Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Lastig starten
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=16602
Pagina 1 van 2

Auteur:  Frank69 [ 25 jun 2015 19:33 ]
Berichttitel:  Lastig starten

Beste Forumers,

Wij hebben al een lange tijd last van een moeizaam op gang komende motor. Hij start goed, daarna loopt de motor onregelmatig met schudden en na een minuut of 5 loop het netjes en dan kunnen we rijden (de buren achterlatend in een mooie grijze mist).

Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een oplossing. Ik heb diverse berichten gelezen, naar een officiële dealer gegaan maar niks helpt. De monteur aldaar heeft er ruim twee aan besteed om te zien wat het kon zijn. Men dacht aan de kleppen maar er was geen tik te horen. Kortom, ze hebben geen idee.
Nu heb ik na wat lezen een motor flush gedaan en 5W40 erin gedaan. Helaas zonder resultaat. Zelf zou ik nu eerder denken aan de ontsteking en ik vroeg me af of de injectors het probleem zijn.

Nu ben ik niet direct onhandig maar ook zeker geen monteur. Om deze reden plaats ik dan ook dit probleem om eens te horen wat jullie hiervan denken.

Auteur:  willy4 [ 25 jun 2015 19:36 ]
Berichttitel:  Re: Lastig starten

is hij al is uitgelezen?

Auteur:  Frank69 [ 25 jun 2015 19:49 ]
Berichttitel:  Re: Lastig starten

Ik mag er vanuit gaan dat de Citroendealer dat wel heeft gedaan....

Auteur:  akooiman [ 25 jun 2015 22:42 ]
Berichttitel:  Re: Lastig starten

Daar mag je inderdaad vanuit gaan, maar een motor die zo slecht opstart moet haast wel een aantal codes opgeslagen hebben.
Met die codes kun je gerichter zoeken.

Het zou zo maar van alles kunnen zijn: bougies/bobine/gasklephuis/lambda sondes/vervuiling/filters/slechte benzine/etc/etc

Auteur:  GW-tje [ 26 jun 2015 08:11 ]
Berichttitel:  Re: Lastig starten

Verstuivers controleren op lekkage met remmenreiniger op de brandstofgallerij.

Auteur:  Frank69 [ 26 jun 2015 09:36 ]
Berichttitel:  Re: Lastig starten

Kan je me uitleggen hoe dat gaat en wat ik zou moeten zien?

Auteur:  GW-tje [ 26 jun 2015 09:56 ]
Berichttitel:  Re: Lastig starten

Bij een koude rommelig lopende motor, kun je remmenreiniger spuiten over de aansluiting van de injectoren op het inlaatspruitstuk en op de brandstofgallerij daarboven. Als je dan naar de remmenreiniger kijkt mag je geen luchtbelletjes zien ontstaan of dat de reiniger wordt meegezogen in de motor. Gebeurt dat wel dan is de O-ring lek. Het zou kunnen dat deze verbinding weer dicht zit als de motor wat meer op temperatuur is gekomen.

Verder: Lexia eraan en uitlezen!

Edit: pas even je profiel aan: je hebt een 2 liter van 2003? Dat is een Ph1, maar bouwjaar 0308 klopt dan niet.

Auteur:  c5jan [ 26 jun 2015 10:37 ]
Berichttitel:  Re: Lastig starten

Augustus 2003?

Auteur:  GW-tje [ 26 jun 2015 11:03 ]
Berichttitel:  Re: Lastig starten

Dat kan.....
Ik moet er nog bij zeggen dat wanneer je die remmenreiniger opspuit; de vloeistof dan tijdelijk voor een betere afdichting zorgt. Wanneer je dan dus merkt dat je motor ineens netter rond draait, dan betekent dat ook dat de O-ringen vervangen moeten worden.

Auteur:  Frank69 [ 26 jun 2015 11:42 ]
Berichttitel:  Re: Lastig starten

OK, handige tip. Ik ga het uitzoeken maar dat zal waarschijnlijk niet gelijk lukken omdat ik dit weeknd een week naar het buitenland ben.

Ik hou jullie op de hoogte en ik zal mijn profiel even nakijken.

Frank

Auteur:  Frank69 [ 28 jun 2015 10:14 ]
Berichttitel:  Re: Lastig starten

Ok, vergeet even bovenstaande klacht want ik heb het niet helemaal keurig en juist opgeschreven. De bestuurster, mijn vrouw gaf het volgende aan:

De motor start eerst goed en de motor loopt dan gedurende een minuut helemaal normaal. Daarna gaat hij pas haperen. Tussen de tweede en derde minuut (vooral als het buiten koud is), loopt de motor heel slecht. Tijdens hele koude dagen (onder de nul graden), loopt 'ie net als een stoomboot: met horten en stoten. Na ongeveer vier minuten is alles weer normaal en kun je gewoon rijden. Wanneer je toch gelijk gaat rijden, krijg je na ongeveer honderd meter (of boven de 2e versnelling) de katalysatorstoring. Ze moet dan stoppen en wachten tot de motor weer normaal loopt.
Ergens tussen die tweede en derde minuut (in de koude periode) gaat de uitlaat ook flink roken en stinkt het enorm.

Ben benieuwd naar jullie reactie/advies.

Auteur:  Kapitein Rob [ 28 jun 2015 13:55 ]
Berichttitel:  Re: Lastig starten

Als je op het forum zoekt krijg je nogal wat informatie:
klik, klik, nog een keer klik en klak.
Ik heb die verschijnselen bij mijn 2.0i 16V Difference uit 2003 ook gehad. Geweten aan de klepstoters. Niets aan gedaan, kwam alleen in de koelere tijd van het jaar voor en niet in die mate dat ik er een reparatie (16 x € 25,- plus werkloon) voor over had. Als je het toch laat doen, neem dan meteen de distributieriem met rollen en waterpomp mee, dat kan in één moeite meegenomen worden. Of wacht tot de distributieriem aan de beurt is en neem dan de klepstoters onder hande. Die riem moet er toch af voor de klepstoterreparatie.
Succes met lezen en de auto.

Auteur:  Timo 1972 [ 28 jun 2015 14:18 ]
Berichttitel:  Re: Lastig starten

Als je een benzine motor hebt zou het ook de lambda sonde kunnen zijn.
De klacht klinkt een beetje hetzelfde als mijn klacht (behalve dat roken dan), daar is toen de lambda sonde vervangen door gjo en software aangepast.
JW heeft me daar toen op geattendeerd.

Auteur:  akooiman [ 28 jun 2015 14:48 ]
Berichttitel:  Re: Lastig starten

Hang hem eens aan de lexia en kijk wat de koelwatersensor aangeeft.

Ik heb deze zelfde symptomen meegemaakt met de saxo van mijn vrouw, bij uitlezen gaf de sensor aan dat het -44 graden was.

Deze vervangen en alles opgelost.
(en ja, de auto had een koeltemp meter, die het wel deed)

Auteur:  JW-C5 [ 28 jun 2015 16:07 ]
Berichttitel:  Re: Lastig starten

Ook bij mijn, inmiddels ex-Saxo 1.6 AUT was dat de boosdoener.
Na korte tijd ging de motor slecht lopen, sloeg zelfs vaak af.
Lang zoeken, en rijden met een Bosch testkast er aan leverde op dat een temperatuursensor niet goed werkte. Die gaf de verkeerde info door aan het MM systeem, met als gevolg bovengenoemde verschijnselen.
Na vervanging van die sensor was het probleem verdwenen en is nooit meer teruggekomen.

Groet,
JW

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/