Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
koppelingshevel aan verkeerde kant https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=15898 |
Pagina 1 van 4 |
Auteur: | basdethe [ 31 dec 2014 12:05 ] |
Berichttitel: | koppelingshevel aan verkeerde kant |
ik heb mijn motor vervangen inclusief de koppeling, drukgroep, lager, vliegwiel is nog goed. na alles inelkaar gezet te hebben 15 km gereden en nu blijkt dat hevel van koppeling aan verkeerde kant van druklager zit. Hoe is dit mogelijk. Ik heb de juiste druklager, zit goed in de drukgroep en toch gaat de hevel van rechts over het druklager naar links, dus geen koppeling meer! weet iemand hoe dit veroorzaakt word? |
Auteur: | willy4 [ 31 dec 2014 12:17 ] |
Berichttitel: | Re: koppelingshevel aan verkeerde kant |
leg het is wat beter uit ,ik versta het niet goed welke motor zit erin,is het een duw koppeling op een trek koppeling? |
Auteur: | JW-C5 [ 31 dec 2014 12:23 ] |
Berichttitel: | Re: koppelingshevel aan verkeerde kant |
Het is voorts van belang te weten welke bak er in zit. Is dat een BE bak, of een ML bak? Die zijn zeer verschillend op dit punt. De eerste werkt met een drukkoppeling, de tweede met een trekkoppeling Bij de C5 PH1 Diesels is de BE bak gekoppeld aan de 90 PK HDi, de ML bak zit aan de 110PK HDi en de 2.2HDi gekoppeld. Groet, JW |
Auteur: | willy4 [ 31 dec 2014 12:26 ] |
Berichttitel: | Re: koppelingshevel aan verkeerde kant |
ik had mijn post nog aangepast,nu zie ik dat je ook de vraag gesteld hebt |
Auteur: | JW-C5 [ 31 dec 2014 13:11 ] |
Berichttitel: | Re: koppelingshevel aan verkeerde kant |
Als het een trekkoppeling betreft, vermoed ik dat er een fout gemaakt is bij het monteren van het druklager: Bijlage: Montage druklager 1..jpg Bijlage: Montage druklager 2.png Als de ring #27 niet op de juiste plaats zit kan het druklager losschieten. Groet, JW |
Auteur: | NTwoO [ 31 dec 2014 13:38 ] |
Berichttitel: | Re: koppelingshevel aan verkeerde kant |
Ja, een interessante om goed te monteren. De TCT van mij der bak was dit plastic stukje op stuk gegaan wat een koppelings wissel noodzakelijk maakte. De eerste montage zat deze ook fout. Pas bij de tweede montage kreeg ik het goed. Een zeer lastig operatie in je eentje. Wel een leuke constructie |
Auteur: | basdethe [ 31 dec 2014 15:53 ] |
Berichttitel: | Re: koppelingshevel aan verkeerde kant |
Voor zover zit er een RHZB motor in 110 pk en de koppeling werkt met druk, de hulpkoppelings cylinder druk de hevel weg en daardoor het druklager zeg maar uit de veren. het druklager zit nog steeds in de drukgroep maar de hevel zit nu dus voor het druklager ipv erachter. |
Auteur: | willy4 [ 31 dec 2014 16:15 ] |
Berichttitel: | Re: koppelingshevel aan verkeerde kant |
![]() ![]() zit er dan deze koppeling erin? |
Auteur: | willy4 [ 31 dec 2014 16:39 ] |
Berichttitel: | Re: koppelingshevel aan verkeerde kant |
ik denk dat er iets niet klopt ,ik heb allemaal nog eens gelezen normaal zit er een trek koppeling in, en volgens uwe uitleg is het het duw koppeling of heb ik het allemaal verkeerd voor |
Auteur: | JW-C5 [ 31 dec 2014 16:44 ] |
Berichttitel: | Re: koppelingshevel aan verkeerde kant |
Wellicht wat spraakverwarring... Bij zowel de trek als de drukkoppeling wordt er via de koppelingscilinder tegen de hevel gedrukt. Bij een drukkoppeling wordt vervolgens die kracht overgebrachte tegen de buitenkant van de diafragmaveer van de koppeling. Bij een trekkoppeling zit dat druklager aan de binnenkant vastgemaakt en trek je naar buiten. Als ik het nu goed lees zit dat lager nog wel op z'n plek, maar is de hevel losgeschtoten van het druklager. Bij de montage wordt expliciet vermeld dat je de hevel gekanteld moet monteren/bevestigen aan het druklager, en die positie moet handhaven dmv een elastiek. Is daar wat bij fout gegaan? Groet, JW |
Auteur: | willy4 [ 31 dec 2014 17:09 ] |
Berichttitel: | Re: koppelingshevel aan verkeerde kant |
wat ik nog niet begrijp is nu blijkt dat hevel van koppeling aan verkeerde kant van druklager zit dat de druk lager eruit is gekomen en natuurlijk heb je dan geen koppeling meer maar dat hij dan aan de andere kant is gekomen,het zijn allemaal vaste punten |
Auteur: | JW-C5 [ 31 dec 2014 17:14 ] |
Berichttitel: | Re: koppelingshevel aan verkeerde kant |
Ik vermoed dat er bij de montage wat verkeerd gegaan is en dat de procedure niet helemaal gevolgd is: Bijlage: vastzetten koppelings druklager.png Bij het monteren van een ML5T bak komt het eea kijken, zo lees ik in dat document. Dat begint al met het op een bepaalde manier blokkeren van de hefboom nadat de koppelingscilinder verwijderd is. Vraag aan basdethe: heb jij de instructie goed opgevolgd? Groet, JW |
Auteur: | JW-C5 [ 31 dec 2014 17:19 ] |
Berichttitel: | Re: koppelingshevel aan verkeerde kant |
Ter aanvulling: die instructie gaat over de ML5T bak. Bij de ML5C zit dat iets anders: Bijlage: vastzetten koppelings druklager.ML5C.jpg en ik weet dus niet welke bak er in deze auto zit. Als basdethe de laatste 8 cijfers van de VIN geeft kan ik dat opzoeken. Groet, JW |
Auteur: | willy4 [ 31 dec 2014 17:32 ] |
Berichttitel: | Re: koppelingshevel aan verkeerde kant |
nu is mijn vraag, hoe heeft hij de eerste maal kunnen ontkoppelen en hij zegt dan dat nu de hevel aan de andere kant zit er klopt iets niet maar ik weet het ook zo niet wat het zijn allemaal vaste punten,die kunnen zo toch maar niet veranderen |
Auteur: | JW-C5 [ 31 dec 2014 17:45 ] |
Berichttitel: | Re: koppelingshevel aan verkeerde kant |
Bij het monteren van de bak moet die "verbinding" wel op de juiste manier gemaakt worden. Als dat niet correct gedaan wordt kan dat losschieten, zo begrijp ik dat uit die instructie. Ik heb zelf deze bak nooit losgemaakt en weer teruggeplaatst, ik kan dus niet uit eigen ervaring spreken. Groet, JW |
Pagina 1 van 4 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |