Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

wel of niet een druklager ?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=15325
Pagina 1 van 1

Auteur:  saasvriend [ 29 jul 2014 13:06 ]
Berichttitel:  wel of niet een druklager ?

Hallo
na het wederom doorspitten van de vele problemen met druklagers hier op het forum ben ik nog niet veel wijzer geworden of ik wel of niet last heb van een kapotte druklager.
Even ter info vooraf: 2 jaar geleden (en 30.000 km) is mijn complete koppeling inc. druklager vervangen bij een Citroen garage in Slovenie.
Nu maakt de auto een geluid alsof de multi riem niet goed is, maar ook die is net vervangen en gesteld.
Het geluid is een piep die voorkomt, zodra de auto in vrij staat of in een versnelling met de koppeling op. Zodra ik de koppeling ook maar een beetje intrap is het geluid weg.
Wat ik begrijp uit de discussies hier is dat een kapotte druklager juist te horen is als je de koppeling intrapt toch ?
Verder schakelt de auto nog prima en trilt het pedaal niet.
Enig idee wat me nu weer overkomt ?
O ja ik rij niet met de voet continue op de koppeling en trek slechts zelden een aanhanger....
Het lijkt me dat ik toch moet zoeken in de richting van de koppeling maar na 2 jaar alweer ??? Ter vergelijking ik heb meer dan 30 jaar mijn rijbewijs en rij gemiddeld 15 duizend km per jaar en heb nog bij geen enkele andere auto hiervoor (bijna allemaal citroen) iets met de koppeling gehad. Toeval ???

Auteur:  GW-tje [ 29 jul 2014 16:29 ]
Berichttitel:  Re: wel of niet een druklager ?

Zou de aandrijfpoelie van de multi-v-riem op de krukas kunnen zijn. Als de rubberband tussen de riemschijf en de naaf daar slecht wordt krijg je ook zo'n piep.....

Auteur:  Kapitein Rob [ 29 jul 2014 16:58 ]
Berichttitel:  Re: wel of niet een druklager ?

saasvriend schreef:
Wat ik begrijp uit de discussies hier is dat een kapotte druklager juist te horen is als je de koppeling intrapt toch ?

Dat was bij die van mij inderdaad het geval: bij intrappen gierend/piepend geluid....

Auteur:  GW-tje [ 29 jul 2014 17:41 ]
Berichttitel:  Re: wel of niet een druklager ?

Op zich is dat ook logisch. Een druklager wordt als de bak gewoon gekoppeld staat niet belast. Trap je de koppeling in, dan verschuift het druklager om de koppelingsplaat tegen de diafragmaveer in vrij te zetten van het vliegwiel. Op zo'n moment wordt het lager onder spanning gezet en zal dit geluid geven als het lager slecht is. De kwaliteit van de druklagers is overigens niet wat je van de functie zou verwachten. Een simpel, goedkoop uitziend kunststof ding wat rond de 30 euro kost. Als ze bij een C5 hoorbaar zijn duurt het nog maar een paar kilometer voordat ze definitief uit elkaar vallen.
Als je twijfelt is het dus wel belangrijk om iemand met verstand van zaken te laten luisteren.

Zoals gezegd het kan de pulley zijn op de krukas en ook een waterpomp wil wel eens een kanarie geven.

Auteur:  JW-C5 [ 29 jul 2014 18:23 ]
Berichttitel:  Re: wel of niet een druklager ?

Als het de poelie is kan ik niet verklaren waarom de piep verdwijnt als je de koppeling een beetje intrapt. Dat lees ik tenminste in de openingspost.

Waar ik aan denk is een druklager dat een klein beetje scheef zit, en dat dus net een beetje tegen de diafragmaveren aankomt als de koppeling nog niet ingetrapt is.....

Groet,
JW

Auteur:  saasvriend [ 29 jul 2014 20:55 ]
Berichttitel:  Re: wel of niet een druklager ?

Als ik het zo lees zou het dus wel gerelateerd aan de druklager kunnen zijn maar net zo goed iets anders. Ik ga de auto maar weer naar de garage brengen voor een grondig onderzoek, over dik 3 weken mag ze weer aan de bak nl voor de vakantie...
Kijken of er nog wat overblijft voor die vakantie dan :roll:

Auteur:  akooiman [ 29 jul 2014 23:20 ]
Berichttitel:  Re: wel of niet een druklager ?

Ik denk dat het druklager scheef is ingelopen, of niet helemaal lekker op zijn plek zit.

verder zou het ook nog een koppelingsveer kunnen zijn.

Auteur:  saasvriend [ 06 aug 2014 15:13 ]
Berichttitel:  Re: wel of niet een druklager ?

Om dit draadje even netjes af te sluiten..... Het was helaas weer mijn druklager die aan gort was. Na 25 maanden en 29 duizend km. De garage kan niet vertellen waarom dat zo snel al weer kan gebeuren (hij was niet degene die hem er in gezet had) Nogmaals ik heb nog nooit een koppelingsprobleem gehad in de voorgaande 30 jaar met mijn auto dus ook voor mij is dit helemaal nieuw.
Mag hopen dat het niet een tweejaarlijks gebeuren gaat worden :cry:

Auteur:  trance [ 06 aug 2014 20:23 ]
Berichttitel:  Re: wel of niet een druklager ?

Is de drukgroep ook vernieuwd? Anders zou je zo maar weer hetzelfde probleem kunnen hebben. Aan de drukgroep zitten de z.g.n. vingers die je indrukt met het druklager als je de koppeling in trapt. Achter de drukgroep zit dus de koppelingsplaat die weer contact maakt met het vliegwiel dat aan de krukas van de motor zit. En in de krukas zit een toplagertje (koperen busje) waar de prise as (uitgaande as van de versnellingsbak) in schuift. Mogelijk is dit ook vernieuwd.

Auteur:  saasvriend [ 07 aug 2014 10:29 ]
Berichttitel:  Re: wel of niet een druklager ?

Uhhhh als antwoord op de laatste vraag: ik ben totaal niet technisch, ik weet alleen dat de complete koppelingsset vervangen is, zoals de garage omschreef : inclusief alles... Zijn motto is nl "als de boel dan toch open ligt neem dan geen risico" (alles binnen het redelijke gelukkig, niet vervangen om het vervangen of om de klant lekker op kosten te jagen)
Dit keer heb ik dus wel 3 jaar garantie en dat is ook heilig bij deze garage...

Auteur:  trance [ 07 aug 2014 19:58 ]
Berichttitel:  Re: wel of niet een druklager ?

Dan zou ik mij geen zorgen maken.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/