Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=1706
Pagina 1 van 4

Auteur:  Timmetje [ 09 sep 2007 12:03 ]
Berichttitel:  Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v

Hallo,

Ik ben Tim Janssen en ben nieuw hier op het forum.

Ik heb een Citroen C5 Break 2.0i 16V Exclusive automaat uit augustus 2002
Ik heb deze auto gekocht met een kilometerstand van 156.000.
Aangezien ik veel op de weg ben, heb ik er een Vialle LPI installatie in laten monteren.
Deze installatie is ingebouwd bij 159.000 km.

De auto heeft altijd perfect gereden zowel op gas als op benzine.
Nu doet zich de afgelopen week een probleem voor.
De auto is met koude motor zeer slecht aan te krijgen, wil niet starten.
De startmotor draait rond, maar de motor klinkt alsof hij geen of nauwelijks compressie heeft.

Als de motor eventjes gelopen heeft loopt hij mooi rgelmatig op 4 cilinders.
De gehele verdere dag start hij perfect en zonder problemen, loopt alleen enkele seconden niet even soepel stationair.

Ik heb de compressie bij een koude motor gemeten deze was teleurstellend:
cilinder 1: 16 bar, cilinder 2: 0 bar, cilinder 3: 9 bar, cilinder 4: 0 bar.

De motor start gewoon op benzine, dus dit probleem heeft niets met de gas installatie te maken denk ik.

Daarna heb ik bij een warme motor compressie gemeten:
Deze is op alle cilinders 16 bar. Dit lijkt mij toch een zeer goede waarde.

Vervolgens treedt regelmatig de melding: Anti-vervuilingssysteem werkt niet.
Dan knippert het management lampje (milieugerelateerde storing) en brandt het servicelampje.
Na enkele starts treedt dan de melding op: Ant-vervuilingssysteem werkt onvoldoende.

Ik heb inmiddels het volgende gedaan:
Motor geflusht,
Motorolie vervangen (5W40 vol synthetisch) (Volgens het dealer onderhouden boekje ook altijd met 5 W 40 ververst)
Oliefilter vervangen (Purflux LS 923)
Nieuwe bougies gemonteerd,
Nieuwe dis module gemonteerd.

Dit alles zonder resultaat.
Ik moet er wel bij zeggen, dat na de olieverversing nog niet echt veel kilometers gereden zijn.
Dus resultaat kan misschien nog verbeteren. (klepstoter vulling)

Aan welk probleem wordt er door jullie gedacht?

Ik denk zelf aan de EGR klep CQ. De luchtpomp en de klepstoters??
De klepstoters zijn vrij van bijgeluiden en als de motor 30 seconden gelopen heeft loopt hij perfect.

Ik hoop dat een van jullie een oplossing heeft voor dit probleem.

Auteur:  Harm [ 09 sep 2007 13:12 ]
Berichttitel:  Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v

Gut, en een voorstelronde en meteen een vraag...

Ik zou je willen adviseren eens rond te neuzen op het forum.
Volgens mij zijn her en der al dergelijke verhalen voorbij gekomen. Wellicht vind je iets van je gading.


BTW: welkom en veel plezier

Auteur:  THEFXR [ 09 sep 2007 18:02 ]
Berichttitel:  Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v

1 ding merk ik gelijk op. ik rijd ook op lpg en de olie die je hebt is te dik, ik heb er 0w30 vol synth inzitten vanwege dunne kanalen klepstoters.

Auteur:  Klaverblaadje [ 09 sep 2007 18:57 ]
Berichttitel:  Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v

Het is natuurlijk vreemd dat je op 2 cilinders geen compressie hebt en dan 30 seconden later wel.
Ik heb de klepstoters van de C5 nooit in handen gehad, maar ik had wel een identiek probleem met een MX5 (Mazda).

Daar waren de klepstoters defect ( een bekend probleem bij Mazda) en als bij de eerste omwenteling de koude olie in de klepstoter werd gepompt kon het er niet uit en bleef de klep iets open staan, met verlies van de compressie als gevolg.
Zodra de motor aansloeg was er meer geweld en moest de klep wel dicht en liep de motor ook weer netjes.

Ik had weinig zin om de motor te demonteren en heb daarom eerst een advies van een Mazda kenner opgevolgd.
NIET DOEN BIJ JE C5 !!!
De olie aftappen, vullen met automatische versnellingsbak olie en dan rustig een half uurtje stationair warm draaien, inderdaad het hielp, en de volgende 50.000 km tot aan de verkoop is er niets meer verkeerd gegaan.

Auteur:  exroosje [ 09 sep 2007 23:02 ]
Berichttitel:  Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v

Je meet geen compressie bij koude start op 2 cylinders en later is het prima. Dat heeft niets met EGR te maken maar is zeer waarschijnlijk een klepstoter/olie probleem. Dit komt veel vaker voor (Zie dit forum)

Dus probeer 0W40 /0W30 of misschien een spoeling vanwege vervuiling kanalen.

Hoogstwaarschijnlij zijn je anti vervuiling meldingen dan ook weg, zo niet : aan de computer!


Succes!

Auteur:  Rene [ 09 sep 2007 23:13 ]
Berichttitel:  Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v

het lijkt me ook een logisch verhaal.
Als de olie te dik is komt er weinig tot geen olie in de stoters.

Maar als het er in zit, zou het er toch niet uit moeten lopen?

Auteur:  Timmetje [ 10 sep 2007 08:56 ]
Berichttitel:  Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v

Hallo,

Bedankt al voor jullie reacties tot nu toe.
Ik bedoelde te zeggen dat de egr klep volgens mij het probleem is van de melding anti vervuilingssysteem.

Het compressieverlies heeft hier inderdaad niets mee te maken, dat ligt aan de kleppen cq klepstoters.

Jullie adviseren allemaal nog dunnere olie.

ik kan jullie redenatie volgen, alleen ik heb bij VW gewerkt en bij oudere Volkswagens tikken de klepstoters nogal regelmatig, dan werd er juist een iets dikkere olie toegepast om dit geluid te verminderen.
Het werkte goed, ook werd er inderdaad wel eens een beetje automaat olie bij de olie gedaan, maar dit gebeurde dan niet bij een dealer. Dit wil ik echter niet in mijn C5 proberen.

Auteur:  Rene [ 10 sep 2007 08:59 ]
Berichttitel:  Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v

Ik denk dat oudere Volkswagens geen hydraulische klepstoters hebben.

Auteur:  Timmetje [ 10 sep 2007 10:37 ]
Berichttitel:  Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v

Ik bedoelde natuurlijk de oudere volkswagens met hydraulische klepstoters.

ik heb ook nog een VW Scirocco voor de hobby en de originele motor van deze auto uit 1985 had al hydraulische klepstoters.

Auteur:  Ronald [ 10 sep 2007 20:39 ]
Berichttitel:  Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v

Slecht starten ken ik eigenlijk niet.
Wel slecht koud lopen direct na het (goed) starten.
Dat zou inderdaad de oliediscussie kunnen opleveren of
dit: viewtopic.php?f=5&t=430&hilit=luchtmotor
Maar nogmaals, dat is allemaal niet te relateren aan slecht starten.
Ik heb hier nog nooit iemand horen klagen over een C5 die niet start, beter gezegd: niet aanslaat bij het starten, atypisch dus.
Citroen-dealer bezoeken of is dit, gezien wat je allemaal zelf kan, niet aan de orde ?

Gr. Ronald

Auteur:  Timmetje [ 12 sep 2007 08:32 ]
Berichttitel:  Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v

Hallo,

Ja Roland, dit is precies het probleem waar ik ook mee zit.
ik heb het forum uitgebreid doorgelezen en heb inderdaad heel veel gelezen over slecht lopen na de koude start, maar over slecht starten staat inderdaad niet veel geschreven.

Maar ik ben iedere morgen echt enkele minuten aan het starten, voordat de motor eindelijk aanslaat.
De rest van de dag hoef je maar aan de sleutel te komen en start de auto zonder problemen.

Ik ga de auto deze week toch maar eens uitlezen en kijken wat dit allemaal nog aan het licht brengt.

De storingslamp brandt namelijk niet.

gr, Tim

Auteur:  Ronald [ 12 sep 2007 20:18 ]
Berichttitel:  Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v

Timmetje schreef:
Maar ik ben iedere morgen echt enkele minuten aan het starten, voordat de motor eindelijk aanslaat.
De rest van de dag hoef je maar aan de sleutel te komen en start de auto zonder problemen.

Klinkt als iets heel basaals, iets wat je ook al had bij auto´s van 30 jaar terug, vocht in de verdelerkap ofzo, maar ja die hebben we geloof ik niet meer tegenwoordig. :D
Ben benieuwd.

gr. Ronald

Auteur:  Nodri [ 12 sep 2007 21:53 ]
Berichttitel:  Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v

Het is een LPI systeem zeg je, vraagje kan het zijn dat er dan een injecteur "teruglekt"het systeem in of denk ik nu te ver. Heb het 1 keer meegemaakt met een dieselmotor, (scheepsmotor) die verstuiver was kapot, bij starten motor liep er lucht naar de brandstofpomp!
Vergezocht ik weet het maar ja. Zou je dan ook fouten krijgen in je LPG computer?

Over basaal gesproken, Twingo van de vrouw wilde ook niet meer starten, rotor verdeelkap losgehaald geschuurd en schoongemaakt et voila, als een zonnetje!

Auteur:  Harm [ 12 sep 2007 23:35 ]
Berichttitel:  Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v

Kun je bytes schuren? :smt003

Auteur:  Steven [ 10 sep 2008 16:18 ]
Berichttitel:  Re: Zeer slecht starten koude motor C5 Break 2.0i 16v

Interessant draadje...alleen jammer dat het geen vervolg heeft gekregen.
Mijn C5 start sinds dat hij terug is van de garage namelijk een stuk slechter (alleen bij koude motor) dan voorheen. Daarvoor was ik ook niet helemaal tevreden (af en toe moest ik 2 of 3 keer starten), maar het lijkt dus erger te worden.

Mijn vrouw heeft 1 keer het woord storing zien verschijnen in de boordcomputer, maar dit was al weer weg voor ze goed kon lezen wat er uberhaupt stond.

Heeft het iets te maken met de ECO stand?
Heeft het iets te maken met de olie?
Heeft het iets te maken met de kleppen stoters?

Zucht....wanneer kan ik nu eindelijk eens echt van mijn C5 gaan genieten....
Dat ie een leuke kleur heeft is fijn, maar ik zou toch maar wat graag die kleur inleveren in ruil voor een goed werkende C5.

Groetjes,

Steven

Pagina 1 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/