Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Toch een probleem met de nieuwe motor....
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=17086
Pagina 1 van 3

Auteur:  akooiman [ 09 nov 2015 23:27 ]
Berichttitel:  Toch een probleem met de nieuwe motor....

Na vorige week de motor te hebben vervangen en de eerste paar honderd km probleemloos te hebben gereden, treed er vandaag toch weer een probleem op....

Bij het wegrijden een beetje het gevoel dat het gaspedaal niet echt reageert, maar na 2 seconden alles normaal. Tot 500m verder, ik draai de doorgaande weg op en wil optrekken, maar er is letterlijk niet 1 paard aanwezig in de stal........

Meteen aan de kant en zelfs in de neutraal komt het toerental vol gas niet boven de 1200 rpm.
Contact af, meteen starten en alles lijkt weer in orde, tot weer 500m verder, hetzelfde verhaal. :smt017 Dit duurt tot zelfs op de snelweg. Nog eenmaal herstarten en geen probleem meer . De auto loopt goed trekt goed door en geen gekke dingen meer.
Op de terugweg van de klant weer twee keer hetzelfde en daarna alles oke......

Uitlezen: P0400 EGR uitlaatgas circulatie onlogisch, en P0234 gemeten laaddruk te hoog.

bij 80km/h zie ik in de live data voorgeschreven laaddruk ong 1150, gemeten ong 1600.
met de motor uit: voorgeschreven 800, gemeten 1035 :smt017

Iemand een idee :smt198

Auteur:  willy4 [ 10 nov 2015 00:22 ]
Berichttitel:  Re: Toch een probleem met de nieuwe motor....

zit de was de wastegate niet vast , en zit er een MAP sensor erop

Auteur:  akooiman [ 10 nov 2015 00:43 ]
Berichttitel:  Re: Toch een probleem met de nieuwe motor....

Wastegate moet ik checken........ Map sensor zit erop en aangesloten.

Auteur:  boes [ 10 nov 2015 08:07 ]
Berichttitel:  Re: Toch een probleem met de nieuwe motor....

Als de laaddruk te hoog wordt hoort de MM wastegate open de gooien.
Mijn xant had eerst het probleem dat de wastegate open bleef. MIL ging aan.......en de auto veranderde meteen in een slak.
MIL resetten.....en alles weer prima.

vacuumklep vervangen > nooit meer voorgekomen
Ik hoop voor je dat het zo simpel is.
Succes

Auteur:  arendonk [ 10 nov 2015 09:02 ]
Berichttitel:  Re: Toch een probleem met de nieuwe motor....

Ik bewonder je doorzettingsvermogen. Ik zou allang afgehaakt zijn.

Succes en sterkte!

Auteur:  willy4 [ 10 nov 2015 10:01 ]
Berichttitel:  Re: Toch een probleem met de nieuwe motor....

de MAP sensor is vervangen en het vacuum zien op werking

Auteur:  akooiman [ 10 nov 2015 17:32 ]
Berichttitel:  Re: Toch een probleem met de nieuwe motor....

Map sensor vervangen en vacuum op de turbo gechecked.......beide oke, maar druk blijft te hoog.
Structureel 20 tot 25 %.
1200 gewenst/1550 gemeten
1224 gewenst/1630 gemeten

De vacuum tester op de turbo gezet en met vacuum aanwezig, stukje rijden.
Turbo druk steeds te laag of op peil zoals gewenst.
Uiteraard wint ze zo geen prijzen bij het stoplicht, maar geen storing......

Mijn eerste conclusie: Turbo Goed, Aansturing(of vacuum) slecht.

Alle leidingen zitten aangesloten, maar blijkbaar heb ik toch iets weten om te draaien ondanks mijn labels......tenminste, daar lijkt het op.
Iemand een idee welk draadje/connector welk onderdeel aan stuurt(EGR/Turbo/Inlaat klep)?

Nadeel is dat de draadboom van de oude auto mooie gekleurde connectoren heeft die overeen komen met de kleurcode van de leidingen.
De draadboom van mijn auto heeft 3x dezelfde zwarte connector, alleen de draden hebben kleuren die niet overeenkomen met de leiding kleuren......

Auteur:  akooiman [ 10 nov 2015 20:16 ]
Berichttitel:  Re: Toch een probleem met de nieuwe motor....

Wat is het toch fijn goed gereedschap te hebben.

Rustig meten met de vacuum meter, en op de meeste plaatsen mooi onderdruk, alleen bij de turbo 0,0.......
Hier en daar wat apparaten afdoppen, en voila: onderdruk op de turbo leiding :smt038

Hier en daar wat aansluiten en weg vacuum, lang verhaal kort: de vacuumpot van de swirlklep is zo lek als een mandje.......
Alles aangesloten muv de swirl en erg mooi waardes op de meter.
Gepoogd de swirl vacuum te zuigen, maar niet te doen, dus echt lek.

Zometeen even de snelweg op en neer stuiven, om te zien of het echt goed is, maar het ziet er goed uit......

Auteur:  Menno [ 10 nov 2015 20:16 ]
Berichttitel:  Re: Toch een probleem met de nieuwe motor....

:smt023

Auteur:  c5breaker [ 10 nov 2015 20:20 ]
Berichttitel:  Re: Toch een probleem met de nieuwe motor....

Je weet je tijd wel goed te besteden. Dat geeft toch een goed gevoel dat je het probleem gevonden hebt. :smt023

Auteur:  edwin48 [ 10 nov 2015 20:25 ]
Berichttitel:  Re: Toch een probleem met de nieuwe motor....

netjes opgelost andre :smt023 :smt023 :smt023 :smt080

Auteur:  boes [ 10 nov 2015 20:27 ]
Berichttitel:  Re: Toch een probleem met de nieuwe motor....

:smt023

Auteur:  GW-tje [ 10 nov 2015 21:07 ]
Berichttitel:  Re: Toch een probleem met de nieuwe motor....

Knapperd!

Auteur:  akooiman [ 10 nov 2015 22:01 ]
Berichttitel:  Re: Toch een probleem met de nieuwe motor....

Yep, net even 70km snelweg eronder laten glijden, geen enkele piep of storing.....

De laptop er naast en muv het rijden in de stad, is op de snelweg de gemeten waarde zo goed als 1 op 1 aan de gewenste waarde. Nu een vacuum potje bestellen en van het weekend eronder knutselen, samen met de remkabelbuis......

Auteur:  willy4 [ 10 nov 2015 22:11 ]
Berichttitel:  Re: Toch een probleem met de nieuwe motor....

:smt023

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/