en schakeling/koppeling op werking controleren.
Foutcodegeheugen van alle regelapparaten uitlezen en indien nodig wissen.

Radio decoderen en snelkeuzetoetsen programmeren.

Proefrit uitvoeren. afbeelding 6 2cit16052p000158.jpg
1 Bout(en) van transmissiesteun
© by TecAlliance GmbH

Auteur:  sacaerts [ 17 jul 2016 15:40 ]
Berichttitel:  Re: Checklist + boekje c5

Jaa maar ik kan geen enkel plaatje zien :)

Auteur:  willy4 [ 17 jul 2016 15:43 ]
Berichttitel:  Checklist + boekje c5

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ik moet de afbeeldingen apart doen ik kan het niet samen

Auteur:  sacaerts [ 17 jul 2016 15:44 ]
Berichttitel:  Re: Checklist + boekje c5

Ah oke thx,

Auteur:  willy4 [ 17 jul 2016 15:44 ]
Berichttitel:  Re: Checklist + boekje c5

Afbeelding
Afbeelding
Montagehandleiding

Koppeling uit-/inbouwen

Standaard

CITROËN; C5 I (DC_); 2.0 16V (DCRFNC, DCRFNF); kW: 100

Benodigd speciaal gereedschap
4cit16053p000001.jpg
Centreergereedschap
OE (9513-T)
Afbeelding

Benodigde tijden/aanhaalmomenten

Richttijd
Koppeling vervangen 5,30 h

Aanhaalmomenten
Zelfborgende bouten en moeren moeten in principe altijd vernieuwd worden.
Bout(en) van drukgroep (3) (zie afbeelding 2) 18 - 22 Nm
Vliegwiel 20 Nm + 21°


Uitbouwen:

Transmissie uitbouwen.


Bout(en) van drukgroep gelijkmatig kruislings losdraaien. (1)
Drukgroep en koppelingsplaat verwijderen. (2) (3)
(zie afbeelding 1)


afbeelding 1 2cit16053p000002.jpg
1 Bout(en) van drukgroep 2 Drukgroep
3 Koppelingsplaat 4 Vliegwiel
Inbouwen:

Naafprofiel van de koppelingsplaat licht invetten, zodat deze makkelijk over de as schuift, overtollig vet afvegen. Molybdeenvet gebruiken.

Geleidebus druklager vervangen.
Druklager vervangen.

Inbouw in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.

Dempingveren van de koppelingsplaat moeten naar de transmissie wijzen.

Drukgroep en koppelingsplaat met centreergereedschap vastzetten. (1)
OE (9513-T)
Bout(en) van drukgroep stapsgewijs kruislings vastzetten. (3)
(zie afbeelding 2)

Transmissie inbouwen. afbeelding 2 2cit16053p000003.jpg
1 Centreergereedschap 2 Drukgroep
3 Bout(en) van drukgroep
© by TecAlliance GmbH

Auteur:  willy4 [ 17 jul 2016 15:50 ]
Berichttitel:  Re: Checklist + boekje c5

Montagehandleiding

Koppelingssysteem ontluchten.

Standaard

CITROËN; C5 I (DC_); 2.0 16V (DCRFNC, DCRFNF); kW: 100

Warnung.jpg
GEVAAR
Remvloeistof is giftig en irriteert huid en ogen bij contact!
Het inslikken van remvloeistof leidt tot vergiftigingen!
Remvloeistof niet inslikken.
Veiligheidsbril en beschermende kleding dragen.
Veiligheidsinstructies op de verpakking van de remvloeistof in acht nemen.
OPMERKING

Afvoervoorschriften opvolgen!
Aanwijzingen voor de omgang met remvloeistof opvolgen!
Benodigde tijden

Richttijd
Koppelingssysteem ontluchten. 0,60 h


Koppelingssysteem ontluchten.

Variant 1

Remvloeistofniveau in het reservoir controleren, indien nodig bijvullen.

Afsluitstop(pen) verwijderen.
Ontluchtingsslang op ontluchtingsnippel aanbrengen. (1)
Klem(men) aanbrengen. (2)
Klem(men) lostrekker. (3)
Hydraulische leiding(en) eruit trekken. (4) (pijl)
Uitlopende vloeistof opvangen.
Ontluchten tot remvloeistof zonder luchtbellen uitstroomt.
Klem(men) aanbrengen. (3)
Hydraulische leiding(en) terugschuiven. (4) (pijl)
Remvloeistofniveau in het reservoir controleren, indien nodig bijvullen.

Klem(men) lostrekker. (3)
Hydraulische leiding(en) eruit trekken. (4) (pijl)
Koppelingspedaal langzaam tegen de aanslag drukken.
Klem(men) aanbrengen. (3)
Hydraulische leiding(en) terugschuiven. (4) (pijl)
Klem(men) lostrekker. (2)
Koppelingspedaal niet meer bedienen.
Procedure 20 keer herhalen, tot de remvloeistof zonder luchtbellen uitstroomt.
(zie afbeelding 1)

Remvloeistofniveau in het reservoir controleren, indien nodig bijvullen.

Inbouw in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. afbeelding 1 2cit20069p000001.jpg
1 Ontluchtingsklep 2 Klem(men)
3 Klem(men) 4 Hydraulische leiding(en)
Koppelingssysteem ontluchten.

Variant 2

Remvloeistofniveau in het reservoir controleren, indien nodig bijvullen.

Afsluitstop(pen) verwijderen.
Ontluchtingsslang op ontluchtingsnippel aanbrengen.

Koppelingspedaal intrappen en ingetrapt houden.
Ontluchtingsnippel(s) koppelingsnemercilinder een halve slag tegen de wijzers van de klok in openen. (1)
Ontluchtingsnippel(s) een halve slag tegen de wijzers van de klok in openen. (2)
Uitlopende vloeistof opvangen.
Ontluchtingsnippel(s) koppelingsnemercilinder een halve slag met de wijzers van de klok mee sluiten.
Ontluchtingsnippel(s) een halve slag tegen de wjzers van de klok in sluiten.
Procedure 20 keer herhalen, tot de remvloeistof zonder luchtbellen uitstroomt.
(zie afbeelding 2)

Remvloeistofniveau in het reservoir controleren, indien nodig bijvullen.

Inbouw in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. afbeelding 2 2cit20069p000002.jpg
1 Ontluchtingsnippel(s) koppelingsnemercilinder 2 Ontluchtingsnippel


Koppelingssysteem ontluchten.

Variant 3

Remvloeistofniveau in het reservoir controleren, indien nodig bijvullen.

Afsluitstop(pen) verwijderen.
Ontluchtingsslang op ontluchtingsnippel aanbrengen.

Koppelingspedaal intrappen en ingetrapt houden.
Ontluchtingsnippel openen. (1)
Uitlopende vloeistof opvangen.
Ontluchtingsnippel sluiten.
Procedure 20 keer herhalen, tot de remvloeistof zonder luchtbellen uitstroomt.
(zie afbeelding 3)

Remvloeistofniveau in het reservoir controleren, indien nodig bijvullen.

Inbouw in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. afbeelding 3 2cit20069p000003.jpg
1 Ontluchtingsnippel
Koppelingssysteem ontluchten.

Variant 4

Remvloeistofniveau in het reservoir controleren, indien nodig bijvullen.

Afsluitstop(pen) verwijderen.
Ontluchtingsslang op ontluchtingsnippel aanbrengen. (1)
Bevestigingsklem(men) indrukken. (2)
Hydraulische leiding(en) eruit trekken. (3) (pijl)
Uitlopende vloeistof opvangen.
Ontluchten tot remvloeistof zonder luchtbellen uitstroomt.
Bevestigingsklem(men) indrukken. (2)
Hydraulische leiding(en) terugschuiven. (3) (pijl)
Remvloeistofniveau in het reservoir controleren, indien nodig bijvullen.

Bevestigingsklem(men) indrukken. (2)
Hydraulische leiding(en) eruit trekken. (3) (pijl)
Koppelingspedaal langzaam tegen de aanslag drukken.
Bevestigingsklem(men) indrukken. (2)
Hydraulische leiding(en) terugschuiven. (3) (pijl)
Koppelingspedaal niet meer bedienen.
Procedure 20 keer herhalen, tot de remvloeistof zonder luchtbellen uitstroomt.
(zie afbeelding 4)

Remvloeistofniveau in het reservoir controleren, indien nodig bijvullen.

Inbouw in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. afbeelding 4 2peu20069p000001.jpg
1 Ontluchtingsklep 2 Bevestigingsklem(men)
3 Hydraulische leiding(en)


Slag controleren.

Koppelingsweg tussen de rustpositie van het pedaal en volledig ingedrukte pedaal meten.
De slag bedraagt 18 - 22 mm.

Als de gewenste waarde niet bereikt wordt, moet de ontluchtingsprocedure volledig herhaald worden. afbeelding 5 2cit20069p000004.jpg
1 Koppelingsnemercilinder A = Slag
© by TecAlliance GmbH

Auteur:  willy4 [ 17 jul 2016 16:03 ]
Berichttitel:  Re: Checklist + boekje c5

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Auteur:  willy4 [ 17 jul 2016 16:05 ]
Berichttitel:  Re: Checklist + boekje c5

Montagehandleiding

Handgeschakelde transmissie olie

Transmissie BE4R

CITROËN; C5 I (DC_); 2.0 16V (DCRFNC, DCRFNF); kW: 100

OPMERKING

Transmissieolie na reparatiewerkzaamheden aan de transmissie verversen.
Alleen door de fabrikant goedgekeurde oliesoorten gebruiken.
Benodigd speciaal gereedschap:
4cit20067p000019.jpg
ATF vulapparaat
OE (0344)

Benodigde tijden/vulhoeveelheden/aanhaalmomenten

Richttijd
Handgeschakelde transmissie olie verversen. 0,40 h

Vulhoeveelheden en specificaties
Handgeschakelde transmissie Verversingshoeveelheid 1,80 liter;
Eerste vulling 1,90 liter
Oliespecificatie handgeschakelde transmissie SAE 75W-80

Aanhaalmomenten
Zelfborgende bouten en moeren moeten in principe altijd vernieuwd worden.
Olievulplug van transmissie (1) (zie afbeelding 1) Met automatische transmissie 4 traps, Transmissie AL4 24 Nm;
Met handgeschakelde transmissie 5 bak, Transmissie BE4R 22 Nm
Olieaftapplug van transmissie (2) (zie afbeelding 1) Met automatische transmissie 4 traps, Transmissie AL4 32 - 48 Nm;
Met handgeschakelde transmissie 5 bak, Transmissie BE4R 35 Nm


Transmissieolie aftappen.

Olieaftapplug van transmissie verwijderen. (2)

Uitlopende olie opvangen.
Afvoervoorschriften opvolgen!

Olieaftapplug van transmissie monteren. (2)
(zie afbeelding 1)

Transmissieolie bijvullen.

Luchtfilterhuis verwijderen.
Omgeving rond de onderdelen reinigen.
Olievulplug(gen) verwijderen. (1)
ATF vulapparaat aansluiten. OE (0344)
Transmissieolie bijvullen.
Olievulplug(gen) vastdraaien. (1)
(zie afbeelding 1)

Inbouw in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. afbeelding 1 2cit20066p000022.jpg
1 Olievulplug 2 Olieaftapplug van transmissie
© by TecAlliance GmbH

Auteur:  willy4 [ 17 jul 2016 16:06 ]
Berichttitel:  Re: Checklist + boekje c5

Afbeelding
Afbeelding

Auteur:  sacaerts [ 17 jul 2016 16:23 ]
Berichttitel:  Re: Checklist + boekje c5

Maakt het merk van de koppelingsset nog wat uit want tussen de goedkoopste en de duurste zit 100 euro verschil bijna :shock:

Auteur:  willy4 [ 17 jul 2016 16:25 ]
Berichttitel:  Re: Checklist + boekje c5

met welk merk bedoel je?

Auteur:  GW-tje [ 17 jul 2016 16:34 ]
Berichttitel:  Re: Checklist + boekje c5

Valeo wordt door de fabriek gemonteerd en is uitstekend.

Auteur:  willy4 [ 17 jul 2016 16:49 ]
Berichttitel:  Checklist + boekje c5

dat is er onder andere 1 van

Auteur:  sacaerts [ 17 jul 2016 17:52 ]
Berichttitel:  Re: Checklist + boekje c5

Er staat Valeo, Luka, en KAWE

Kawe is goedkoopste, dan Luka en daarna Valeo :)

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/