Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=17505
Pagina 1 van 3

Auteur:  Zwever [ 11 maart 2016 11:35 ]
Berichttitel:  betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?

Het lampje storing uitlaatgas brand al 70.000 km af en toe, maar nu steeds vaker. Auto gaat dan niet in de noodloop maar houdt eventjes (twee seconden) in en heeft dan vermogen weer terug. Verder geen problemen met het rijden, starten of anderszins. Regenereert normaal om de 500k. en soms na het verschijnen van de storing een keer extra. Omdat mijn citroen dealer destijds bij het verschijnen van de melding de diagnose gaf dat het roetfilter vervangen moest worden en ik dat niet geloofde, wil voordat ik opnieuw een diagnose laat stellen bij een garage eens voorleggen of iemand een hypothese heeft wat er moet gebeuren. Zelf denk ik aan de EGR klep laten vervangen (of afsluiten, maar dat knaagt nog aan mijn geweten) maar ook een kapotte sensor is misschien de oorzaak ???

Ik heb 7 storingsmeldingen via de OBD bluetooth lezer:

P0238 Turbo/super charger, laadruksensor "A" te hoog signaal
P0401 Uitlaatgasrecirculatiesysteem, onvoldoende stroming gassen
P0409 Uitlaatgasrecirculatie sensor "A", onjuist signaal
P0490 Uitlaatgasrecirculatie controle circuit, signaal te hoog
P1445 Catalyst Temp.Sensor 2 Circ. Range/Performance (opgezocht op internet)
P1162 Fuel Temp.Sensor (G81): Circ. Short to Ground (opgezocht op internet)
P1351 Ignition Coil Control Circuit High Voltage (opgezocht op internet, gloeibougies of relais??)

Hij geeft deze storingsmeldingen dus al 70.000 km over twee jaar gereden.

Hypothesen over oorzaak/oplossingen zijn welkom

Auteur:  GW-tje [ 11 maart 2016 13:02 ]
Berichttitel:  Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?

P0238: turbodruksensor, positiesensor turbocompressor, vacuümprobleem, variabele compressor zit vast in stand "maximaal", turbo defect.
P0401: EGR klep zit vast, defecte drukverschilsensor EGR, eerst maar eens reinigen.
P1351= gloeibougies en relais controleren.

Ik heb ze niet allemaal nagetrokken maar ik zou eens beginnen met een rondje injectorreiniger en misschien, als er verder geen bijzonderheden in het rijden gemerkt worden, een middagje spelen op de Duitse Autobahn. Je woont in Nijmegen dus even richting Goch en knallen met die diesel. Misschien ook even wat duurdere diesel tanken.

De meeste ellende zal te wijten zijn aan inwendige vervuiling van de motor/inlaattraject/verstuivers.
Dus het "nieuwe rijden" direct vergeten en gas op die lolly!

Auteur:  Willyb [ 11 maart 2016 13:35 ]
Berichttitel:  betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?

GW-tje schreef:

een middagje spelen op de Duitse Autobahn. Je woont in Nijmegen dus even richting Goch en knallen met die diesel.


En daar heb ik dus een hekel aan, Dat heb ik al vaker geschreven . Doe dat lekker in Nederland, dan spek je ook kas een beetje.
Gr. Uit Duitsland , WillyB

Auteur:  willy4 [ 11 maart 2016 13:39 ]
Berichttitel:  Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?

ik zou ze eerst is allemaal wissen , rijden en terug uitlezen

Auteur:  c5jan [ 11 maart 2016 13:41 ]
Berichttitel:  Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?

Welk aspect heb je een hekel aan?
Overigens is hardrijden zeker niet beter.
Beter juist rijd je niet te hard maar leg je een lagere versnelling in waardoor het toerental wat hoger is en daardoor de motor belasting lager.
Dat kun je rustig 100km aaneen volhouden zodat de motor in ieder geval goed warm is.

Auteur:  Willyb [ 11 maart 2016 13:47 ]
Berichttitel:  Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?

c5jan schreef:
Welk aspect heb je een hekel aan?

Aan dat te hard rijden hier ( Duitsland ) er gebeuren hier bij mij op de autobahn heelveel ongevallen door Nederlanders die even hun auto willen uitproberen en meer op hun tellers kijken dan op de weg.

Auteur:  c5jan [ 11 maart 2016 14:09 ]
Berichttitel:  Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?

Aha; ja net zoiets als die hordes dronken vrijgezellen die zich met enige regelmaat in de Amsterdamse grachten verdrinken.
Anyhow; erg effectief zal het niet zijn omdat bij hoge belasting de vervuiling toeneemt.

Auteur:  Zwever [ 11 maart 2016 14:17 ]
Berichttitel:  Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?

Even on-topic:

GW- begrijp ik dat mijn turbo defect is ?? oei. Ik merk overigens geen verschil met rijden vergeleken bij aanschaf (110.000 km geleden)

Injector reiniger, uurtje 160 rijden (zal niet verklappen waar) en laatste 8 tankjes V-power diesel helpen helaas niet(meer)

EGR klep reinigen ga ik niet aan beginnen, ik zou dan direct tot vervanging over gaan. Of is er nog een goedje te proberen wat minder arbeidsintensief is ? Vrees dat ik ook niet technisch genoeg ben om de boel zelf open te halen en te reinigen los van de tijd.

Heb regelmatig de storingsmeldingen gewist en deze blijven dan terugkomen.

Auteur:  BJG [ 11 maart 2016 14:30 ]
Berichttitel:  Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?

Niet te snel mensen,

Het hoeft helemaal niet dat de turbo defect is.

0238 laaddruk signaal hoog betekent gewoon dat de spanning die de sensor afgeeft boven de 4,5Volt is, dit kan betekenen dat de turbodruk te hoog is, maar zegt in principe niets over de turbo. Dit kan ook betekenen dat de sensor niet goed werkt waardoor de signaalspanning van 5V die uit het stuurapparaat komt niet aan massa wordt gelegd.
Ik zou een paar metingen doen om te bepalen wat de druk is en de signaalspanning van de sensor onder verschillende omstandigheden.

MBT de turbo-regeling, deze wordt vacuum gestuurd, de gangbaarheid is te controleren van de leischoepen, ze willen wel eens vast gaan zitten.
Ook het teveel doorlekken van de vacuumklep komt voor, eenvoudig te controleren door het vacuum te meten en daarbij de aansturing los te koppelen van de klep (stekker)

Maw er moet even gedegen diagnose gesteld worden, en niet via internet oid ;)

De storingen mbt de positiesensor EGR geven aan dat de gewenste positie niet wordt gehaald, dit komt vaak door vervuiling van de EGR klep, maar zou eveneens een 5V probleem kunnen zijn.

Auteur:  GW-tje [ 11 maart 2016 14:39 ]
Berichttitel:  Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?

Relaas van mijn verhaal was niet dat de turbo defect is. Er zijn vele mogelijkheden en met name die van een sensor zoals BJG al aangeeft. Omdat het vele storingen zijn die allemaal waarschijnlijk een gevolg zijn van 1 defect zou het mijns inziens nuttig zijn om eerst eens goed door te rijden en dan opnieuw te kijken wat er na een stevige rit en een reset overblijft aan storingen.

Maar dat mag dus niet bij Willyb in zijn achtertuin. :lol: (Wij moeten hier onze kas spekken, terwijl hij juist om dat niet te doen gevlucht is naar het Oosten) (pot/ketel)

Auteur:  c5jan [ 11 maart 2016 14:51 ]
Berichttitel:  Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?

Ik herhaal: van hard rijden wordt een diesel echt niet schoner.
Ben tamelijk bedreven geraakt in het "wegrijden" van probleempjes bij diesels en hard rijden was daarvoor niet nodig of nuttig. Wel contraproductief.

Auteur:  JW-C5 [ 11 maart 2016 15:07 ]
Berichttitel:  Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?

GW-tje schreef:
,,,,Omdat het vele storingen zijn die allemaal waarschijnlijk een gevolg zijn van 1 defect zou het mijns inziens nuttig zijn om eerst eens goed door te rijden en dan opnieuw te kijken wat er na een stevige rit en een reset overblijft aan storingen......


Dat heeft hij al gedaan, begrijp ik uit zijn posting:
Zwever schreef:
......Injector reiniger, uurtje 160 rijden (zal niet verklappen waar) en laatste 8 tankjes V-power diesel helpen helaas niet(meer).....


Groet,
JW

Auteur:  akooiman [ 11 maart 2016 19:10 ]
Berichttitel:  Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?

Het hele verhaal lijkt heel veel op wat mijn motor deed.
Bij goed doortrekken kwamen de meest exotische foutmeldingen naar boven.
Ze wezen eigenlijk allemaal naar de turbo en de EGR.

Uiteindelijk bleek mijn EGR klep lek te zijn, na vervanging vlieg ik al 2000km zonder ook maar een piepje(waarschuwing gladheid uitgezonderd)....En ik doe echt mijn best om de fouten te genereren :smt190

Ik heb weliswaar een 2.2HDi, een heel andere motor, maar ja, wie weet......

Auteur:  Zwever [ 11 maart 2016 22:20 ]
Berichttitel:  Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?

Zo te zien aan de reacties zal het toch wel de EGR klep vervangen of reinigen worden. Kan hem ook laten uitschakelen heb ik inmiddels uitgezocht voor 154 €. Maar ja vervangen zal beter zijn voor het milieu. Zal vermoedelijk tussen de 4 en 500 € kosten.

Auteur:  akooiman [ 11 maart 2016 22:43 ]
Berichttitel:  Re: betekenis 7 storingscodes ? EGR of sensor vervangen?

Egr klep is hier leverbaar vanaf 150 euro nieuw......

http://www.besteonderdelen.nl/oenumber/1618nr.html?gadw=1&gclid=CjwKEAiA9om3BRDpzvihsdGnhTwSJAAkSewLBglprE_hhGGAema1q_PMqLcvKYdIVJomnX0ADCY5VBoCY-Dw_wcB

ervan uitgaande dat jij de DV6TED4 motor hebt.....

Sorry, ik ben alweer vergeten hoe ik een mooie korte link moet neerzetten...... :smt190

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/