Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Werking lockup koppelomvomer
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=17563
Pagina 1 van 1

Auteur:  dsuper5678 [ 26 maart 2016 21:09 ]
Berichttitel:  Werking lockup koppelomvomer

Beste Citroenisten,

ik zou graag willen weten hoe de lockup in een koppelomvormer van een automaatbak werkt en vooral hoe deze aangestuurd wordt.

mvg, Tom

Auteur:  willy4 [ 26 maart 2016 21:17 ]
Berichttitel:  Re: Werking lockup koppelomvomer

is dat duidelijk?
De Torque koppelomvormer lockup ( TCC ) solenoïdeklep is geactiveerd , met de versnelling in D4 , door de Transmission stuureenheid ( TCM ) in reactiegedrag om signalen van de rijsnelheid en de gasklepbedieningssyteem Module ( ECM ) ontmoet . Lock - up plunjer Werking zal dan worden afgeregeld . Wanneer het koppel koppelomvormer lockup solenoïdeklep voldaan is geactiveerd , zal het koppel koppelomvormer lockup ontmoette gaan maken van een 1-1 RPM verhouding heeft tussen de ingaande als van versnellingsbak en de rotatiesnelheid van de koppelomvormer .

Lock-up Werking , echter , is verboden wanneer A / T vloeistof Temperatuur is te gering .

Wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt ( minder dan 2/8 ) in lock-up staat, het motortoerental mag niet plotseling veranderen . Als er een Zwaar uitgevoerd sprong in motortoerental , er geen lock - up .

Auteur:  dsuper5678 [ 26 maart 2016 21:21 ]
Berichttitel:  Re: Werking lockup koppelomvomer

Is dit vertaald ofzo, snap er niet veel van :shock:

Auteur:  willy4 [ 26 maart 2016 21:35 ]
Berichttitel:  Re: Werking lockup koppelomvomer

neen , dat is uit een foutcode P0744 van citroen
in het kort word er een ventiel gestuurd dat de koppel omvormer 1 op 1 word gestuurd

ook nog anders uitgelegd , er gaat voel doende olie naar de koppel omvormer gestuurd zodat er geen slip meer ontstaat

en nu wat is een koppel omvormer , dat zijn twee helften met daarin schoepen in
daar word olie ingestuurd naar de hoeveelheid olie word de andere helft meegenomen
ook het toerental speeld hierin een rol
nu duidelijk

Auteur:  akooiman [ 27 maart 2016 00:09 ]
Berichttitel:  Re: Werking lockup koppelomvomer

Wat Willy zegt, maar dan in jip en Janneke taal........

De achterkant van de koppelomvormer is aan de binnenkant voorzien van frictiemateriaal, zoals een koppelingsplaat dat heeft.
Wanneer aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan om de lock up actief te krijgen, wordt het schoepenrad door middel van verhoogde oliedruk tegen het frictiemateriaal van de achterwand gedrukt, waardoor de binnenkant op dezelfde snelheid gaat draaien als de buitenkant.

Auteur:  Jooster [ 27 maart 2016 01:29 ]
Berichttitel:  Re: Werking lockup koppelomvomer

Er staan uistekende korte uitlegfilmpjes op YouTube. Lange trouwens ook. Je kunt dus kiezen...

Auteur:  willy4 [ 27 maart 2016 08:09 ]
Berichttitel:  Re: Werking lockup koppelomvomer

in welke taal je het hier soms uitleggen is niet altijd gemakkelijk :lol:

Auteur:  rene hoekstra [ 27 maart 2016 11:20 ]
Berichttitel:  Re: Werking lockup koppelomvomer

:cit2

Kijk daar leer ik ook van, thx.
Fijne paasdagen iedereen..

Gr,
René.

Auteur:  akooiman [ 27 maart 2016 14:00 ]
Berichttitel:  Re: Werking lockup koppelomvomer

Ik weet het Willy, maar het valt ook niet altijd mee om een technisch verhaal begrijpelijk uit te leggen.

Auteur:  dsuper5678 [ 10 apr 2016 12:25 ]
Berichttitel:  Re: Werking lockup koppelomvomer

Het gaat hier om de c3 1.4 volautomaat van mijn vrouw die koud blijft slippen en warm dan weer wel en dan weer niet de lockup er in gooit. De koppelomvormer is er twee keer uit geweest en bij een revisiebedrijf geweest en hij is 100% goed, het probleem moet dan volgens mij in de aansturing van de lockup zitten en daarom wil ik weten van welke variabele het afhankelijk is wanneer de lockup inschakeld.

Auteur:  JW-C5 [ 10 apr 2016 14:02 ]
Berichttitel:  Re: Werking lockup koppelomvomer

Dat is de bekende AL4 bak die in de C3 zit.

Met permissie: onbegrijpelijk dat men de koppelomvormer er uit gehaald heeft :o

In 99 van de 100 gevallen dat dit optreedt wordt het veroorzaakt door een van de twee "beruchte klepjes" in het brein van de AL4.
Die klepjes zorgen voor de oliedruk in de bak, resp. het in- en uitschakelen van de overbrugging in de koppelomvormer.
Het vervangen daarvan is simpel, en meestal afdoende. En daarmee begin je dan bij zo'n fenomeen.....

Groet,
JW

Auteur:  dsuper5678 [ 10 apr 2016 19:27 ]
Berichttitel:  Re: Werking lockup koppelomvomer

Reparatie is gedaan bij Johan Oldenhage en daarbij zijn ook de klepjes vervangen, dus dat zou het probleem niet meer moeten zijn.

Auteur:  JW-C5 [ 11 apr 2016 01:22 ]
Berichttitel:  Re: Werking lockup koppelomvomer

Begrijp ik hieruit dat bij GJO eerst de klepjes vervangen zijn, en dat vervolgens via hem twee keer de koppelomvormer opgestuurd geweest is?

Groet,
JW

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/