Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

intercooler lekt
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=1563
Pagina 1 van 3

Auteur:  frank65 [ 05 aug 2007 13:36 ]
Berichttitel:  intercooler lekt

Bij de beurt afgelopen week is geconstateerd dat de intercooler aan de onderkant een beetje lekt.
Volgens de monteur gewoon even in de gaten houden en zodra het erger wordt moet ie eruit, gerepareerd worden en weer gemonteerd. (2.0 HDi automaat model 2002 183.000km)
Hij had het nog niet eerder meegemaakt bij de C5 HDi.
Even hier op zoekwoord gezocht maar hier ook inderdaad geen meldingen over gevonden.
Zijn er toch mensen die het herkennen ??

Auteur:  EW [ 05 aug 2007 14:04 ]
Berichttitel:  Re: intercooler lekt

Nou is de intercooler een van de (naar ik aanneem) drie radiateurs die je in je auto hebt. Ik kan me voorstellen dat ie een keer wat anders heeft gevangen dan lucht (steentje ofzo). Dus echt verbazingwekend lijkt het me niet.

Auteur:  exroosje [ 05 aug 2007 17:56 ]
Berichttitel:  Re: intercooler lekt

als een radiateur aan de onderkant lekt is ie mogelijk te repareren door nieuwe onderkant te monteren. Dat werd ook voorgesteld bij mijn radiateur (helaas bleek mijn lekje iets te hoog te zitten zodat er nu een 2e hands in gaat)

En nu je effe kan wachten kun je natuurlijk ook rustig op zoek gaan naar een 2e hands exemplaar. Kost max 100 euro

Auteur:  jozef [ 07 aug 2007 21:00 ]
Berichttitel:  Re: intercooler lekt

Hallo,

Bij mijn C5 break HDI was dit vanaf de aanschaf in 2006 ook al zo en de verkopende garage vertelde dat dit geen probleem was. Nu ik echter met een kapotte turbo in een garage in de ardennen terecht ben gekomen was een van de eerste opmerkingen van de monteur de olie aan de intercooler omdat dit erop zou wijzen dat de turbolagering olie laat doorschieten met de lucht door de intercooler. Dit zou volgens zijn verhaal dus een aanwijzing zijn van beginnende turboproblemen. Misschien zijn hier deskundigen die dit kunnen bevestigen of ontkrachten?

groetjes

Jozef

Auteur:  frank65 [ 09 jun 2008 21:25 ]
Berichttitel:  Re: intercooler lekt

Mijn intercooler gaat nu dusdanig lekken dat de monteur de intercooler wil repareren.
Na demontage blijkt er toch een andere in te moeten.
Als ik door zou blijven rijden gaat op den duur de turbo kapot.
Was een technisch verhaal en heb het niet allemaal onthouden.

Hij heeft er een gevonden bij een autodemontagebedrijf en voor minder als de helft van de nieuwprijs met toch 3 maanden garantie.
Ik weet nog niet precies wat het kost, wordt vervolgd.

Auteur:  Nodri [ 10 jun 2008 12:55 ]
Berichttitel:  Re: intercooler lekt

jozef schreef:
Hallo,

Bij mijn C5 break HDI was dit vanaf de aanschaf in 2006 ook al zo en de verkopende garage vertelde dat dit geen probleem was. Nu ik echter met een kapotte turbo in een garage in de ardennen terecht ben gekomen was een van de eerste opmerkingen van de monteur de olie aan de intercooler omdat dit erop zou wijzen dat de turbolagering olie laat doorschieten met de lucht door de intercooler. Dit zou volgens zijn verhaal dus een aanwijzing zijn van beginnende turboproblemen. Misschien zijn hier deskundigen die dit kunnen bevestigen of ontkrachten?

groetjes

Jozef


Als een turbo olie doorlaat is natuurlijk al niet goed. Je kan hier achter komen doordat de auto olie gaat zuipen of een blauwe pluim uit de uitlaat. Dan moet het wel om een aardige lekkage gaan.
Als je warme lucht afkoelt kan er waterdamp onstaan, nu zou dit ook kunnen in een intercooler maar ik weet niet of dit vocht afgevoerd wordt of gewoon de motor ingaat. Als het afgevoerd wordt zou je de olie kunnen ontdekken in het afgevoerde water of in het afloopgaatje in de intercooler. Nogmaals weet ik niet hoe ze dit bij PSA opgelost hebben. Bij de grote scheepsdieselmotoren waarmee ik werk zijn in de luchtverdeelkasten na de turbo's zogenaamde "tell-tale holes" aangebracht waar we kunnen zien of er een turbo of koeler lekt. Dat hier af en toe een druppeltje uitkomt is normaal.

Auteur:  EW [ 10 jun 2008 13:27 ]
Berichttitel:  Re: intercooler lekt

Nodri schreef:
Als je warme lucht afkoelt kan er waterdamp onstaan, nu zou dit ook kunnen in een intercooler maar ik weet niet of dit vocht afgevoerd wordt of gewoon de motor ingaat.



Nee, in de intercooler onstaat geen condens. (let wel, het is condens, geen waterdamp: waterdamp is namelijk water in gasvorm en doorom niet zichtbaar)

Reden hiervoor is dat de intercooler de lucht die door de turbo gecomprimeerd (en daardoor verwarmd) is, weer wat laat afkoelen aan de buitenlucht. Omdat dit gewoon buitenlucht is, zal deze lucht nooit onder haar dauwpunt kunnen komen en dus geen vocht gaan afscheiden.

Okee, ik geef toe: als je met je auto van de warme lucht ineens de koude inrijdt, zal er condens kunnen ontstaan, maar dat is niet heel waarschijnlijk.

Auteur:  exroosje [ 11 jun 2008 09:44 ]
Berichttitel:  Re: intercooler lekt

EW schreef:
Nodri schreef:
Als je warme lucht afkoelt kan er waterdamp onstaan, nu zou dit ook kunnen in een intercooler maar ik weet niet of dit vocht afgevoerd wordt of gewoon de motor ingaat.



Nee, in de intercooler onstaat geen condens. (let wel, het is condens, geen waterdamp: waterdamp is namelijk water in gasvorm en doorom niet zichtbaar)

Reden hiervoor is dat de intercooler de lucht die door de turbo gecomprimeerd (en daardoor verwarmd) is, weer wat laat afkoelen aan de buitenlucht. Omdat dit gewoon buitenlucht is, zal deze lucht nooit onder haar dauwpunt kunnen komen en dus geen vocht gaan afscheiden.

Okee, ik geef toe: als je met je auto van de warme lucht ineens de koude inrijdt, zal er condens kunnen ontstaan, maar dat is niet heel waarschijnlijk.


Gaat het dauwpunt van gecomprimeerde lucht niet omhoog?. Dus als de intercooler haar werk perfect doet en de lucht weer helemaal afkoelt tot exact de buitentemperatuur, maar nog wel op 1 bar overdruk zou er theoretisch ook condens kunnen ontstaan.

Auteur:  Harm [ 11 jun 2008 09:45 ]
Berichttitel:  Re: intercooler lekt

Nope, comprimeren verandert het dauwpunt (vochtigheidsgraad) niet. Het is geen proces waarbij de hoeveelheid vocht wordt veranderd....

Auteur:  nixmit [ 11 jun 2008 10:28 ]
Berichttitel:  Re: intercooler lekt

Ik vind de redenering van exroosje plausibel: bij hogere druk gaat het dauwpunt naar beneden, maar door de gelijktijdige verwarming stijgt het dauwpunt.
Volgens Harm houden stijging en daling elkaar in evenwicht.
Wanneer je dan bij gelijke druk de temperatuur verlaagt, kan die onder het dauwpunt dalen, met condensatie als gevolg.

Auteur:  Harm [ 11 jun 2008 10:29 ]
Berichttitel:  Re: intercooler lekt

Lucht bakken en koelen is mijn vak :oops:

Auteur:  nixmit [ 11 jun 2008 10:35 ]
Berichttitel:  Re: intercooler lekt

Met alle respect: ook vaklui maken fouten . . .

Ik ben een nieuwsgierige leek en weet niet beter dan dat gecomprimeerde lucht altijd gedroogd moet worden om te voorkomen dat apparatuur beschadigd raakt door condens.
Dat drogen gebeurt door afkoeling.

Maak ik een denkfout?

Auteur:  Harm [ 11 jun 2008 10:42 ]
Berichttitel:  Re: intercooler lekt

Klopt, maar drogen gebeurt door het dauwpunt te verlagen van de gecomprimeerde lucht en dus door het over een veel kouder oppervlak of langs/door een drogende stof te leiden.

Als je lucht weer expandeert (dus de druk verlaagt tot de omgevingsdruk) kan de temperatuur van de lucht dalen tot onder het dauwpunt van de gecomprimeerde lucht. Water uit de lucht zal dan neerslaan en filters en nozzles kunnen verstoppen. Nog erger is als het bevriest. Dan zit het vast.

Om dit te voorkomen worden bij persluchtinstallaties luchtdrogers geplaatst met een dauwpunt van -10C of lager.
Nu, bij 22C en een relatieve vochtigheid van een procentje of 70 (verwachting voor vandaag of zo) heeft de lucht een dauwpunt van een graad of 15...

Auteur:  nixmit [ 11 jun 2008 10:47 ]
Berichttitel:  Re: intercooler lekt

En wat betekent dit voor de intercooler?

Auteur:  Harm [ 11 jun 2008 10:48 ]
Berichttitel:  Re: intercooler lekt

Voor zover ik weet zit er geen droger in... Het gaat toch naar de warme motor.

En de lucht waarmee gekoeld wordt, heeft hetzelfde dauwpunt als de gecomprimeerde lucht. Het is dus inherent veilig tegen condensatie...

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/