Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Regeneratie op onduidelijke momenten
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=16900
Pagina 1 van 3

Auteur:  L A [ 17 sep 2015 00:16 ]
Berichttitel:  Regeneratie op onduidelijke momenten

Sinds een paar maanden heb ik en zoemer ingebouwd onder de bekleding van mijn achterklep die verraadt als er een regeneratie wordt begonnen (paralel geschakeld over de achterruitverwarming).
Het gaat hier over zo'n eenvoudig model wat je voor een paar euro aanschaft om niet te vegeten om het licht uit te schakelen van oudere auto's.
In serie daarmee zit een simpele wipschakelaar waarmee ik deze zoemer uit kan zetten. Om niet de hele kabelboom om zeep te helpen in mijn achterklep, moet ik dus stoppen om zelf de boel uit te schakelen als het gezoem me te veel wordt.
Mij is gebleken dat als zich een regeneratie opstart dit ook gebeurt bij snelheden van 50 tot 55 km/h een zelf als de olie van de versnellingsbak (BVA 6) nog niet eens op temperatuur is.
In aanvang merkte ik tijdens een reis naar NL op dat zowel tijdens de heenreis als terug naar huis regeneratiecylus werd afgewerkt (1100 km heen en bij 800 km was het raak - terug ongeveer idem). Gezien het lawaai van mijn zoemer kan ik alleen gissen over de totale duur van zo'n regeneratie. Want zodra hij begint, hij meld zich even gedurende 20/30 tellen - stopt dan even en gaat dan aan één keer door.
Ik vermoed dat dit ongeveer 20 minuten duurt (op de grote weg).
Maar dat het zich voordoet bij lage snelheden verbaast mij.
Het zal nu al de derde keer zijn dat me dit bij lage snelheden gebeurt, vandaar mijn aanleiding het hier maar eens in een draadje te zetten.
M vr gr vanuit de Ardèche L A

Auteur:  akooiman [ 17 sep 2015 10:10 ]
Berichttitel:  Re: Regeneratie op onduidelijke momenten

Dit draadje ga ik met aandacht volgen..... :smt023

Auteur:  willy4 [ 17 sep 2015 10:30 ]
Berichttitel:  Re: Regeneratie op onduidelijke momenten

Afbeelding
aangesloten op de gloeipitten, ik het ook al ondervonden dat het gebeurd op lage snelheden

Auteur:  L A [ 04 apr 2016 18:10 ]
Berichttitel:  Re: Regeneratie op onduidelijke momenten

Keuring? Eerst noodloop en CC in orde krijgen.

Hier in Frankrijk wordt gekeurd met een geldigheid van twee jaar.
Om er nu klaar voor te zijn opdat ik er door kom, moet ik 3 items zo-ie-zo aanpakken maar de waslijst om alles weer een beetje op niveau te krijgen, is indrukwekkend na een periode waarin ik maar weinig tijd heb kunnen nemen voor reparatie en onderhoud :oops: .
Door met grote regelmaat korte afstanden te rijden, vermoed ik dat het regenereren en rol speelt in onze problemen.
In afwachtiung van suggesties hier een overzicht:

1. Verlies van vermogen → noodloop (sloeg vanochtend zelfs helemaal af :smt089 !);
2. CC valt vaak uit (ondanks draadboom en remschakelaar reeds vervangen);
3. Koplampsproeires doen het niet meer, ruitenwisservloeistof sproeit alléén met groot licht aan;
4. Regeneratie verloopt m.i. niet naar behoren en meerdere malen opgestart terwijl motor nog niet warm was en de temp v d versnellingsbakolie nog niet eens uit nul was;
5. Piepende achterremmen (moet ik nu alweer voor de tweede keer aanpakken);
6. Oprolmechanisme bestuurdersstoel laat ‘t soms afweten;
7. Richtingaanwijzer v d aanhanger doet het niet altijd comme il faut;
8. Bandenspanningopnemers defect- en/of ventiel afgebroken (is er nog maar 1 goed);
9. Plastic dorpelbeschermers voor, beide zijden, inmiddels helemaal losgelaten;
10. Siegel Rechts verplaats zich enigszins maar niet in de goede stand bij het achterruitrijden;
11. Chrome inleg op de treedplank bestuurder losgeladen en zoek geraakt (Rene benaderen :))
12 Bodembescherming onder de motor niet meer in een staat om nog te monteren.
13 Gezien mijn kilometerstand moet ik nodig naar NL voor het flushen van de BVA6-bak.
14 GPS is lang niet meer bij de tijd. Leuk om te weten wat voor update mogelijheden er bestaan.

Voor liefhebbers wat uitleesinfo, onderstaand overzicht van 32 meldingen in de afgelopen drie maanden en het aantal er van in volgorde van hun veelvoud:

1. 242 x CF25 RAW LA onderbroken circuit - multiplexmodule
2. 44 x storing onbekend - inspuiting P087
3. 23 x storing onbekend - inspuiting P1113
4. 22 x F95A – telematic eenheid
5. 20 x F991 – knipperlicht LV (inmiddels verholpen → lamp vervangen)
6. 18 x 0487 – inspuiting
7. 14 x FC02 – spiegel info – onjuiste afstelling
8. 12 x 9651 – voedingsspanning niet bepaald – Airbags bestuurder en passagier *
9. 11 x 3003 – inspuiting - raildrukregeling te lage druk
10. 8 x CF26 – RAW RA – multiplxmodule
11. 6 x 0034 – inspuiting – bediening electroklep compressor 2 VC kortsluiting naar massa
12. 6 x 1434 – inspuiting
13. 6 x 0245 – inspuiting
14. 6 x 0249 – inspuiting
15. 6 x 0031 – inspuiting – bediening lambdasonde kortsluiting → massa
16. 6 x 0562 – onderspanning voeding electrische eenheid groep ABS *
17. 6 x FC07 – spiegel info onjuiste afstelling – potiermodule passagierszijde
18. 6 x 0098 – inspuiting
19. 4 x 0091 – inspuiting
20. 4 x 0003 – inspuiting
21. 4 x FC82 – storing v d communicatie met de transponder – bediening op stuurkolom
22. 3 x 0093 – inspuiting
23. 2 x 1351 – inspuiting
24. 2 x 2111 – inspuiting – doseerklep geblokkeerd tijdens naloop
25. 2 x 0076 – inspuiting
26. 2 x 0104 – inspuiting
27. 2 x 5301 – ABS *
28. 2 x D213 – versnellingsbak
29. 2 x 1830 – info over de snelheid v d voorwielen verspreid door de ESP-computer ontvange waarde niet correct
30. 2 x 0234 – inspuiting
31. 2 x 1161 – inspuiting
32. 2 x F40A – oliepeilstok – multoplexmodule

Een tussendoor vraag schiet mij te binnen nu ik dit heb neergeschreven:
Waarom vermeld het uitlezen een asterix (*) achteraan de punten van regeln° 8; 16 en 27?

Enige uitleg:
Punt 3. is opgetreden na schade rechts voor. Denk dat de niveau-sonde kapot is.

Heb ontdekt dat als ik het vermoegen kwijt raak, de motor afzet, uitstap, afsluit en dan twee à drie minuten wacht. Kan ik weer gewoon rijden.
Nadien gemerkt dat als ik er in blijf zitten maar wel gewoon contact af, even wachten en vaak in twee minuten hoor je ineens alsof er ergen een paar kleepen electrisch vertellen in een andere stand en dan wordt het weer stil. Dat is dan het moment waarop je weer weg kunt rijden zonder problemen.
Het aanspreken van het gaspedaal boven 2300 à 2400 t/m ontlokt vaak dat’ie in noodloop gaat.
Maar niet altijd.
Iemand deed mij de suggestie om ook eens mijn rubber slangen op lekkage te controleren.

Welnu na dit relaas zie ik uit naar hulp want ik hoop binnen kort iemand te kunnen helpen met verhuizen. En daar hebben we de aanhanger ook voor nodig – en dus alle 173 pk’s :lol:

M vr gr uit de Ardèche, L A

Auteur:  Maarten [ 04 apr 2016 18:47 ]
Berichttitel:  Re: Regeneratie op onduidelijke momenten

Sterkte, ik ben bang dat ik je niet echt kan helpen...

Maarreh...

oprolmechanisme van de bestuurdersstoel?
Heb je een hangmat..?

Auteur:  Herman [ 04 apr 2016 19:25 ]
Berichttitel:  Re: Regeneratie op onduidelijke momenten

Stoel omhoog omlaag? misschien!

Auteur:  c5jean [ 04 apr 2016 21:38 ]
Berichttitel:  Re: Regeneratie op onduidelijke momenten

6 is De veiligheidsgordel is een gordel die inzittenden van een voertuig beschermt

Auteur:  BJG [ 04 apr 2016 21:47 ]
Berichttitel:  Re: Regeneratie op onduidelijke momenten

Lastig zo iets zinnigs over te zeggen.

Het meest ernstige zijn diverse storingen mbt raildruk te laag: wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen indien meer dan 20 000 km vervang deze dan sowieso.
Verder wat storingen mbt de EGR,
Eveneens mbt de turboregeling.
Tja dat is heel wat bij elkaar waaronder mogelijk oud zeer, dat niet meer mee speelt op dit moment. Ik zou zeggen wis het logboek.
Welke storingen staan er nu in het motormanagement?
Wis ook deze en gaa daarna rijden en kijkwat er (als eerste) terugkomt.

Regenereren kan gewoon bij lage snelheden, zeker bij PSA ivm additief. De regeneratie duurt bij jouw auto ongeveer 10 minuten. De interval ligt bij jouw auto tussen de 700 en 1200 km afhankelijk van het gebruik en de aslast van het filter.

Auteur:  L A [ 05 apr 2016 00:36 ]
Berichttitel:  Regeneratie op onduidelijke momenten

Maarten, Herman bedankt, en C5jan begrijp ik nog niet helemaal.
In ieder geval denken jullie mee. En dan zeg ik maar zo:
Lachen doet de zonnevlecht (het middenrif zo u wilt) trillen en dat is heel postitief voor de gezondheid :smt023

BJG schreef:
– - - - wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen - - - ?

Bij ongeveer 100.000 km, tijdens die periekelen met mijn zg koppakking lek, hetgeen uiteindelijk de warmtewisselaar als oorzaak had. Zie draadje viewtopic.php?f=5&t=13214
BJG schreef:
- - - - waaronder mogelijk oud zeer, dat niet meer mee speelt op dit moment. - - -

Direct vanavond na thuiskomst heb ik opnieuw alles uitgelezen, nadat ik gisteren alle fouten van de afgelopen drie maanden al had gewist. Er al vanuitgaande dat deze vragen mogelijk zou gaan komen. Kwam ook tegen dat het logboek nog niet vol is.

Hier de laatste feiten:

1/7 0087 – inspuiting – bij 148.386 km - verdwijnen
2/7 1113 – inspuiting – bij 148.386 km - verdwijnen
3/7 1113 – inspuiting – bij 148.385 km - verschijnen
4/7 0087 – inspuiting – bij 148.385 km - verschijnen
5/7 1113 – inspuiting – bij 148.368 km - verdwijnen
6/7 1113 – inspuiting – bij 148.365 km - verschijnen
7/7 1351 – inspuiting – bij 148.358 km - verschijnen

Op de thuisreis viel’ie weer uit, en sloeg helemaal af. In de auto 2 minuten wachten met contact af.
Kon toen verder met weer « gewoon » vermogen. Onder dat gewoon versta ik dan met in achtneming dat ik niet boven de 2300 toeren moet komen.
Op het display verschijn het bericht in het journal v d problemen zo iets als
système antipollition défaillant, fait réparer le moteur
BJG schreef:
- - - Regenereren kan gewoon bij lage snelheden, zeker bij PSA ivm additief. - - -

Ja dat zou goed kunnen en ik hoop dat dit ook zo is. Want als ik thuis kom en zet de motor af, merkt ik meteen bij het uitstappen dat’ie flink warmte afgeeft, dat voel je/dat ruik je etc.
BJG schreef:
- - - De interval ligt bij jouw auto tussen de 700 en 1200 km afhankelijk van het gebruik en de aslast van het filter.

Of het in mijn geval wel een goede- en volledige regeneratie betreft, dat is juis waar ik twijfels heb.
Als jou getallen kloppen, is er bij mij iets mis; zie afbeelding aanvullende info roetfilter.JPG:
En die aslast, is dat de mate van vervuiling uitgedrukt in procenten, in mijn geval 95 %?

Overigens tweede regel van onderen op de afbeelding
Resterende hoeveelheid additief in het additiefreservoir 1681.00 Liters
Betekend dit dat ik nog 1681 liter brandstof kan tanken voor ik deze vloeistof weer moet aanvullen ?

Tot zover weer en m vr gr uit F, L A

Auteur:  BJG [ 05 apr 2016 09:09 ]
Berichttitel:  Re: Regeneratie op onduidelijke momenten

Ik zie opnieuw raildruk gerelateerde storingen zie voorbij komen.

Mijn advies zou zijn:
begin met het vervangen van het brandstoffilter

Die 95% is de roetbelasting, ik zie dat het filter na 154 km al weer bijna vol zit.
Dit is inderdaad niet goed.
Dit kan betekenen:
1. Roetfilter heeft niet voldoende opslagcapaciteit (vol met as)
2. Er wordt teveel roet geproduceerd
3. De juiste regeneratie temperatuur wordt niet bereikt
4. Er komt geen Eolys in het filter terecht.

Om een advies te geven in dit laatste:
Voer een geforceerde regeneratie uit, en meet daarna bij volgas accelereren het drukverschil over het FaP.

Verder heb je waarschijnlijk 1 of meer gloeibougies defect.

Auteur:  L A [ 05 apr 2016 13:30 ]
Berichttitel:  Re: Regeneratie op onduidelijke momenten

:smt023
Zal mijn brandstoffilter vervangen en sodra er weer ge-volgast kan worden, meld ik me weer.
Onwijs dank voor de zinvolle info.

M vr gr en een :cit4 uit de Ardèche, L A

Auteur:  Jooster [ 06 apr 2016 00:43 ]
Berichttitel:  Re: Regeneratie op onduidelijke momenten

Als dit min of meer werkt zoals bij een Ph3, kan een druksensor bij de FAP ook kapot zijn (voor of achter), waardoor het systeem een onjuist drukverschil constateert. En vervolgens concludeert dat de FAP vol zit (terwijl dat dan niet zo is). En aan het regenereren slaat...

Auteur:  JanSr [ 06 apr 2016 09:19 ]
Berichttitel:  Re: Regeneratie op onduidelijke momenten

Een optie die nogal eens over het hoofd wordt gezien bij hardnekkige autos is inruilen.
Ben je in één keer van alle problemen af.
Verder zou ik een 2.0 HDi kiezen ipv een 2.2. Minder gedoe mee.

Auteur:  L A [ 06 apr 2016 23:34 ]
Berichttitel:  Re: Regeneratie op onduidelijke momenten

Kan jou optie, die 2.0 HDi waar je voor gaat, ook deze last trekken :smt017
M vr gr en een :cit4 uit de Ardèche, L A

Auteur:  JanSr [ 07 apr 2016 09:42 ]
Berichttitel:  Re: Regeneratie op onduidelijke momenten

Waarom niet? 100kW, BVA6.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/