Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

motoroliedruk te laag bij stationair toerental
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=17852
Pagina 1 van 1

Auteur:  japie [ 23 jun 2016 20:02 ]
Berichttitel:  motoroliedruk te laag bij stationair toerental

Beste Forummers,
mijn C5 2.0i 16V phase 2 2005 prestige automaat 128500km heeft sinds de onderhoudsbeurt een probleem: bij volledig warme motor en laag toerental verschijnt de melding 'motoroliedruk te laag'+ geluidsignaal + stoplampje gaat branden. Vorige week donderdag 16-06 heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad. Oliefilter en motorolie zijn vervangen. Bij de APK in april is reeds de oliedruksensor vervangen wegens lekkage. Tot de onderhoudsbeurt geen problemen gehad. Tijdens korte vakantie in Duitsland (17-06/ 15-06) na diverse ritten van in totaal ca. 800km verscheen woensdag 15-06 op de terugreis in Dortmund de eerste keer de melding.
Na inlezen op dit forum is mijn conclusie oliedruksensor defect (maar die is in april al vervangen en heeft sindsdien geen problemen gegeven) of het oliefilter is niet goed. Daarom heeft de garage (Floragarage Haarlem) dit dinsdag vervangen. Storingen uitgelezen, doch geen storing aanwezig. Gewoon maar weer proberen dus.
Vandaag naar Den Haag, bij aankomst aldaar weer motoroliedruk te laag. De melding verdwijnt zodra het toerental een fractie verhoogd wordt, zeg van 700 naar 800. En verschijnt weer zodra het toerental terugvalt naar stationair. Dit gebeurt dus alleen bij warme motor. Auto rijdt perfect, geen gekke geluiden, motorolie is keurig op peil, verbruik is nihil. Ik begreep van dit forum dat de sensor ook slecht een melding geeft als de druk onder de 0,7 bar komt. Dus dat de melding verdwijnt bij een iets hoger toerental lijkt mij logisch.
De Floragrage denkt aan eventueel nogmaals de olie verversen, is nu gevuld met Castrol 5w30, misschien toch 5w40 gebruiken (maar JO heeft in 2014 bij de vorige beurt ook 5w30 gebruikt en toen had ik geen problemen), of oliezeef in carter reinigen.

Ik verwacht daar niet zoveel van, maar ik denk dat het toch samen kan hangen met de onderhoudsbeurt. Weten jullie raad om de Floragarage te helpen alvorens ik naar JO in Nieuw-Vennep rijd voor een second opinion?

groet,

Japie

Auteur:  willy4 [ 23 jun 2016 20:12 ]
Berichttitel:  Re: moteroliedruk te laag bij stationair toerental

oliezeef in carter reinigen , ik denk dat je daar is moet na kijken
je kunt eerst nog is met een mechanise oliedruk meter meten

Auteur:  MartijnC5 [ 23 jun 2016 20:33 ]
Berichttitel:  Re: moteroliedruk te laag bij stationair toerental

Ik heb dus iets vergelijkbaars gehad, zie ook mijn andere antwoord, bobinerail niet lekker bij warme motor. Snelwegrijden ging prima, dan ineens file en stoppen/rijden/stoppen, begon beroerd te lopen, nét niet afslaan en dan oliedrukmelding. Op dat moment was het oliefilter al gecontroleerd, oliefiltersteun was zelfs al vervangen, nieuwe sensor er dus ook al in. (zat nog een oude type steun in met flinke lekkage tot gevolg) Ook in de parkeergarage trok ie het niet, nét niet afslaan.
Ranzig gore gasklep schoonmaken hielp ook een stuk, maar daar was de verbetering vooral te merken bij het op gas lopen. Nu loopt ie mooi stationair. Ook in de hitte vandaag. Geen oliedrukmeldingen meer.

Auteur:  JW-C5 [ 23 jun 2016 21:02 ]
Berichttitel:  Re: moteroliedruk te laag bij stationair toerental

Volgens de CitDocs zou er in de EW10A motor alleen 5W40 gebruikt mogen worden......

Groet,
JW

Auteur:  japie [ 23 jun 2016 21:10 ]
Berichttitel:  Re: moteroliedruk te laag bij stationair toerental

5w40 had ik ook begrepen, maar waarom giet JO er dan 5w30 in? Heb er ook 2 jaar probleemloos mee gereden, trouwens. Maar ook een oliewissel naar 5w40 komt in aanmerking om het probleem te verhelpen.

Auteur:  BJG [ 23 jun 2016 22:43 ]
Berichttitel:  Re: motoroliedruk te laag bij stationair toerental

In alle gevallen :
Meet de oliedruk
Meten is weten.
Een oliedruk op toeren van bijvoorbeeld 1 bar laat het lampje niet branden maar is wel te laag.

Auteur:  japie [ 30 jun 2016 12:54 ]
Berichttitel:  Re: motoroliedruk te laag bij stationair toerental

gisteren heeft de Floragarage de oliedrukschakelaar, die begin dit jaar al eerder was vervangen wegens lekkage, vervangen door een nieuwe. Gisterenavond en vandaag proefrit gemaakt, geen melding meer gehad. Dank voor jullie reacties, was de oplossing misschien toch weer simpeler dan verwacht. Ben benieuwd of de melding nu echt weg blijft.

Auteur:  BJG [ 30 jun 2016 13:58 ]
Berichttitel:  Re: motoroliedruk te laag bij stationair toerental

Mag ik vragen waarom er gekozen is de schakelaar te vervangen zonder de oliedruk te meten?
Je weet nu nog steeds niet of de oliedruk goed is...

Auteur:  boes [ 30 jun 2016 14:15 ]
Berichttitel:  Re: motoroliedruk te laag bij stationair toerental

BJG: Je gaat er Ten onrechte van uit dat alle garages een diagnose uitvoeren voordat ze zaken gaan vervangen.
Helaas. Vaak is het argument dat "het altijd dat onderdeel is..." Zonder een goede diagnose en een oorzaak te vinden om eventueel herhaling te voorkomen.

Ps: Er zijn natuurlijk wel "goede"....

Auteur:  BJG [ 30 jun 2016 17:18 ]
Berichttitel:  Re: motoroliedruk te laag bij stationair toerental

Ik ga niet echt ergens van uit, maar gezien mijn vorige advies, en het feit dat oliedruk nogal belangrijk is voor de gezondheid van de motor lijkt het mij niet meer dan logisch dat je wilt weten of deze ok is voordat je de boodschapper (schakelaar) de schuld geeft.

Auteur:  japie [ 01 jul 2016 19:39 ]
Berichttitel:  Re: motoroliedruk te laag bij stationair toerental

mijn redenatie is dat, als de auto een melding geeft bij oliedrukschakelaar x en de melding uitblijft bij een nieuwe schakelaar y, het waarschijnlijk toch de schakelaar is die het probleem veroorzaakt. Echt zeker ben je natuurlijk pas als de oude schakelaar wordt teruggeplaatst en de melding dan opnieuw verschijnt. Maar de garage gaf ook al aan dat de olie, ook bij verversen na 30.000 km conform mijn eigen ervaring de afgelopen 60.000 km, zeer schoon was. De motor loopt ook zeer netjes, geen getikt van klepstoters e.d. Het olieverbruik bedraagt ook minder dan 1 liter per 30.000 km. Ik kan mij niet voorstellen dat de lagers in motor extreem versleten zijn bij een zeer schone olie en nagenoeg geen olieverbruik. Maar ik wil best bekennen dat ik nog even heb getwijfeld alvorens de afspraak die ik reeds gemaakt bij de citroendealer te annuleren. Kwestie van geld, zodra de melding terugkomt sta ik natuurlijk bij de dealer op de stoep. Desalniettemin dank voor jullie bezorgdheid. Altijd fijn als je niet allen staat in onzekere tijden. :cit4

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/