Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

2.2HDi gezocht ter vergelijking
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=17334
Pagina 1 van 3

Auteur:  akooiman [ 25 jan 2016 16:04 ]
Berichttitel:  2.2HDi gezocht ter vergelijking

Goedendag,

Aangezien ik al tijden in onvrede leef met het vacuüm systeem van mijn 2.2HDi, ben ik op zoek naar een 2.2 in originele staat om eens een goede tekening te maken van hoe een en ander hoort te zitten.

Vanaf aanschaf van deze auto ben ik al aan het puzzelen. Het heeft een tijd probleemloos gewerkt, tot na het vervangen van de motor........ Deze is gewisseld omdat de koppakking lek was en ik toevallig toch een motor had liggen. Inmiddels heeft deze motor al wel 6500km in het vooronder liggen pruttelen, maar zo nu en dan verschijnen er toch storingen> Storing motormanagement, storing ABS/ESR, storing uitlaatgas, etc. na 1 keer starten is de ABS melding weg, na drie of vier keer starten zijn de andere meldingen ook weg. Uitlezen geeft P0120, Permanente storing, Elektroklep van de EGR klep, controle opbrengst en P0235, tijdelijke storing, signaal laaddruk. kortsluiting naar plus of onderbreking in het circuit of te hoge waarde.

De storingen treden op wanner de kickdown gebruikt wordt. Niet iedere keer, soms is de storing een paar 100 km weg, vrijdag gebeurde het 2 keer op een dag.

Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een bij voorkeur fase 2, waar ik eens onder de motorkap mag kijken om notities toe maken, zodat ik het eens goed kan vergelijken.

Auteur:  Maarten [ 25 jan 2016 16:48 ]
Berichttitel:  Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking

Je mag gerust mijn 2.2 een keer bekijken hoor André. Volgens mij hebben wij een identieke combi motor/bak. Bij mijn weten is mijn auto origineel.

Auteur:  willy4 [ 25 jan 2016 17:01 ]
Berichttitel:  Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking

een kameraad van mij heeft er ook eentje, ph1

Auteur:  akooiman [ 25 jan 2016 17:20 ]
Berichttitel:  Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking

@Maarten, super, ik kom graag eens langs om notities te maken, ik stuur je wel een PB.
@Willy, dank, maar de fase1 wijkt hier en daar een beetje af. Daarom vrees ik dat ik de mist in ben gegaan met de ombouw.

Auteur:  Maarten [ 25 jan 2016 17:28 ]
Berichttitel:  Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking

Goed hoor :) ik werk in Zeist, dus als dat een keer handiger is, ook van harte welkom.

Auteur:  jeroenbusser [ 25 jan 2016 21:04 ]
Berichttitel:  Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking

Hallo Andre,

Ik heb een paar jaar geleden vergelijkbare problemen gehad met mijn 2,2 hdi. Bij mij was het probleem ook ontstaan na een reparatie waar veel was los gehaald. Uiteindelijk had ik een heel klein lekje in de binnenbocht van zo'n rubber hoekslangetje waarmee de kunstof vacuumleidinkjes op het schutbord aan elkaar zitten.

Ik heb dit toen gevonden door bij de magneetklepjes op het schutbord 1 voor 1 een slangetje los te halen en er onderdruk met mijn mond op gezet.

Wellicht heb je iets aan deze tip.

Groet, Jeroen Busser

Auteur:  BJG [ 25 jan 2016 21:23 ]
Berichttitel:  Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking

Check ook even of de bediening van de swirl klep niet lek is, dat komt veel voor bij de 2.2

Auteur:  Wiseguy444 [ 25 jan 2016 21:52 ]
Berichttitel:  Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking

Zoals BJG vermeld, bediening van de swirl gaat veel stuk.
Hou er ook rekening mee dat deze de enige motor is voor zover ik weet waar de turbo in vacuumrust vollast geeft en geleidelijk aan begint vacuum te zetten op de turbobediening naarmate je langer optrekt wanneer er minder en minder turbodruk nodig is.
Dus: geen vacuum is volle turbodruk
-0.8bar vacuum is geen/minimale turbodruk

Auteur:  willy4 [ 25 jan 2016 22:04 ]
Berichttitel:  Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking

Afbeelding
met dit kun je dat heel goed testen

Auteur:  icebyte [ 25 jan 2016 23:11 ]
Berichttitel:  Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking

Mijn ph2 is ook te bekijken mocht her nodig zijn, maar ik vrees dat zwolle niet om de hoek is. Die is verder origineel op een k&n vervangingsfilter na.

Auteur:  akooiman [ 26 jan 2016 01:14 ]
Berichttitel:  Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking

Allen, dank voor het meedenken.....

Swirlmembraan is getest en ok.
alle leidingen getest en ok
alle rubberen verbindingen zijn vervangen voor nieuw rubber
elektrische aansluitingen zijn gecontroleerd/vervangen en oke
elektrokleppen zijn uitgewisseld met gebruikte exemplaren, geen verschil
onderdruk is op alle plaatsen gemeten met de meter die Willy aangaf en oke
met de motor uit blijft het onderdruk bestaan, dus geen lekkage.
Bij handmatig bedienen van de EGR, veranderd het motor gedrag, hij gaat dus open.
Het hele EGR traject is gereinigd, en niet afgedopt, hierbij ook de werking van de klep getest.
Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn wat ik ook getest heb.

Het enige echte verschil tussen fase 1 en 2 is de aanwezigheid van een vacuüm box die blijkbaar als buffer gebruikt wordt. Fase 1 heeft deze, mijn fase 2 niet. De motor komt uit een fase 1, maar de turbo, de elektrokleppen en slangenwerk komt van deze auto.

Het enige wat mij dan lijkt is dat ik toch een fout gemaakt heb met de leidingen, ondanks dat ik alles gelabeld heb met tape/kleur en opschrift..

Ik heb ook nog even gespeeld met de gedachte dat het roetfilter misschien verzadigd zou zijn, alleen had ik dan een andere storingscode verwacht...... Een korte blik op live data geeft een drukverschil aan van max 11mbar, als ik onbelast met het gaspedaal speel(stilstand).
Ik heb nog niet gereden met livedata

Auteur:  Wiseguy444 [ 26 jan 2016 22:53 ]
Berichttitel:  Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking

Heb je de turbo zelf getest?
Die gaan ook wel eens vast komen te zitten.

Auteur:  akooiman [ 26 jan 2016 23:20 ]
Berichttitel:  Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking

De turbo is 50.000km oud en duidelijk te horen dat hij nog vrolijk draait......

Auteur:  Maarten [ 27 jan 2016 07:22 ]
Berichttitel:  Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking

Hoor je de turbo bij jou, André?
Bij mijn C5 hoor je 'm zachtjes fluiten maar vooral als ie koud is.

Auteur:  Wiseguy444 [ 27 jan 2016 07:34 ]
Berichttitel:  Re: 2.2HDi gezocht ter vergelijking

akooiman schreef:
De turbo is 50.000km oud en duidelijk te horen dat hij nog vrolijk draait......


P0235 Storing signaal turbodruk : Druk te hoog / bij motorkoppel en op toeren

Zelfs met uw vacuum losgekoppeld zal hij volle kracht werken.
Zoals ik eerder al aanhaalde werkt deze turbo omgekeerd en moet je vacuum zetten om turbodruk te minderen. Iets wat de auto vanzelf al begint te doen eens je aan het optrekken bent, doet hij dat niet krijg je zulke storingen als beveiliging.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/