Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=1671
Pagina 1 van 9

Auteur:  Euroka [ 31 aug 2007 02:03 ]
Berichttitel:  Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?

Ik rijd met een 90 pk HDi en het afgelopen halfjaar was het verbruik stabiel 1 op 16.
Heb nu de auto een slick 50 behandeling gegeven en eerste nieuwe meting is 1 op 16,8.
Zo'n 5 % zuiniger dus. Ik blijf uiteraard meten.

Auteur:  Ronald [ 01 sep 2007 01:03 ]
Berichttitel:  Re: Verbruiksdraadje

Zeer interessant! In diverse fora is al heel vaak gebakkeleid over het theoretische nut van het spul.
Nu dus iemand die het daadwerkleijk gebruikt en naar ik aanneem niet als laatste redmiddel om een volledig opgereden auto lopend te houden.
Als je hier of op een ander forum inderdaad gedetailleerde verbuikscijfers kan produceren over een half jaar zonder Slick en een half jaar met, dan zal de community je dankbaar zijn.

Gr. Ronald

Auteur:  Euroka [ 01 sep 2007 09:57 ]
Berichttitel:  Re: Verbruiksdraadje

Mijn auto is 5 jaar oud, heeft 235.000 km gelopen en loopt als een zonnetje. Ik heb Slick50 toegevoegd om verbruik te verlagen en levensduur te verlengen. Ik heb het al in 3 andere aut's gebruikt en alleen positieve ervaringen.
Het meest frappant vond ik toen ik het in een andere auto gooide (fiat Uno) die stationnair te laag was afgesteld. Ik was samen met een vriend en die afstelling zouden we gaan bijstellen.
Maar tot onze verbazing hoefde dat niet meer want al tijdens het ingieten van de Slick50 (bij draaiende motor) hoorden we allebei het toerental toenemen tot een normale waarde.
We keken elkaar verbaasd aan: enige verklaring die we konden vinden is dat de inwendige wrijving van de motor direkt werd verminderd door de Slick50. Tot nu toe reed ik benzine of LPG, ik gebruik het spul nu voor het eerst in een diesel.

Ik heb ook de discussies gelezen op het xantiaforum; er zijn voor- en tegenstanders. Er was iemand die in een olielab had gewerkt en die vertelde dat Slick50 de werking van additieven van de reguliere olie verminderde. Hij vertelde helaas niet wat er gebeurde met de inwendige weerstand. Ik heb nu een extra oliewissel ingelast en tot minimum laten vullen om slick50 toe te kunnen voegen. Over een paar weken krijgt de auto een grote beurt dus weer nieuwe olie. Het teflon laagje dat voor verminderde wrijving moet zorgen moet dan allang gevormd zijn dus de prestaties en het brandstofverbruik zouden dan op peil moeten blijven. Ik ga met name het brandstofverbruik secuur meten en ik laat het wel weten.

Als er meer mensen willen meepraten over Slick50 kunnen we er misschien beter een apart draadje voor openen ?

Auteur:  exroosje [ 01 sep 2007 17:10 ]
Berichttitel:  Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?

Ik zou in de 2l benzine niet teflon gebruiken gezien het belang van dunne olie voor de klepstoters.

Ik heb in eerdere auto's wel een SFR (superior friction reduction), later TSL (Tri star lube) geheten gebruikt. Dat bevat geen deeltjes maar is pure dopes.

Moet zeggen dat dat spul onmiddelijk nadat je het erin gooide het geluidsnivo iets verminderde alsof de auto rustiger ging lopen. Maar nooit een echt grote verbruiksreductie gezien. De V6 is stil genoeg, dus ben ik er maar mee gestopt.

De testen waren altijd van droogelopen motoren die met TSL het langer bleven doen. Vond dat wel een veilig idee. Maar wel duur spul dus...

Auteur:  R1200C [ 02 sep 2007 11:55 ]
Berichttitel:  Kent iemand "Automotive Restore Products"?

Was gisteren bij de Makro en heb maar meteen een 5 liter kan olie mee genomen aangezien ik alleen maar 1 liter verpakkingen vond de laatste tijd.

Naast de olie stonden ook flesjes "Anti-lek voor Motorolie" van Automotive Restore Products. Google kon weinig vertellen over dit flesje, al was wat ik wel vond niet echt het toppunt van positiviteit. Dus voordat ik het ga proberen even hier kijken of jullie er toevallig al ervaring mee hebben.

Op het moment ben ik weer gewoon terug op 1 liter olie per 1000/1200 km en dat vind ik niet acceptabel, maar de 2000+ euro die ze bij de dealer rekenen om de boel na te kijken en waar nodig te vervangen vind ik ook geen optie.

Dusssss......

Auteur:  Rene [ 02 sep 2007 12:57 ]
Berichttitel:  Re: Kent iemand "Automotive Restore Products"?

ik zou niet durven gebruiken... kleine lekjes zijn ook sommigge oliekanalen, die worden dan keurig afgedicht... en kan de
boel stuk gaan!


Denk ik

Auteur:  Harm [ 02 sep 2007 19:16 ]
Berichttitel:  Re: Kent iemand "Automotive Restore Products"?

Kan, zelf denk ik dat de kleinste oliekanaaltjes (zonder bewegende delen) groter zijn dan de grootste lekkages.
Waar drijfstang en krukas elkaar ontmoeten moet er gesmeerd worden. Als dergelijke vlakken ook "dichtgekit" worden, sja... Gelukkig beweegt het als de olie erin geperst wordt... :smt017

Auteur:  Ronald [ 02 sep 2007 19:23 ]
Berichttitel:  Re: Kent iemand "Automotive Restore Products"?

Ken het niet, maar goed dat zegt niks, ik weet helemaal niks van dit soort producten.
Wees echter voorzichtig, de kanaaltjes van de hydraulische klepstoters zijn zo dun dat zelfs een beetje normale olie er al niet snel genoeg doorheen kan.
Ik zou dus oppassen met extra 'stop' middelen.
Heb je JO als eens gevraagd naar een offerte voor onderzoek ?

gr. Ronald

Auteur:  R1200C [ 02 sep 2007 19:29 ]
Berichttitel:  Re: Kent iemand "Automotive Restore Products"?

Nee, heb hem nog niet gevraagd. Vanuit Eindhoven is dat nogal een flink eind rijden dus ik wil eerst Van Gompel er eens naar laten kijken. Maar vragen kan geen kwaad.

Mijn idee over de toevoeging is hetzelfde als wat jullie hier zeggen. Kijk, van de ene kant kan ik me moeilijk voorstellen dat zoiets de interne werking van de motor aantast maar aan de andere kant weet ik niet wat er precies gebeurd. Kan het ook niet vinden op het internet, dus vandaar dat het er nog niet in zit...

Auteur:  Menno [ 03 sep 2007 11:04 ]
Berichttitel:  Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?

Euroka schreef:
Als er meer mensen willen meepraten over Slick50 kunnen we er misschien beter een apart draadje voor openen ?



Modactie ; Ik heb een draadje gebakken van olie additieven , ... wel zo overzichtelijk :D

Auteur:  nixmit [ 03 sep 2007 11:18 ]
Berichttitel:  Fin 25 Interflon

Ik rijd met FIN 25 Interflon in de olie.
Lastig te zeggen wat het resultaat is.
Intussen is het olieverbruik 0, en LPG regelmatig beter dan 1:10, terwijl ik op de snelweg de CC altijd op 130 heb staan.

Auteur:  R1200C [ 03 sep 2007 19:22 ]
Berichttitel:  Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?

En wat was het verbruik voordat je dat goedje er bij gooide?

Auteur:  nixmit [ 04 sep 2007 13:04 ]
Berichttitel:  Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hierva

Dat weet ik helaas niet. Dat is wat ik bedoelde met 'lastig te bepalen'. Ik heb nauwelijks kilometers zonder het spul gereden.
Omdat de auto direct na aflevering problemen had met uitlaatgas en katalysator, en er te dikke olie (10 W 40) in zat kreeg ik het advies (en een vergoeding) om er Fin 25 in te gooien. Pas later bleek de oorzaak in verdamper en injectoren te zitten.

Auteur:  R1200C [ 04 sep 2007 13:48 ]
Berichttitel:  Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?

Jammer, wie heeft dat advies gegeven?

Auteur:  nixmit [ 04 sep 2007 13:55 ]
Berichttitel:  Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?

Ik weet niet meer wie er destijds, mei 2006, de doorslag gaf. Ik heb toen in korte tijd veel 'experts' geraadpleegd, omdat ik constateerde dat de melding over 'storing uitlaatgas' was verdwenen door een reset (talloze resets, bleek later) maar dat de storing bleef terugkomen. In afwachting van een diagnose is er toen het een en ander geprobeerd.
Uiteindelijk heeft gasspecialist DMI in Groningen het probleem opgelost.

Pagina 1 van 9 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/