Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

te laat terug schakelen automaat
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=16790
Pagina 1 van 2

Auteur:  leo2 [ 16 aug 2015 12:52 ]
Berichttitel:  te laat terug schakelen automaat

Hallo, Mijn C5 uit 2003 met 134000 op de teller schakelt bij koude motor erg laat terug, hierdoor moet ik vaak optrekken met een erg laag toerental, of handmatig terug schakelen.
Is de motor op bedrijfstemperatuur schakelt hij goed.

Oliewissel? of spoelen??

grt.

Leo

Auteur:  Kapitein Rob [ 16 aug 2015 13:22 ]
Berichttitel:  Re: te laat terug schakelen automaat

Het trage terugschakelen zou kunnen liggen aan vervuilde olie.
Als je deze auto nog enige tijd wilt houden zou ik je spoelen adviseren. Daarmee wordt alle olie vervangen door schone olie. Bij oliewissel blijft nog een (flink) restant oude olie achter.
Overigens hoeft het niet (alleen) aan oude olie te liggen, ook de solenoïden (elektrokleppen die de oliestroom in de automaat sturen kunnen de oorzaak zijn. het lijkt me zinvol om met een automatendeskundige te overleggen over/die onderzoek te laten doen naar het functioneren van jouw automaat en daarop een beslissing te nemen.

Auteur:  dsuper5678 [ 16 aug 2015 13:46 ]
Berichttitel:  Re: te laat terug schakelen automaat

Ik heb een 2.2hdi en die heeft dat ook, naar ik begrepen heb schijnt dat een beetje bij deze bak te horen. Die van mij schakelt koud ook heel vlug op.

Auteur:  Maarten [ 16 aug 2015 15:12 ]
Berichttitel:  Re: te laat terug schakelen automaat

In de benzine zit een andere bak dan in de 2.2HDi.
Maar inderdaad, ook mijn 2.2HDi schakelt koud net wat te vroeg op. Maar na een paar km en opgewarmde olie is dat over.

Auteur:  Menno [ 16 aug 2015 15:21 ]
Berichttitel:  Re: te laat terug schakelen automaat

Dat is gedaan om de boel snel op te warmen

Auteur:  GW-tje [ 16 aug 2015 15:58 ]
Berichttitel:  Re: te laat terug schakelen automaat

Een koude bak die heel vlug opschakelt is niet normaal, evenals een trager terugschakelende bak.
Om de bak zo snel mogelijk warm te krijgen is de software zodanig ingeregeld dat de bak koud LATER opschakelt en EERDER terugschakelt. Dit om koud zoveel mogelijke toeren te draaien waardoor het opwarmen sneller plaatsvindt.

Bak aan de Lexia/diagbox en alle functies laten uitlezen door een expert. Er kan een sensor zijn die een verkeerde temperatuur of snelheid afgeeft waardoor de software verkeerd beslist.

Auteur:  leo2 [ 16 aug 2015 19:18 ]
Berichttitel:  Re: te laat terug schakelen automaat

Bedankt voor jullie reactie, ik ga er mee aan de slag.

Auteur:  BJG [ 16 aug 2015 19:59 ]
Berichttitel:  Re: te laat terug schakelen automaat

GW-tje schreef:
Om de bak zo snel mogelijk warm te krijgen is de software zodanig ingeregeld dat de bak koud LATER opschakelt en EERDER terugschakelt. Dit om koud zoveel mogelijke toeren te draaien waardoor het opwarmen sneller plaatsvindt.

Je hebt gelijk!
Toch vindt ik dit een a-technische eigenschap ;) en een van de redenen dat ik slecht kan wennen aan een automaat. Maar dat is persoonlijk ;)

Auteur:  GW-tje [ 16 aug 2015 20:13 ]
Berichttitel:  Re: te laat terug schakelen automaat

Waarom is dit een a-technische eigenschap, BJG? In de automatische bak zitten louter tandwielen, koppelingsplaten en rembanden, niets wat overbelast kan raken in koude toestand. Daarnaast is er direct volop smering.

Heb je het over de motor zelf, dan heb je gelijk, daar is een snelle opwarming ook gewenst maar geen directe (over)belasting.

Auteur:  BJG [ 16 aug 2015 21:35 ]
Berichttitel:  Re: te laat terug schakelen automaat

Klopt, ik heb het over de motor.
Het gaat echt tegen mijn gevoel bijvoorbeeld een koude diesel bij -10 graden pas bij 3000 rpm te laten schakelen.

Auteur:  JW-C5 [ 16 aug 2015 22:25 ]
Berichttitel:  Re: te laat terug schakelen automaat

Doet 'ie het dan echt pas bij 3000 rpm bij de HDi, er even vanuit gaand dat je niet al teveel gas geeft?

Ik herinner me van mijn AL4 dat 'ie pas zo in de buurt van dat toerental opschakelde als 'ie heel erg koud was.
Maar dat was een AL4 gekoppeld aan de 2.0i-16V in de Xantia :idea:

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 16 aug 2015 23:30 ]
Berichttitel:  Re: te laat terug schakelen automaat

De AL4 en aisin 6 durf ik niet zo te zeggen, dat kunnen mede forummers beter denk ik, maar de EB6V doet dit iig wel. Later als EGS verkocht.
Rij wel eens met de VW DSG, in combinatie met een TDI en die trekt met half gas ook gewoon schaamteloos tot 3000 rpm bij koude motor waarbij horen en zien je vergaat.(pompverstuiver ;) :lol: )
ik ben waarschijnlijk te puristisch wat dat betreft :lol:
Het is echt niet zo dat motoren met automaat meer slijtageproblemen hebben, misschien ben ik gewoon te kinderachtig ;)

Auteur:  Kapitein Rob [ 16 aug 2015 23:56 ]
Berichttitel:  Re: te laat terug schakelen automaat

Ik heb een benzineversie met AL4. Die schakelt bij kou ook wat later, maar niet bij een 'hoog' toerental. Nou is het én nog niet echt koud geweest de afgelopen twee winters (hooguit -5°) én in het dorp waar ik woon zit ik in een 30 km-zone met 50 m van huis verkeersdrempels en haakse bochten. Dus in deze situatie schakelt de bak rond 2500 rpm al op, wel met een merkbaar schokje van 1 naar 2 (wat al vaker gemeld is op het forum). Maar ach, misschien komt het ook doordat ik hier rijd als die ouwe l*l die ik ben..... :mrgreen: :smt190 :smt203 :smt004

Auteur:  Maarten [ 17 aug 2015 08:03 ]
Berichttitel:  Re: te laat terug schakelen automaat

GW-tje schreef:
Een koude bak die heel vlug opschakelt is niet normaal

Tja, wat is 'vlug'... ik kan er mijn vinger niet echt op leggen. In de tussentijd nog een keer op gelet, en het lijkt nu niet zozeer dat de bak koud op een ander toerental schakelt dan als ie is opgewarmd, maar meer dat de motor zelf nog wat koud is en wat anders klinkt. Het is niet dat ie opschakelt op een moment waardoor de toeren te ver zakken voor het nieuwe verzet of zo. Misschien geldt hier dan ook een beetje wat BJG bedoelt: de bak schakelt net anders dan je zelf kan doen en dat is soms wennen...

Overigens heb ik in II wel iets meer slip dan in de andere, als ie naar II schakelt bij redelijk ingetrapt gaspedaal merk je dat de koppelomvormer er wat langer tussen zit voor ie 'vast' zit in II (heet dat nou lockup?).
Donderdag wordt er nog even kritisch naar gekeken. Maar aangezien ik nooit eerder een automaat heb gehad weet ik ook niet zo goed wat de 'normale' eigenschappen zijn.
Toch ben ik bang dat ik in de toekomst niet anders meer wil dan een automaat... blijkbaar ben ik net zo'n jonge god als Kapitein Rob :lol: al heb ik wel geleerd om vaker in M te staan in 'afwijkende' omstandigheden (koude motor/bak, heuvels).

Auteur:  GW-tje [ 17 aug 2015 12:27 ]
Berichttitel:  Re: te laat terug schakelen automaat

Met "koud" bedoel ik ook substantieel "koud". Vooral in de winter bij lage buitentemperaturen of vorst is dit late opschakelen goed waar te nemen. Nu bij zomerdag merk je dat niet.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/