Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

5w30 acea a3/b4 ???
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=17002
Pagina 1 van 1

Auteur:  WouterB [ 18 okt 2015 16:13 ]
Berichttitel:  5w30 acea a3/b4 ???

Ik heb r 5w30 ingestopt. Kroon. Zie nu acea etc staan. Belangrijk?

Auteur:  GW-tje [ 18 okt 2015 16:19 ]
Berichttitel:  Re: 5w30 acea a3/b4 ???

Voor jouw motor zou je moeten kiezen voor een 5W40. 5W30 is niet nodig. Kijk maar in je instructieboekje.

Auteur:  Herman [ 18 okt 2015 18:55 ]
Berichttitel:  Re: 5w30 acea a3/b4 ???

Kans dat hij meer dorst krijgt, ik heb ook altijd 5W40 er in gedaan.

Auteur:  JW-C5 [ 18 okt 2015 18:59 ]
Berichttitel:  Re: 5w30 acea a3/b4 ???

In de EW10J4 van de PH1 mag ook 5W30, zie dit staatje uit de CitDoc's:

Bijlage:
Olie EW motoren.png


In de EW10A van de PH2 mag die olie niet, volgens de CitDoc's.

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 18 okt 2015 20:28 ]
Berichttitel:  Re: 5w30 acea a3/b4 ???

Om even op de concrete vraag terug te komen of de acea aanduiding belangrijk is.

Eenduidig JA, die is belangrijker dan de viscositeit en zegt iets over de vereiste oliekwalitiet. Een verkeerde keuze kan echt extra slijtage betekenen. Bijvoorbeeld A1/B1 in plaats van een A3/B3 betekent motorschade.

De viscositeit (xWy) zegt alleen iets over de vloeibaarheid en die is veel minder van belang. De viscositeit kan alleen goed vergeleken worden binnen de acea groep. Dus vergelijk acea A3/B3 niet met A1/B1.
Het verschil tussen 5W40 en 5W30 is hooguit een beetje meer of minder verbruik.

Wat meer info over de acea normering vind je oa hier:
http://www.tribolex.nl/acea.html

Auteur:  WouterB [ 18 okt 2015 20:49 ]
Berichttitel:  Re: 5w30 acea a3/b4 ???

Dank. Maar welke ACEA type is nou degene voorgeschreven voor n c5 ph1?

Volgens t boekje mogen zoals al aangegeven hierboven zowel 5w40 als 5w30. Ik weet niet wat erin zat bij aanschaf afgelopen februari maar aangezien het starten wat minder werd (doorstarten nodig) dacht ik met de verse 5w30 evt klepstotervervuiling te kunnen verhelpen. Daarnaast wist ik niet hoelang d huidige olie erin zar dus filter n olie vervangen was sowieso geen overbodige luxe. T probleem heeft zich van d week vanzelf opgelost maar toen had k alles al in huis (en in mn kop). Anyway als t weer terugkomt zal t niet d klepstoters zyn geweest, maar electrisch lijkt m dan ook niet...

Auteur:  BJG [ 18 okt 2015 21:03 ]
Berichttitel:  Re: 5w30 acea a3/b4 ???

ACEA A3/B4 5W40

of

C2 5W30

Waarbij inderdaad de 5W30 variant wel eens gunstiger zou kunnen zijn voor de hydraulische klepstoters.
Prima gedaan toch? :smt023

Auteur:  WouterB [ 18 okt 2015 21:08 ]
Berichttitel:  Re: 5w30 acea a3/b4 ???

Ok dus je redeneert als A3/b4 voor 5w40 goed is dan mag dat ook voor 5w30, ook al is t geen c2)?

Auteur:  BJG [ 18 okt 2015 21:30 ]
Berichttitel:  Re: 5w30 acea a3/b4 ???

De logica is:
A3/B4 kwaliteit is vereist, daar voldoe je aan.
Daarbij neem ik dan eveneens mee dat A3/B4 een hogere viscositeit heeft dan de C2 classificatie

Dus als 5W30 C2 mag (lage viscositeit),
dan mag 5W30 A3/B4 al helemaal,
want de viscositeit van A3/B4 5W30 is hoger dan die van de 5W30C2.

Auteur:  WouterB [ 19 okt 2015 08:10 ]
Berichttitel:  Re: 5w30 acea a3/b4 ???

ok duidelijk. weer wat geleerd! dank.

Dankbaar klusje weer. Slechts de olie vervangen en alles lijkt het ineens beter te doen, soepelere motor, zachtere vering, schakelen automaat. Allemaal in het bolletje natuurlijk maar ach daar komt t uiteindelijk toch op aan... :smt190

:cit4

Auteur:  boes [ 19 okt 2015 08:39 ]
Berichttitel:  Re: 5w30 acea a3/b4 ???

Hahaha
Dat zit inderdaad vooral in je koppie.
Van verse motorolie gaat ze echt niet betet veren of je moet het in ook in de lds tank hebben gegooid:mrgreen:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/