Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Hoe werkt de kickdown
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=17806
Pagina 1 van 2

Auteur:  H_H [ 04 jun 2016 14:18 ]
Berichttitel:  Hoe werkt de kickdown

Kan iemand mij uitleggen hoe de kickdown van een C5 Ph1 werkt? mijne doet het in elk geval niet meer. Ik kreeg van iemand de tip om de gaskabel onder het luchtfilter te verstellen maar daar eenmaal gekeken word ik niet veel wijzer.
De auto wordt dinsdag uitgelezen ivm vermoedelijk vacuüm of turbo lekje en dus de kickdown die niet meer werkt.
Ik wil graag beslagen ten ijs komen aangezien het geen Citroën specialist is.

Auteur:  BJG [ 04 jun 2016 14:57 ]
Berichttitel:  Re: Hoe werkt de kickdown

Via de gaspedaalstand.

Auteur:  H_H [ 04 jun 2016 15:23 ]
Berichttitel:  Re: Hoe werkt de kickdown

Goh werkelijk ;)
Misschien iets specifieker; waardoor wordt dat aangestuurd? BSI? Er zit namelijk geen 'knop' onder het pedaal zoals bij de Xantia
Overigens werkt het niet louter op het pedaal want via de CC schakelt de auto wel terug om door te trekken bij ingedrukt houden van de +knop. Vandaar mijn vraag. Dus welke onderdelen/processen sturen/spelen een rol bij de kickdown?

Auteur:  BJG [ 04 jun 2016 16:46 ]
Berichttitel:  Re: Hoe werkt de kickdown

Het regelapparaat van de versnellingsbak bepaalt het schakelgedrag, en ook de kickdown. Dat doet hij aan de hand van het motorkoppel (berekend) de gaspedaalstand (via CAN), en de gereden snelheid (via CAN).

Auteur:  H_H [ 04 jun 2016 17:02 ]
Berichttitel:  Re: Hoe werkt de kickdown

Bedankt voor de uitleg.
Dus een probleem met de kick down kan ook duiden op een probleem in de versnellingsbak. 70.000 km geleden nog gespoeld en van nieuwe klepjes en software voorzien. misschien toch tijd voor een nieuwe spoelbeurt.
Blijft dus alleen het raadsel waarom de bak op de CC wel goed reageert maar op het pedaal niet.

Auteur:  BJG [ 04 jun 2016 17:09 ]
Berichttitel:  Re: Hoe werkt de kickdown

Alles is hetzelfde bij cc of pedaal, behalve het pedaal :idea:

Auteur:  NTwoO [ 04 jun 2016 17:41 ]
Berichttitel:  Re: Hoe werkt de kickdown

De tempo van verandering van de gasstand heeft ook een effect

Auteur:  JW-C5 [ 04 jun 2016 17:51 ]
Berichttitel:  Re: Hoe werkt de kickdown

Je kunt zelfs terugschakelen met het gaspedaal, door even een heel snel en stevig stootje gas te geven met je gaspedaal.
Dan schakelt de bak terug, zonder te versnellen.
De bak blijft dan een aantal seconden in die lagere versnelling staan, dat gebruik ik wel eens voorafgaande aan een inhaal actie.

Groet,
JW

Auteur:  akooiman [ 04 jun 2016 19:23 ]
Berichttitel:  Re: Hoe werkt de kickdown

Mijn gaspedaal heeft een schakelaar aan de achterkant...........

Als je het pedaal goed bekijkt zie je een draadje aan de zijkant lopen.
Als ik het pedaal op de grond druk en dan wat extra kracht zet, hoor ik ook een klik.

Mijn auto is wel voorzien van een volledig elektronisch gaspedaal.

Auteur:  NTwoO [ 04 jun 2016 22:22 ]
Berichttitel:  Re: Hoe werkt de kickdown

Bij snel loslaten van het gas als de auto niet in de hoogste versnelling staat, zal de bak niet opschakelen, aangezien snel loslaten gezien worden als behoefte aan afremmen. De bak is ook sensitief voor belasting waardoor dit gedrag meer prominent is met een aanhanger of sleurhut. De 4hp20 technische documenten die op het internet rondzwerft heeft meer informatie.

Auteur:  BJG [ 04 jun 2016 23:04 ]
Berichttitel:  Re: Hoe werkt de kickdown

akooiman schreef:
Mijn gaspedaal heeft een schakelaar aan de achterkant....

Die schakelaar is alleen voor het overrulen van je limiteur en wordt niet door de versnellingsbak gebruikt.

De TS heeft denk ik een AL4 en geen 4HP20

Auteur:  Menno [ 05 jun 2016 10:19 ]
Berichttitel:  Re: Hoe werkt de kickdown

Is dat niet de "overboost" die bij sommige diesels aanwezig is ( extra klein beetje koppel ) ?????

Auteur:  H_H [ 05 jun 2016 12:12 ]
Berichttitel:  Re: Hoe werkt de kickdown

Het is inderdaad een AL4 met nieuwe klepjes en software.
Geen van de genoemde 'trucjes' werken bij mij op het gaspedaal. Ik heb alles al een keer geprobeerd; van stilstand snel vol intrappen, rijdend even loslaten en snel weer intrappen, van half in plots helemaal naar onder en zelf even pompend gassen, niets lijdt tot terugschakelen. Alleen met CC ingedrukt houden krijg ik een soort van kick down boost.
De auto schakelt wel gewoon terug bij remmen of bij heuvel op of bij verlaging van toeren.

Valt er iets te stellen aan de gaskabel? Kan die bijvoorbeeld opgerekt zijn waardoor hij net niet het laatst stukje pakt?

Auteur:  JW-C5 [ 05 jun 2016 13:16 ]
Berichttitel:  Re: Hoe werkt de kickdown

Via je VIN kan ik in de DB niet terugvinden of je een volledig elektronisch, dan wel een semi elektronisch gaspedaal hebt.
In het laatste geval zit er een kort stukje kabel naar de elektronica in de motorruimte.

Zit er bij jou zo'n kabeltje aan het gaspedaal?

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 05 jun 2016 13:39 ]
Berichttitel:  Re: Hoe werkt de kickdown

Jij hebt inderdaad een stuk kabel tot aan de positiesensor onder de motorkap. Het kan goed zijn dat die niet ver genoeg wordt bediend. Deze is eenvoudig te stellen.
Dat zou ik inderdaad ook als eerste proberen.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/