Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Startprobleem https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=14730 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | bloemsma [ 14 maart 2014 11:42 ] |
Berichttitel: | Startprobleem |
Na 5 jaar zeer tevreden met mijn C5 diesel B.J. 2003, K.M. stand nu 236000, gereden te hebben is er een startprobleem. De eerste keer dat de auto niet wilde starten was na een rit van 800 km. Na op de plaats van bestemming aangekomen te zijn wilde ik na 10 min. starten. Toen sloeg de C5 niet aan. Na een uur gewacht te hebben startte hij weer probleemloos. Daarna weken geen last meer gehad van dit probleem. Deze week na een zeer korte rit wilde ik de auto weer starten, hij sloeg niet aan. Na even gewacht te hebben deed hij het weer probleemloos. Nu staat bij mijn huis en start niet meer. Starten, aanslaan en stopt na 1 sec weer. 2e startpoging het zelfde, aanslaan na 1 sec stoppen. Bij de derde poging slaat de motor ook niet meer aan. Als ik weer een poging waag na een paar uur het zelfde verhaal in de zelfde volgorde. Ik heb de accupolen losgemaakt de sleutel gereset en geprobeerd te starten met de sleutel zonder A.B. Het vervelende is dat de auto ook nog eens in zijn laagste stand staat zodat het weg halen met een autoambulance ook niet makkelijk zal gaan. Heeft er iemand een suggestie wat de oorzaak zou kunnen zijn? H.G. Jan Bloemsma |
Auteur: | boes [ 14 maart 2014 11:55 ] |
Berichttitel: | Re: Startprobleem |
Hoor je wel de opvoerpomp draaien als je de auto op contact zet? |
Auteur: | Kapitein Rob [ 14 maart 2014 11:58 ] |
Berichttitel: | Re: Startprobleem |
Uit je verhaal begrijp ik dat je motor wel start (=startmotor draait rond), maar niet aanslaat (=lopen blijven). Je hebt dus wel stroom maar (waarschijnlijk) niet genoeg/geen brandstoftoevoer. Dat betekent dat je het brandstofcircuit moet nalopen: - zit er genoeg in de tank (ga ik van uit, maar controleer maar); - werkt de brandstofpomp? - komt er brandstof bij de injectoren (of zit er lucht in de leiding). Mogelijk zitten er nog meer stappen ter controle. Kan ook in de elektronica zitten, maar het brandstofsysteem lijkt me gemakkelijker op zicht te controleren. Succes! |
Auteur: | bloemsma [ 14 maart 2014 12:05 ] |
Berichttitel: | Re: Startprobleem |
Als ik het contact aan zet hoor ik een klikje onder de motorkap en een klikje achter bij de brandstoftank. In de tank zit zeker nog 50 l diesel. De accu is 1 jaar oud en heb ook op de lader gezet ( voor alle zekerheid ). |
Auteur: | GW-tje [ 14 maart 2014 12:35 ] |
Berichttitel: | Re: Startprobleem |
Waarschijnlijk is er een probleem in 1 van de volgende gebieden: - brandstofopvoerpomp - lagedruk/hogedruk-brandstofpomp, - lekkage in de common-rail, - een defecte druksensor in de rail, - een slechte (of meer) verstuiver(s), - een los zittende verstuiver, - ergens een luchtlek. Allemaal zaken om door een dieselspecialist te laten controleren. |
Auteur: | exroosje [ 14 maart 2014 12:36 ] |
Berichttitel: | Re: Startprobleem |
In die ene seconde dat de auto loopt moet je snel op de omhoogknop kunnen drukken. Als dat commando eenmaal geaccepteerd is zal de auto electrisch de auto verder omhoogbrengen, ook al is de motor afgeslagen. |
Auteur: | boes [ 14 maart 2014 13:05 ] |
Berichttitel: | Re: Startprobleem |
Je moet niet alleen een klik vanonder de achterbank maar ook een zoemend geluid wat een seconde of 3 a 4 aanhoud. Dat is de opvoerpomp. Ze gaan wel eens stuk. |
Auteur: | bloemsma [ 14 maart 2014 13:37 ] |
Berichttitel: | Re: Startprobleem |
Zoemend geluid onder achterbank hoor ik niet, ook niet als ik de achterbank omhoog doe. Het knopje omhoog indrukken ga ik proberen. Zal al iets schelen als de auto op normale hoogte staat. Verder ja, zal inderdaad een ( diesel ) specialist bij moeten komen. Ik hoop dat het probleem snel opgelost kan worden. Het is het eerste echte probleem in ruim 5 jaar tijd dus ik moet ook niet mopperen. ![]() |
Auteur: | boes [ 14 maart 2014 13:42 ] |
Berichttitel: | Re: Startprobleem |
Pomp stuk. |
Auteur: | c5jan [ 14 maart 2014 13:46 ] |
Berichttitel: | Re: Startprobleem |
Hoe dit bij de C5 precies zit weet ik niet maar die pompen willen wel eens blijven steken en zijn met een klap weer over het dode punt heen te helpen. Ik meen dat deze op de bodem van de dieseltank zitten, van bovenaf gemonteerd. Ik had hetzelfde geintje met mn Evasion toen er net 80 liter dure diesel in de tank zat. Wist ik veel dat je die gewoon van onderaf de pomp een klap kon geven... Uitstel, geen afstel van vervanging maar je kunt in ieder geval naar een garage komen. |
Auteur: | edwin48 [ 14 maart 2014 14:14 ] |
Berichttitel: | Re: Startprobleem |
Lijkt een beetje op wat ik heb gehad pomp was nog goed maar kreeg geen prik had een probleem met de stekker in de bsi zekering kast. Andere stekker er op gemonteerd en rijdt nu nog steeds perfect. Dus controleer eerst of je stroom hebt op de pomp voordat j er dure reperaties doet. |
Auteur: | bloemsma [ 14 maart 2014 14:30 ] |
Berichttitel: | Re: Startprobleem |
Hoera, mijn C5 start weer. Ik wil iedereen bedanken voor de nuttige tips. De oorzaak van het niet starten lag inderdaad in de stekker van de brandstofpomp. Een opluchting, geen gedoe met autoambulances etc. Het forum werkt geweldig en nogmaals mijn dank. Gr. Jan Bloemsma |
Auteur: | GW-tje [ 14 maart 2014 14:39 ] |
Berichttitel: | Re: Startprobleem |
Even afwachten of ze het morgen nog steeds doet, Jan! Maar voorlopig.... ![]() |
Auteur: | edwin48 [ 14 maart 2014 16:24 ] |
Berichttitel: | Re: Startprobleem |
![]() ![]() ![]() |
Auteur: | c5jan [ 14 maart 2014 18:21 ] |
Berichttitel: | Re: Startprobleem |
bloemsma schreef: De oorzaak van het niet starten lag inderdaad in de stekker van de brandstofpomp. De stekker in de BSI bedoelde je? |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |