Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Start probleem https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=15841 |
Pagina 1 van 5 |
Auteur: | SimonH [ 12 dec 2014 18:01 ] |
Berichttitel: | Start probleem |
Na de aankoop van mijn C5 (break) 2.0 HDI Diesel heb ik tot nog toe alleen maar ongeluk en doffe ellende ermee gehad. Het was een bewuste aankoop via Klaver Citroen Alkmaar want deze auto was daar de afgelopen jaren in onderhoud geweest en ik dacht dat zit wel goed. Helaas. Na een maand of 2 (3 maand garantie) vertoonde de motor al een eerste kuur.... Startmotor draaide rond maar motor sloeg niet aan.. Na een paar pogingen sloeg ie wél aan.... Oke dacht ik....Kan gebeuren.... Dit gebeurde in de weken erna nog een paar keer totdat het over was..... Auto naar de dealer in Nijmegen laten slepen (ik was daar aan het werk) en na rijp beraad (en 2 uur diagnose kosten) kwam het verlossende antwoord.....De opvoerpomp was kapot. Dat was gegarandeerd het probleem.....!!! Niet dus. Meteen de dag erop vertoonde de motor dezelfde kuren en heb de auto meteen weer terug gebracht.......Toen bleek dat de BSM unit 'niet jofel' was en deze is dan ook maar even vervangen. Jah dacht ik..Mooi Eindelijk een goede auto....Toen knapte me de distributie riem.....Gevolgschade : kleppen krom. Wat te doen: naar de sloop met dat kreng of repareren. Heb toch maar voor het laatste gekozen en het blok in zijn geheel vervangen...Was goedkoper dan alleen de kop te vervangen. Koppeling was natuurlijk versleten en gelijk ook maar een nieuwe distributieriem erop (laten zetten) en na een 10 minuten doorstarten....Jawel.....Er kwam weer leven in. ![]() Alles had ik over gezet, gehele diesel trein ( dus pomp, filter, leidingen en verstuivers ) en de rest had ik laten zitten. Airco en stuurbekrachtiging etc.) Nu doet hetzelfde probleem zich weer voor......Startmotor draait rond maar aanslaan....ho maar. Net de verstuivers laten testen (150 euro) en deze zijn goedgekeurd. Afgelopen weken ...starten lopen...geen probleem. Ineens doet het probleem zich nu weer een paar keer per week voor. Na een aantal malen te starten lukt het om de motor weer aan het lopen te krijgen maar het is heel erg vervelend en ik vertrouw het niet meer. Vandaag of morgen lukt het helemaal niet meer..... Om nu gelijk ~ 5000 euro ( 2900 aanschaf in juli, 700 reparatie in sept, 1700 blok vervangen in nov, 150 verstuivers testen in dec) naar de sloop te brengen zie ik ook niet zo zitten.... Mijn gerichte vraag is nu.....Wie zou mij (ik woon in Alkmaar) hiermee in bij kunnen staan? Ik heb het vermoeden dat het iets elektronisch is maar dáár heb ik dus totaal geen sjoege van. Las al van alles op bepaalde fora over geen spanning op de injectoren (vanuit de ECU?) tot versleten verstuivers. Ik was van de week bij Oldenhage in Nieuw Vennep en Johan gaf mij de hint om eerst de verstuivers te laten testen. Dat is nu ook gebeurd en ze zijn nog goed. In mijn optiek ( en ik ben oldskool) moet een diesel kunnen lopen met druk, diesel en lucht...... Maar met de elektronica erom heen vandaag de dag weet ik dat niet meer zo zeker. Wie kan en WIL mij hierin bijstaan????? Uiteraard hoeft het niet voor niets maar ik kan je geen 85 euro ex de BTW betalen. |
Auteur: | Herman [ 12 dec 2014 18:06 ] |
Berichttitel: | Re: Start probleem |
![]() |
Auteur: | SimonH [ 12 dec 2014 18:11 ] |
Berichttitel: | Re: Start probleem |
Tja...Story of my life lijkt het wel......... ![]() Temeer omdat ik me nu erg Genaaid voel door Bulthuis Nijmegen. |
Auteur: | edwin48 [ 12 dec 2014 19:12 ] |
Berichttitel: | Re: Start probleem |
Heb je al eens gekeken naar de aansluiting van de brandstof opvoerpomp in stekker bij de bsi. Deze zit achter de accu. ook ik heb dit probleem gehad en de draad maakte niet altijd contact zodat ik soms wel en soms niet kon starten. |
Auteur: | SimonH [ 12 dec 2014 20:49 ] |
Berichttitel: | Re: Start probleem |
Edwin, leg eens wat meer uit aub..... Aansluiting van de brandstof opvoerpomp bij de BSI unit??? En heb je dan het probleem gehad dat ie soms na meerdere malen starten wel aansloeg?? |
Auteur: | edwin48 [ 12 dec 2014 20:53 ] |
Berichttitel: | Re: Start probleem |
Ik zal straks de pc opstarten eaar heb ik nog wel een foto van wat ik bedoel. En leg het wat beter uit. zit nu op de mobiel. ![]() |
Auteur: | SimonH [ 12 dec 2014 20:56 ] |
Berichttitel: | Re: Start probleem |
Ik wacht met spanning af wat jij bedoeld.... Hoop niet dat het aan de ECU ligt want dan gaat ie meteen naar de sloop....... |
Auteur: | edwin48 [ 12 dec 2014 22:34 ] |
Berichttitel: | Re: Start probleem |
Ben ik weer kan de foto's niet zo snel vinden. Maar probeer het uit teleggen. achter de accu zit nog een zekerings kast met daar op drie grote stekkers. de buitenste stekker heeft als je voor de auto staat een dikke draad links voor er uit komen deze geeft de brandstof opvoerpomp stroom bij mij was deze draad los en de aansluiting verbrand gevolg soms wel soms geen contact. oplossing op de sloop stekjer gehaald dagje solderen met krimpkous en geen probleem meer starten en lopen. ik zeg niet dat dit het is maar kan ook zijn kijk die stekker voor de zekerheid eens na. |
Auteur: | boes [ 12 dec 2014 22:52 ] |
Berichttitel: | Re: Start probleem |
Heb je een lexia of goede obd scanner? Kijk dan eens goed wat de brandstof druk is bij het starten. |
Auteur: | JanSr [ 13 dec 2014 10:55 ] |
Berichttitel: | Re: Start probleem |
Als ik het goed begrijp loopt hij normaal als hij gestart is. Geen motormanagement lampje als hij gewoon rijdt? Dat sluit al heel wat uit. Heb je al geprobeerd te starten met ether? Scheelt een hoop startmotorslijtage. Klein gaatje in het luchtfilter en daar een pufje starthulp in spuiten voor je start (start ook niet direct, want dat wolkje moet nog een lange weg afleggen voor het voorbij de inlaatkleppen is). De C5 HDi 2.0 2004 van mijn zoon heeft een soortgelijk probleem. Het kan bijzonder kostbaar worden, zoals we hebben gelezen als je met dit soort problemen bij een echte dealer aankomt. Bij mij in de buurt zit er ook zo één. Die begint met alle componenten te vervangen, liefst te beginnen bij de duurste. Het probleem oplossen? Ho maar. Ik moet zeggen dat ik die gebroken D-riem ook bijzonder vind. Gewoon te laat of iets bijzonders? Te laat is uiteraard eigen schuld. Wel kan je zeggen dat na die € 1.700 de oorzaak niet in dat deel van de auto zit. Blijft over brandstofaanvoer of elektronica. Beide op de Lexia te vinden, zou je zo zeggen. GJO is één van de gouden adressen voor dit soort leed. Maar die krijgt het dan ook steeds drukker. Verstuivers laat ik testen voor € 20 per stuk, keurig met rapport (DAB Hilversum, toptent, ook voor dynamo's). Grondig uitlezen voor er ook maar één onderdeel vervangen wordt. Voor een probleem als dit een rijtje mogelijke oorzaken bedenken en die één voor één te lijf gaan. Na elke vervanging weer grondig uitlezen om te zien of er iets veranderd is. Indien niet, dan zou je moeten claimen die actie weer ongedaan te maken. Voor de dure dingen zou je kunnen overwegen tweedehands aan te schaffen. Je kan ook de wegenwacht een keertje laten komen. Daar zitten er bij die erg goed zijn in diagnoses. Proberen een soort no-cure no pay deal te maken. Het is uiteraard te gek voor woorden dat je dergelijke bedragen in rekening brengt voor een auto met zo'n dagwaarde. Daar behoor je tenminste de klant voor te waarschuwen. Helaas niet het enige horror verhaal hier. |
Auteur: | SimonH [ 13 dec 2014 13:59 ] |
Berichttitel: | Re: Start probleem |
Inderdaad, wanneer de motor loopt heb ik geen problemen. Geen storingslampje op het dashboard, geen hapering in het blok..loopt gewoon perfect. Ik heb het blok zelf vervangen en zoals ik al zei alles van de brandstof overgezet. Dat met de D-riem was wel een beetje mijn eigen schuld. Ik er werd wel tijdens de koop op gewezen dat de riem bij de volgende beurt vervangen moest worden. Nou wist ik niet ( en dat werd me ook niet duidelijk gemaakt door de verkoper) dat de interval 120K tot 160K is... Auto had toen 151K gelopen. Als die lullo nou had gezegd dat het de originele riem was van 2004 had ik die riem meteen laten vervangen..... Een Lexia heb ik niet..Zag er wel een te koop op MP maar om nu weer 120 euro ervoor uit te geven.... Kan ik zoiets niet lenen/huren van iemand via hier? Omdat het totaal willekeurig gebeurd kan ik er geen touw aan vast knopen. Verstuivers zitten er weer in en het was gelijk starten en lopen.... Afwachten tot wanneer die weer niet wilt starten dus. Ik ga vanmiddag die stekker nog even goed bekijken waar Edwin48 het over had maar tijdens het blok overzetten had ik dit ook al helemaal los gehaald en niets geks kunnen ontdekken aan de stekkers. Ik las ook al ergens een probleem met de ECU, deze gaf soms geen spanning naar de injectoren..... Kortom, erg frustie. Citaat: GJO is één van de gouden adressen voor dit soort leed. Maar die krijgt het dan ook steeds drukker. Waar staat GJO voor of heeft iemand een linkje naar GJO?? |
Auteur: | JW-C5 [ 13 dec 2014 14:45 ] |
Berichttitel: | Re: Start probleem |
...dat staat voor Garage Johan Oldenhage, in Nieuw-Vennep. Groet, JW |
Auteur: | SimonH [ 13 dec 2014 14:53 ] |
Berichttitel: | Re: Start probleem |
Dank u...Ja daar was ik van de week al.. Die raadde mij ook aan om de verstuivers als eerste te testen...Ga er volgende week naar terug om te zien wat nu de volgende stap is. Joviale man die Johan !! |
Auteur: | willy4 [ 13 dec 2014 15:01 ] |
Berichttitel: | Re: Start probleem |
de sensor op de common rail lat durft ook wel eens verkeerde informatie geven dat kun je zien op de lexia |
Auteur: | SimonH [ 13 dec 2014 15:07 ] |
Berichttitel: | Re: Start probleem |
Ja, dan moet ik eerst een Lexia hebben....Wie ooh wie kan mij daarmee helpen? |
Pagina 1 van 5 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |