Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Steeds zwaardere koppeling
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=16070
Pagina 1 van 2

Auteur:  Xander [ 18 feb 2015 09:30 ]
Berichttitel:  Steeds zwaardere koppeling

Goedemorgen,

Mijn vrouw klaagt de laatste weken over het feit dat de koppeling steeds zwaarder lijkt te gaan.

Nu vroeg ik me af wat de beste manier is op de platen en drukgroep te testen... 192000km vind ik namelijk aan de vroege kant voor nieuwe platen. :oops:

En als de platen vervangen moeten worden wat zijn dan ongeveer de kosten die dat met zich mee zal brengen?

Gr

Xander

Auteur:  boes [ 18 feb 2015 09:34 ]
Berichttitel:  Re: Steeds zwaardere koppeling

Dat ligt niet aan de frictieplaten hoor!
Laat de hydraulische koppeling maar eens nalopen. Hulp of hoofdcilinder......

Auteur:  willy4 [ 18 feb 2015 09:39 ]
Berichttitel:  Re: Steeds zwaardere koppeling

dat kan wel aan de frictieplaten liggen, je zult dan ook de koppeling ver moeten lossen eer de wagen in beweging komt

Auteur:  boes [ 18 feb 2015 09:43 ]
Berichttitel:  Re: Steeds zwaardere koppeling

Leg eens uit Willy?
Waarom zal een gesleten frictieplaat de koppeling bedienen zwaarder maken?

Auteur:  willy4 [ 18 feb 2015 09:57 ]
Berichttitel:  Re: Steeds zwaardere koppeling

de veerkracht gaat uit de vingers,wij noemen dat hier,de drukgroep ligt lam

Auteur:  boes [ 18 feb 2015 10:03 ]
Berichttitel:  Re: Steeds zwaardere koppeling

De veervingers zorgen voor de druk op de frictie. Als die minder wordt heb toch juist minder hydraulische tegendruk nodig bij het ontkoppelen?

Auteur:  JW-C5 [ 18 feb 2015 10:33 ]
Berichttitel:  Re: Steeds zwaardere koppeling

Als de koppeling slijt gaat het intrappen alsmaar zwaarder.
Zo werkt dat bij een diafragmakoppeling.

Toen de koppelingen nog gewone veren hadden was dat niet het geval, dan gaat de koppeling alsmaar lichter naarmate de veren verder "uit" kwamen te staan.

En een kleine 200kkm vind ik niet weinig, zeker niet voor zo'n sterke motor.

Groet,
JW

Auteur:  boes [ 18 feb 2015 10:54 ]
Berichttitel:  Re: Steeds zwaardere koppeling

Noem me maar eigenwijs...maar als het zelfstellend mechaniek goed werkt. Hoort er geen grotere kracht op het pedaal te komen. Overigens kan een frictie inderdaad makkelijk versleten zijn bij 200k. Hangt helemáál af van het koppelingsgedrag van de berijder en de soort kilometers. Op een snelweg zonder aanhanger gaat eea veel langer mee dan in de stad met een flinke last erachter......

Auteur:  JW-C5 [ 18 feb 2015 12:42 ]
Berichttitel:  Re: Steeds zwaardere koppeling

De koppeling van de V6 PH1 is nog de klassieke diafragmaveer-drukgroep koppeling. Niet voorzien van een DMF en ook niet van een SAC.

Bij dit type koppeling zal de kracht die je op het pedaal moet uitoefenen toenemen als de koppelingsplaat slijt.

Groet,
JW

Auteur:  Xander [ 18 feb 2015 17:57 ]
Berichttitel:  Re: Steeds zwaardere koppeling

Maar de vraagt blijft...

Hoe kan ik dit het beste testen?! En als het vervangen moet worden aan welke kosten moet ik dan denken...

Auteur:  Yska [ 22 feb 2015 19:54 ]
Berichttitel:  Re: Steeds zwaardere koppeling

Soms Kan je het voelen, als je je voet zachtjes op het pedaal zet en het trilt is het beginnende foute boel daarna gaat hij lawaai maken , en zo,n 500 km later houd hij in een keer mee op
dat zijn mijn ervaringen het heeft idd te maken met de vinger van de diafragma veer .
dat hij zwaarder koppelde voor dat hij stuk ging was mij niet op gevallen ,(je went er aan)
maar het viel mij op hoe licht hij koppelde toen hij vervangen was.
dit is wel een 2 liter met mechanische koppeling , Succes!!-

Auteur:  edwin48 [ 22 feb 2015 20:01 ]
Berichttitel:  Re: Steeds zwaardere koppeling

als je het zelf doet denk dan aan ongeveer zo'n 200 euro alles bij elkaar ook de olie anders het
vijfvoudige bij een garage.

Auteur:  pekelder [ 22 feb 2015 20:18 ]
Berichttitel:  Re: Steeds zwaardere koppeling

Testen kan eigenlijk vrij simpel, enig nadeel is dat ie het dan ook echt begeeft mocht ie af zijn.. zet hem tegen een muurtje o.i.d. en laat je koppeling langzaam opkomen, bij een goede koppeling slaat de motor (bijna) af, bij een slechte vliegt de koppeling in gort.

Auteur:  edwin48 [ 22 feb 2015 21:11 ]
Berichttitel:  Re: Steeds zwaardere koppeling

in dien je het zelf wilt doen kan ik je wel helpen almere soest is naast de deur :smt190

Auteur:  BJG [ 23 feb 2015 10:09 ]
Berichttitel:  Re: Steeds zwaardere koppeling

Als de koppeling niet slipt tijdens zwaar belasten van de motor kun je hem gewoon laten zitten.

Er is prima uitgelegd dat de koppeling zwaarder gaat naarmate hij verder slijt. :smt023
Daarbij komt ook nog eens het feit dat de drukgroep door vervuiling ook zwaarder gaat.

Je kunt bij draaiende motor via het gat in het koppelingshuis bij de hevel WD40 met een tuitje op de drukgroep spuiten. Dat slingert dan naar buiten. Als je daarna de koppeling een paar keer intrapt voel je hem lichter gaan. Dat is natuurlijk een beunhaasmethode, maar het werkt wel. ;)

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/