Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Storing op lpg overschakeling
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=16567
Pagina 1 van 4

Auteur:  voorheenrenault [ 14 jun 2015 00:38 ]
Berichttitel:  Storing op lpg overschakeling

Ik rijd sinds een paar weken in de Peugeot 407 SW 3.0 V6 (lPG-G3, bj 2007).

Ik heb ongeveer 1 week probleemloos gereden op LPG, het omschakelen van benzine naar LPG ging ongemerkt en goed maar sinds een ruime week is dat veranderd.
Hij start (bij koude motor) en rijdt op benzine nog steeds probleemloos maar bij (automatische) overschakeling op LPG houdt hij in en stottert en moet ik hem ijlings terugschakelen naar benzine.
Op benzine rijdt ' ie dus gewoon goed!
Afgelopen vrijdag is hij bij LPG-specialist Nieuwenhuissen in Houten geweest en zij hebben een spoel op de verdamper vervangen. Aanvankelijk reed de auto weer goed maar vanochtend was het weer fout: starten op benzine gaat goed, na ong. 5 min. automatisch overschakelen op LPG en fout: de auto houdt in en pakt de LPG niet.

Als ik de auto op temperatuur laat komen (handmatig) en pas bij 90 graden op de temp-meter overschakel op gas lijkt het wel goed te gaan.


Iemand ideeen?

Auteur:  Iceman [ 14 jun 2015 07:20 ]
Berichttitel:  Re: Storing op lpg overschakeling

Temperatuur sensor van de verdamper defect.

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  Klussie [ 14 jun 2015 10:18 ]
Berichttitel:  Re: Storing op lpg overschakeling

Suggestie van Iceman zou kunnen.

Zelf heb ik jou klacht eens meegemaakt.

Bleek het koelvloeistof niveau iets te laag te zijn.
De verdamper moet wel genoeg doorstroming van koelvloeistof hebben om zijn werk goed te doen.
Bij warme motor werkt de verdamper door het uitzetten van de koelvloeistof weer normaal.

Bij veel gasinstallatie bedrijven wordt de verdamper vaak (te) hoog gemonteerd omdat dit lekker makkelijk is bij het instaleren. Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij jou zit maar je de verdamper wat lager plaatsen kan een optie zijn om een beter doorstroming van koelvloeistof te krijgen.

Auteur:  JW-C5 [ 14 jun 2015 10:53 ]
Berichttitel:  Re: Storing op lpg overschakeling

....goed ontluchten zou dat probleem dan moeten verhelpen.....

Groet,
JW

Auteur:  Kapitein Rob [ 14 jun 2015 11:40 ]
Berichttitel:  Re: Storing op lpg overschakeling

Dat automatisch overschakelen pas na 5 minuten is erg (veel te) laat. Normaliter wordt na een paar honderd meter (zomer) tot 1,5 km (winter) overgeschakeld naar lpg. Dus de suggestie van Iceman zou heel goed kunnen: temperatuursensor lpg-installatie.

Auteur:  c5jan [ 14 jun 2015 12:25 ]
Berichttitel:  Re: Storing op lpg overschakeling

Klussie schreef:
Bij veel gasinstallatie bedrijven wordt de verdamper vaak (te) hoog gemonteerd omdat dit lekker makkelijk is bij het instaleren. Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij jou zit maar je de verdamper wat lager plaatsen kan een optie zijn om een beter doorstroming van koelvloeistof te krijgen.

Die hoog gemonteerde verdamper is een bewuste keuze.
Had bij mij als voordeel dat de verdamper als eerste er mee ophield toen ik een kv lek had.

Auteur:  voorheenrenault [ 14 jun 2015 14:43 ]
Berichttitel:  Re: Storing op lpg overschakeling

Koelvloeistof even gechecked: die is goed, er kon nauwelijks iets bij.

Wat ik schreef over die 5 minuten is niet correct, het overschakelen gebeurt normaliter inderdaad na een paar honderd meter maar 's ochtends sta ik altijd eerst korte tijd stil bij een stoplicht hier op de hoek...
Ik heb dus niet het gevoel dat hij veel te laat naar LPG gaat. Is dan toch nog de temp.sensor verdacht?

Auteur:  JW-C5 [ 14 jun 2015 15:25 ]
Berichttitel:  Re: Storing op lpg overschakeling

Ook al is het koelvloeistof niveau correct, dan kan er wel ergens lucht in het systeem zitten.
Zeker in een verdamper die hoog gemonteerd zit :idea:

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 14 jun 2015 17:17 ]
Berichttitel:  Re: Storing op lpg overschakeling

Bij gebrek aan niveau sensor een aardig alternatief.

Auteur:  voorheenrenault [ 14 jun 2015 23:22 ]
Berichttitel:  Re: Storing op lpg overschakeling

Nou, vandaag ook bij motor volledig op temperatuur geen LPG. Op benzine gaat het allemaal perfect! Morgen maar weer eens de garage bellen, er zit tenslotte nog garantie op.

Hoe lang gaat trouwens een verdamper mee? De mijne heeft er 120 k km opzitten. Zijn daar richtlijnen/ervaringen over/mee?

Auteur:  Kapitein Rob [ 15 jun 2015 00:10 ]
Berichttitel:  Re: Storing op lpg overschakeling

Ik heb met een CX 20 Pallas 350k km gereden en met een Xantia 2.0i 16V 305k km met dezelfde verdamper.....

Auteur:  Herman [ 15 jun 2015 12:12 ]
Berichttitel:  Re: Storing op lpg overschakeling

Mijn vorige wagen een jaar of zeven denk ik, nooit vervangen was altijd goed.

Auteur:  voorheenrenault [ 16 jun 2015 00:36 ]
Berichttitel:  Re: Storing op lpg overschakeling

Vandaag schakelde de auto na een flinke tijd op benzine gereden te hebben (halverwege Nieuwegein - Eindhoven) alsnog goed naar LPG. Ik merk dan op LPG geen storingen (stotteren of inhouden o.i.d.). Het gaat blijkbaar alleen goed als de motor echt warm en doorgereden is.

Woensdagochtend gaat 'ie naar de LPG-specialist. Ik houd jullie op de hoogte.

Auteur:  Herman [ 16 jun 2015 06:48 ]
Berichttitel:  Re: Storing op lpg overschakeling

Dan moet hij het wel vinden, en pas wegrijden met koude motor. :mrgreen:

Auteur:  voorheenrenault [ 17 jun 2015 23:57 ]
Berichttitel:  Re: Storing op lpg overschakeling

Tja, dat was dus vanochtend het tandarts-syndroom: rijd ik van huis af naar de LPG-specialist, schakelt 'ie na een paar honderd meter soepeltjes van benzine naar LPG en rijdt daar prima op!

Alsof hij niet onder behandeling wil.....

De LPG-specialist heeft hem uitgelezen en ziet geen foutcodes. Hij gaf aan dat 'ie pas verder kan zoeken als het probleem zich voordoet. Ik vond dat wel een beetje vreemd omdat ik er toch een uitgebreide symptoombeschrijving bij verteld had. Blijkbaar is het dus al zo ver dat ook "deskundigen" niet veel kunnen zonder foutcodes in de computer.. :smt017

Ik wacht nu maar tot het probleem zich weer voordoet en rijd er dan eillings naartoe, als ik in de buurt ben maar ik baal hier wel enorm van.

Een aantal mensen hebben aangegeven dat er lucht in het koelsysteem zou kunnen zitten. Is dat makkelijk zelf te ontluchten?

Ik neem aan dat een eventueel defecte temp. sensor wel door de computer gesignaleerd wordt?

Pagina 1 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/