Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Werking automaat C5
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=1718
Pagina 1 van 1

Auteur:  Fokko [ 11 sep 2007 23:39 ]
Berichttitel:  Werking automaat C5

Ik heb sinds kort een C5 2,0hdi automaat. Ik vraag me het volgende af, Is de normale stand van de automaat eigenlijk een overdrive en de S stand de normale stand?

Auteur:  Harm [ 11 sep 2007 23:45 ]
Berichttitel:  Re: Werking automaat C5

Nee, het knopje S, linksonder de pook, schakelt de zogenaamde sportstand in: later op- en eerder afschakelen...

Hij trekt wat verder door in de toeren...

Auteur:  Ronald [ 12 sep 2007 21:07 ]
Berichttitel:  Re: Werking automaat C5

Harm van Beek schreef:
Nee, het knopje S, linksonder de pook, schakelt de zogenaamde sportstand in: later op- en eerder afschakelen...
Hij trekt wat verder door in de toeren...

Harm heeft gelijk, zo is het bedoeld door de fabrikant.
Echter Fokko toont visie! Verhef de sportstand tot norm en zie de ´normale´ stand als overdrive. Geweldig :smt038

gr. Ronald

Auteur:  Harm [ 12 sep 2007 23:38 ]
Berichttitel:  Re: Werking automaat C5

:smt017


Sja, ik gebruik de S als ik wil raggen... Blijkbaar zijn er mensen die dat als een gewonere manier van zweven beschouwen dan in de "overdrive"-stand...

Zou Fokko dat nou echt bedoeld hebben?


;-)

Auteur:  Menno [ 13 sep 2007 08:21 ]
Berichttitel:  Re: Werking automaat C5

De S stand heeft bij een diesel minder zin , aangezien toeren maken minder effect hebben dan bij de V6 van Ronald , gebruik hem dan ook bijna nooit .... bak reageert nu al vlot zat.

Auteur:  Citroentje [ 13 sep 2007 11:47 ]
Berichttitel:  Re: Werking automaat C5

Fokko schreef:
Ik heb sinds kort een C5 2,0hdi automaat. Ik vraag me het volgende af, Is de normale stand van de automaat eigenlijk een overdrive en de S stand de normale stand?

Ik rijd ook een 2.0hdi automaat (BVA6) en merk heel duidelijk verschil tussen de gewone en de S-stand. Het lijkt me dat de gewone stand ook echt de standaard stand is; dat loopt rustig en schakelt tijdig, zonder het echt vroeg te laten zijn. In de S-stand wordt veel later opgeschakeld en eerder terug bij afnemende snelheid. Ook de kickdown wordt veel eerder aangesproken. Echt een sportstand dus.

Wat die overdrive betreft: dat vind ik meer op de 6e versnelling slaan. Als ik de bak in de handbediende stand zet vergeet ik ook op de snelweg wel eens dat-ie in 5 ipv 6 staat. Geen overmatig hoge toeren, wat duidelijk maakt dat de hoogste versnelling een overdrive is.

Auteur:  Ronald [ 13 sep 2007 19:23 ]
Berichttitel:  Re: Werking automaat C5

Harm van Beek schreef:
:smt017
Zou Fokko dat nou echt bedoeld hebben?
;-)


Hihi, Fokko gaat het ons vertellen, maar het stond er wel leuk.
Ook ik gebruik de ´S´ alleen in combinatie met een denkbeeldig zwaalicht en sirene, het rijdt nogal onrustig.

gr. Ronald

Auteur:  Fokko [ 13 sep 2007 19:40 ]
Berichttitel:  Re: Werking automaat C5

Ik had het idee, omdat als ik in Canada in een huurauto rijd(een automaat),deze vaak een overdrive knop hebben en dat gedrag hetzelfde
bij me overkomt als de normale stand bij de C5.
Vandaar dat ik me afvroeg of Citroen eingenlijk hetzelfde doet maar het anders noent.

Auteur:  Harm [ 13 sep 2007 19:46 ]
Berichttitel:  Re: Werking automaat C5

Nee, puur op "standaard" comfort ingericht... Het toerental an sich verandert niet, alleen de schakelmomenten. De overdrive is een extra overbrenging op de standaard bak

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/