Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=15118
Pagina 1 van 3

Auteur:  Barry [ 09 jun 2014 22:03 ]
Berichttitel:  motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem

Mede citroen rijders, er kwam onder het rijden een klapperend geluid onder de motorkap vandaan en voordat ik aan de kant stond met een klap m'n motor stil. (direct allerlei storingsmeldingen op het scherm). Bleek dat m'n Multi V-riem aan stukjes was geslagen. (ik heb nog maar een smal strookje terug gevonden) Naar huis gesleept en thuis kwam er storing P1160 en P0341 naar voren. Na heel veel plastic verwijderd te hebben bleek dat de distributie-riem nog heel was en op z'n plek zit. Alleen wanneer ik aan de krukas probeer te draaien kan hij niet vooruit draaien alleen een kwartslag terug en dan komen de zuigers weer ergens tegenaan.

Rara hoe kan dat?
Kan iemand mij vertellen hoe ik de krukas en de nokkenassen vast kan zetten in de goede positie en waar ik op moet letten bij het demonteren van de distributie-riem?(ik heb nog nooit zo'n rare dichte tandriem-poelie van de inlaat-nokken-as gezien)
Het is een 2.0 16v aut. uit 2005.
Kan ik dan ongestraft de kop verwijderen? (om vervolgens verdrietig te worden wat ik aan ga treffen) Heeft iemand wat montage instructies voor me?

Auteur:  Timo 1972 [ 09 jun 2014 22:17 ]
Berichttitel:  Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem

Vreemd , maar de distrubutieriem ligt er nog steeds op?
Draai de motor eens voorzichtig rond met de bougies eruit of had je dat al geprobeerd?

Verstuurd vanaf mijn GT-P5110 met Tapatalk

Auteur:  willy4 [ 09 jun 2014 22:19 ]
Berichttitel:  Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem

waarschijnlijk is de multi riem tussen de dis riem gekomen
en heeft deze van zijn punt gebracht

Auteur:  Barry [ 09 jun 2014 22:59 ]
Berichttitel:  Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem

Ja, geprobeerd, ik kan hem +/- 90gr. terugdraaien voordat hij weer ergens tegenaan komt.

Je zou denken dat de V-riem ertussen heeft gezeten al zit er wel een kap helemaal om de dis.-riem heen. Er zit nu niets meer tussen en de dis.-riem staat nog gewoon strak.

Auteur:  akooiman [ 10 jun 2014 00:07 ]
Berichttitel:  Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem

Ik zou eerst eens kijken of de blokkeerpunten nog overeenkomen.

Als ik het goed heb, is bij dit type motor het krukas blokkeerpunt in het vliegwiel.
Er is een gat aan de achteronderzijde, waardoor het vliegwiel zichtbaar is.
Hier zou een gat in het vliegwiel zichtbaar moeten worden, als je de motor tenminste nog zover kunt draaien.

Het blokkeergat van het uitlaat nokkenaswiel staat dan op ong 200 graden en het inlaat wiel op ong 160 graden
(boven is 0 graden)

Anders vrees ik dat een kijkoperatie onvermijdelijk is.....
De kop eraf, of evt met een klein inspectie cameraatje.......

Auteur:  Barry [ 10 jun 2014 10:56 ]
Berichttitel:  Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem

Ik denk dat ik de d.-riem eerst los moet gooien om de krukas op zo'n positie te krijgen dat die op de stand staat dat de pen erin past. Ik heb ook ergens opgevangen dat er 3 punten zijn in het vliegwiel waar de pen in past; hoe weet in nu welke de goede is?

Heeft iemand een overzicht van de aanhaal momenten en de aandraai volgorde van de kopbouten?
(het zal er wel op uitdraaien dat de kop eraf moet)

Auteur:  Herman [ 10 jun 2014 21:20 ]
Berichttitel:  Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem

Kijk hier even.!
http://www.autoweetjes.com/Aanhaalmoment%20aanhaalkoppel%20auto%20opvragen.html

Auteur:  akooiman [ 11 jun 2014 00:49 ]
Berichttitel:  Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem

Als je zelf al denkt dat je de riem moet verwijderen om de krukas te draaien,
Kun je net zo goed meteen de kop eraf halen.

Afhankelijk wat je daar gaat zien bepaald of je op zoek moet naar aanhaal momenten....

Auteur:  willy4 [ 11 jun 2014 09:07 ]
Berichttitel:  Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem

het is niet de eerste keer dat de multiriem breekt,en dat deze de dis riem laat verspringen

Auteur:  Barry [ 12 jun 2014 12:43 ]
Berichttitel:  Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem

Ik wil van het weekend de riem weer goed zetten en dan de compressie meten.
Mocht dit niet goed zijn denk ik dat ik het complete blok vervang.

Weet iemand of ik nog ergens specifiek op moet letten wanneer ik die AL4 automaat los haal van dat EW10A(RFJ) blok om deze vervolgens op een ander (ruil)blok te zetten?
(of is het gewoon de bouten loshalen van de bak er weer vastzetten op het andere blok)

Auteur:  GW-tje [ 12 jun 2014 14:32 ]
Berichttitel:  Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem

Kijk even in het downloadgedeelte in de vraagbaak van de Ph1. Misschien wordt je daar nog iets wijzer uit.

Auteur:  JW-C5 [ 12 jun 2014 15:03 ]
Berichttitel:  Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem

Bij het loshalen van de bak moet je eerst de meeneemplaat die op de krukas zit loskoppelen van de koppelomvormer. Die zit geschroefd.
Daarna kun je de bak-met-koppelomvormer weghalen.

Zorg er voor dat de koppelomvormer op z'n plek blijft zitten, die mag beslist niet loskomen van de bak.
Citroën dealers gebruiken er een stukje gereedschap voor om 'm vast te zetten, als ik het goed heb.

Groet,
JW

Auteur:  akooiman [ 12 jun 2014 19:36 ]
Berichttitel:  Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem

Zonder JW af te vallen...... :smt203
Voor het uit elkaar halen is het geen probleem de koppelomvormer aan het vliegwiel te laten zitten.
Men laat deze meestal liever zitten om de keerring te beschermen.
Houd alleen rekening met het feit dat er wat automaat olie uit zal lopen.

Afhankelijk van wat bak en motor gelopen hebben, zou ik de keerring in de automaat van de omvormer vervangen,
en die van de krukas. Als ook de keerring van de linker aandrijfas.
Vergeet niet meteen de doppen aan te draaien die achter het vliegwiel zitten.

Na vervangen van de keerringen, de omvormer afvullen en eerst terug plaatsen op de automaat(voorzichtig),
De omvormer zit met 3 moeren vast die volgens het boek vervangen dienen te worden.
Niet iedere dealer heeft ze liggen ben ik achter gekomen.

Auteur:  Barry [ 12 jun 2014 21:31 ]
Berichttitel:  Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem

Ik was alvast rond wezen kijken naar een ruil-blok en daar hadden ze het over dat ik het vliegwiel over zou moeten zetten omdat er op het ruilblok een handbak heeft gezeten.
Vond ik een vreemd verhaal, of klopt dit wel?
(Het is dan toch alleen die driehoekige plaat overzetten?)

Auteur:  edwin48 [ 12 jun 2014 23:15 ]
Berichttitel:  Re: motor vast t.g.v. een gesprongen v-riem

Volgens mij kan je er geen automaat op een hand bak zetten maar wie ben ik.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/