Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
c5 diesel https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=1487 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | kenntukkie [ 09 jul 2007 21:38 ] |
Berichttitel: | c5 diesel |
We zijn op zoek naar een c5 diesel. Maar voordat we er 1 aan willen schaffen, hebben we nog 2 vragen. 1. Wie kan ons meer vertellen over de diesel motoren van de c5. 2. Zijn de motoren eigen ontwerp of zijn de motoren van een ander merk. ( en welk merk is dat dan?) Groeten |
Auteur: | Harm [ 09 jul 2007 21:44 ] |
Berichttitel: | Re: c5 diesel |
Wat wil je weten... ![]() Citroen is onderdeel van PSA en deelt (dus) de motoren met Peugeot. En wat wil je nog meer weten over de motoren? 1,6-2,0 en 2,2 liter in diverse sterktes..... |
Auteur: | EW [ 09 jul 2007 21:53 ] |
Berichttitel: | Re: c5 diesel |
sommige zijn verwant aan de motoren die je terug kunt vinden in de Ford, Volvo, Jaguar..... |
Auteur: | henkie HDI [ 09 jul 2007 22:47 ] |
Berichttitel: | Re: c5 diesel |
EW schreef: sommige zijn verwant aan de motoren die je terug kunt vinden in de Ford, Volvo, Jaguar..... Er wordt nogal samengewerkt in auto land 1.6 HDI oa PSA ( peugeot / citro"en) en Ford ( oa Ford Mazda Volvo) 2.0 HDI PSA ( ook elders ??????) 2.2 HDI PSA ( ook elders ??????) 2.7 HDI PSA (niet de c5 helaas) en ford (Jaguar) |
Auteur: | kenntukkie [ 10 jul 2007 06:40 ] |
Berichttitel: | Re: c5 diesel |
Sorry, ik was vergeten dat het bij ons om de 2.0 liter zou gaan. |
Auteur: | Harm [ 10 jul 2007 07:46 ] |
Berichttitel: | Re: c5 diesel |
En dan nog: de oude (81kW) of de nieuwe (100kW)... ![]() |
Auteur: | pieter melissen [ 10 jul 2007 12:31 ] |
Berichttitel: | Re: c5 diesel |
Harm van Beek schreef: En dan nog: de oude (81kW) of de nieuwe (100kW)... ![]() en de oude in de 90 of 110 pk versie.... Vergeet de 90, tenzij je echt geen haast hebt De 110 is een uitstekende motor, maar komt helaas zonder roetfilter De nieuwe 2 liter heeft wel een filter, evenals de oude 2.2 (als bevooroordeelde zou ik die aanraden...) |
Auteur: | Harm [ 10 jul 2007 12:33 ] |
Berichttitel: | Re: c5 diesel |
Ja, de 2,2...heerlijk. Zijn volgens mij wat schaarser aan het worden... |
Auteur: | pieter melissen [ 10 jul 2007 12:49 ] |
Berichttitel: | Re: c5 diesel |
Harm van Beek schreef: Ja, de 2,2...heerlijk. Zijn volgens mij wat schaarser aan het worden... ik probeer al te kijken hoeveel er van de nieuwe biturbo versie worden aangeboden (weinig ![]() |
Auteur: | Harm [ 10 jul 2007 12:56 ] |
Berichttitel: | Re: c5 diesel |
![]() Ik wacht nog ff.... Mijne is nu net ingereden met 271000 ![]() |
Auteur: | arendonk [ 10 jul 2007 13:17 ] |
Berichttitel: | Re: c5 diesel |
pieter melissen schreef: Harm van Beek schreef: Ja, de 2,2...heerlijk. Zijn volgens mij wat schaarser aan het worden... ik probeer al te kijken hoeveel er van de nieuwe biturbo versie worden aangeboden (weinig ![]() Die zijn helaas nog niet met automaat leverbaar... |
Auteur: | pieter melissen [ 10 jul 2007 13:28 ] |
Berichttitel: | Re: c5 diesel |
arendonk schreef: pieter melissen schreef: Harm van Beek schreef: Ja, de 2,2...heerlijk. Zijn volgens mij wat schaarser aan het worden... ik probeer al te kijken hoeveel er van de nieuwe biturbo versie worden aangeboden (weinig ![]() Die zijn helaas nog niet met automaat leverbaar... en zo hoort het ook..... ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 10 jul 2007 14:47 ] |
Berichttitel: | Re: c5 diesel |
arendonk schreef: pieter melissen schreef: Harm van Beek schreef: Ja, de 2,2...heerlijk. Zijn volgens mij wat schaarser aan het worden... ik probeer al te kijken hoeveel er van de nieuwe biturbo versie worden aangeboden (weinig ![]() Die zijn helaas nog niet met automaat leverbaar... O jawel hoor: Code: 2.2 HDiF 16V Exclusive automaat 125kW/173pk Energie label E Consumentenprijs incl. BTW/BPM 41.960 http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/FCB3F182-BA6D-488B-A447-90DBF9AB465F/0/C5berlinebreak0507.pdf voor de TS: de 2.0L (DW10) is er in de C5 in vier varianten, heel verschillend in vermogen, weinig verschillend in verbruik. 90pk common rail Diesel, 8klepper turbo, geen intercooler geen roetfilter, zeldzaam, beetje sloom icm 1500kg auto ![]() 110pk common rail Diesel, 8 klepper turbo, intercooler ook in de Xantia geleverd, in principe geen roetfilter (op een handvol na) ; bekendste versie 138pk vanaf okt 2004, 16 klepper, nieuwe generatie common rail (hogere inspuitdruk) intercooler, turbo overboost (extra koppel bij vol gas) meestal mét roetfilter, maar ook zonder, let hierop! -als alternatief voor de 138pk 2.0L is er de "oude" DW12, 2.2HDi16v (roetfilter, variabele turbo. Meer verbruik. Mooiere loop. (balansassen) Tussen 2004 en 2005 alléa©n als automaat. -als alternatief voor de 110pk 2.0L is er de nieuwe 1.6HDi110, 16klepper met en zonder roetfilter, turbo overboost. Absoluut de zuinigste. Al deze motoren komen uit de PSA fabriek in Trémery, de grootste Diesel fabriek ter wereld. De versies vanaf 2004 zijn ook in Ford prodcuten te vinden. De PSA/Ford 2.7V6 biturbo komt Dagenham UK. Peugeot kent in principe hetzelfde palet als Citroen. NB. Citroen was de eerste fabriekant ter wereld die een personenauto Diesel verkocht (1935 Rosalie) de ontwikkelingspartner van toen (Ricardo Engineering UK) is dat nog steeds. Dit bedrijf is o.a ook bekend van de F1 versnellingsbakken (en Bugatti Veyron) Ook de CX 2200 Diesel werd bij z'n introductie geprezen, de CX 25TRD Turbo was een tijdje de snelste Diesel ter wereld, de TUD generatie maar ook XUD (o.a. BX) werden ook volop gewaardeerd om hun beschaafde loop en duurzaamheid. De Diesels van de laatste ~10 jaar zijn afgeleid van de EW benzine motoren, vandaar dat ze aangeduid worden met DW maar kenmerken zich ook weer door beschaving en levensduur. De Xantia HDi was de eerste PSA commonrail, na Fiat en Mercedes bovendien een van de eerste a¼berhaupt. C5+ Diesel = gouden combinatie. Chippen kan, maar wordt niet aangeraden omdat de bak/koppeling/diff daar niet op berekend is. De versies met 110pk hebben een totaal andere handbak of automaat. Chippen is ook lastig icm een roetfilter. Tot 2003 is het 5bak handbak/4bak automaat (4 verschillende dus) Vanaf 2003 is er een 6bak handbak voor de 2.2HDi16 (nog steeds 4bak automaat) Vanaf 2005 is er een 6bak automaat icm 2.0HDi16 Vanaf 2006 is de 2.2HDi16v vervangen door de 173pk 2.2biturbo met 6bak handbak/6bak automaat. De roetfilters hebben in principe een levensduur van 80dkm (tot mi2003) 120dkm (2003-2004) 160/180/240dkm (2004->) Dit komt neer op het bijvullen van Eolys (bij 80/120/240 resp.) En eventueel het schoonspuiten, en of schoonbranden van het filter. Maar de meeste mensen halen 180dkm voordat zij dit in z'n geheel vervangen. Lease HDi's worden wel eens afgeragd, dit manifesteert zich in de vorm van een lekke koppakking. |
Auteur: | arendonk [ 10 jul 2007 16:44 ] |
Berichttitel: | Re: c5 diesel |
Ow, is dat pas sindskort dan? Dacht dat die 173 pk 2.2hdi in den beginne zonder automaat was geleverd. Is de C6 nou ook met automaat leverbaar? Zou jammer voor blooper iig. |
Auteur: | GSven [ 10 jul 2007 18:22 ] |
Berichttitel: | Re: c5 diesel |
pieter melissen schreef: arendonk schreef: Die zijn helaas nog niet met automaat leverbaar... en zo hoort het ook..... ![]() Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik rij met zo'n 2.2 automaat, zou niets anders meer willen. Niet de zuinigste, toegegeven, maar wat een rijplezier. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |