Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

koelvloeistof lek C5 2.0i 16v automaat bj 2002
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=17347
Pagina 1 van 2

Auteur:  bourom [ 30 jan 2016 17:00 ]
Berichttitel:  koelvloeistof lek C5 2.0i 16v automaat bj 2002

Hallo.

Ik heb een koelvloeistof lek.
Als ik naar de bougies kijk van bovenaf, dan zitten er tussen de bougies nog een aantal gaten. uit een van die gaten stroomt de koelvloeistof. Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Auteur:  akooiman [ 30 jan 2016 17:07 ]
Berichttitel:  Re: koelvloeistof lek C5 2.0i 16v automaat bj 2002

De oude vriesdop eruit peuteren en een nieuwe er tikken.......

Nr 10 op het plaatje, of 6 ........

Auteur:  Herman [ 30 jan 2016 17:20 ]
Berichttitel:  Re: koelvloeistof lek C5 2.0i 16v automaat bj 2002

Als peuteren moeilijk is, gaatje boren en dan meer houvast om er uit te trekken.

Auteur:  bourom [ 30 jan 2016 18:35 ]
Berichttitel:  Re: koelvloeistof lek C5 2.0i 16v automaat bj 2002

Heren, hartelijk dank voor het snelle antwoord. Maandag dus even zo'n dopje scoren bij de citroen dealer en dan maar weer karren met het ouwe gebakjehttp://www.c5club.nl/c5forum/ima ... thanks.gif

Ik had ondertussen al de thermostaat en de rubber ringen van de stalen pijp die vanuit de waterpomp naar de linkerkant van de motor loopt vervangen. Dat was het probleem dus niet.
Nou ja kan ook geen kwaad om deze een keer te vervangen. Ondertussen wel 15 liter koelvloeistof verkloot.

Auteur:  JW-C5 [ 30 jan 2016 18:57 ]
Berichttitel:  Re: koelvloeistof lek C5 2.0i 16v automaat bj 2002

Herman schreef:
Als peuteren moeilijk is, gaatje boren en dan meer houvast om er uit te trekken.


Waar gaat dat staalboorsel dan naar toe?
Als dat in het watercircuit terecht komt geef ik niet veel voor de houdbaarheid van het systeem, met name niet voor de waterpomp.......

Groet,
JW

Auteur:  boes [ 30 jan 2016 19:15 ]
Berichttitel:  Re: koelvloeistof lek C5 2.0i 16v automaat bj 2002

Priem er doorheen slaan.

Auteur:  JW-C5 [ 30 jan 2016 19:24 ]
Berichttitel:  Re: koelvloeistof lek C5 2.0i 16v automaat bj 2002

De oorzaak is waarschijnlijk corrosie op de overgang tussen de alu kop en de stalen dop. Hetzelfde verschijnsel dus als optreedt bij de achterste remklauwen.
Dat kun je met name krijgen als de koelvloeistof "uitgewerkt" is, op tijd vervangen is dan ook belangrijk.

Ik zou beginnen met proberen 'm in het midden wat verder door te slaan. Dan zet 'ie aan de buitenkant uit en komt vaster in de boring te zitten.
Mogelijkerwijs is de lekkage dan al weg.
Of dat dan zó blijft moet afgewacht worden.

Groet,
JW

Auteur:  akooiman [ 30 jan 2016 20:22 ]
Berichttitel:  Re: koelvloeistof lek C5 2.0i 16v automaat bj 2002

De makkelijkste en kortste weg is er een nieuwe dop bovenop tikken.

Ik zou een lange zelftappende schroef doorheen draaien en die er met een trekker uitrekken.

Auteur:  GW-tje [ 30 jan 2016 21:01 ]
Berichttitel:  Re: koelvloeistof lek C5 2.0i 16v automaat bj 2002

Het lijkt meestal geen oorzaak te hebben in corrosie. Ik denk eerder dat het materiaal door het vele opwarmen en afkoelen volledig spanningsvrij is geworden en dan zijn klemkracht volledig verliest.

Auteur:  JW-C5 [ 30 jan 2016 21:06 ]
Berichttitel:  Re: koelvloeistof lek C5 2.0i 16v automaat bj 2002

Zou dat kunnen gebeuren bij temperaturen rond de 100 graden C?

Overigens, hoe haal jij ze er uit, heb je dat al eens moeten doen?
Ik heb er geen ervaring mee, dit probleem is bij mij nooit opgetreden ;)

Groet,
JW

Auteur:  GW-tje [ 30 jan 2016 21:54 ]
Berichttitel:  Re: koelvloeistof lek C5 2.0i 16v automaat bj 2002

Wel gehad bij mijn rode dame, maar toen waren ze gewoon weg. Ik kon zonder trammelant de nieuwe erin tikken.

Auteur:  BJG [ 30 jan 2016 22:20 ]
Berichttitel:  Re: koelvloeistof lek C5 2.0i 16v automaat bj 2002

Lekkage ontstaat eigenlijk alleen door cavitatie/corrosie. En dat komt weer van verzuring van de KVS. Als dit aan de rand gebeurt gaat hij natuurlijk los zitten.

Verwijderen gaat het makkelijkste door hem lek te steken of te boren en een parker er in te draaien, zoals reeds gezegd.

Auteur:  JW-C5 [ 31 jan 2016 01:52 ]
Berichttitel:  Re: koelvloeistof lek C5 2.0i 16v automaat bj 2002

Zo te lezen deel je mijn idee over de oorzaak:
JW-C5 schreef:
De oorzaak is waarschijnlijk corrosie op de overgang tussen de alu kop en de stalen dop. Hetzelfde verschijnsel dus als optreedt bij de achterste remklauwen.
Dat kun je met name krijgen als de koelvloeistof "uitgewerkt" is, op tijd vervangen is dan ook belangrijk......


Als die corrosie opgetreden is, en daarmee dan wat van het alu weggevreten is aan de rand, kun je er dan gewoon een nieuwe in slaan?
Of moet je eerst nog wat "voorbereidend werk" doen?

Groet,
JW

Auteur:  akooiman [ 31 jan 2016 01:56 ]
Berichttitel:  Re: koelvloeistof lek C5 2.0i 16v automaat bj 2002

Ik heb een keer een vriesdop gehad in het blok die helemaal weggevreten was.....

Zie topic (met fotos)

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=13994

Auteur:  JW-C5 [ 31 jan 2016 02:03 ]
Berichttitel:  Re: koelvloeistof lek C5 2.0i 16v automaat bj 2002

Ik was dat verhaal vergeten..... :oops:

Maar ook hier: corrosie was kennelijk de oorzaak.
Duidelijk een punt van aandacht dus: op tijd je koelvloeistof vervangen :idea:

Groet,
JW

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/