Pagina 1 van 1

nagloei bougies

Geplaatst: 05 jul 2007 11:30
door pieter melissen
met verwijzing naar dit verhaal
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 730&hilit=" target="_blank
kan iemand mij vertellen wat nagloei bougies zijn, waar ze voor dienen en waarom het 4 uur (Citroen handboek) zou moeten kosten om er vier te vervangen?

Re: nagloei bougies

Geplaatst: 05 jul 2007 12:58
door EvilTwin
Iedere Diesel heeft gloeibougies, die zijn nodig om de verbrandingskamers op te warmen, anders loopt de boel niet mooi.

Bij een ouderwetse Diesel gebeurde dit vooral in de vorm van voorgloeien. Je zet het contact aan, de boel gloeit voor, dan pas mag je starten.

Maar bij HDi's kan je vrijwel gelijk starten (voorgloeien is in de orde van 0.5sec bij normale butientemperatuur. je ziet het voorgloeilampje maar een fractie aangaan, zie boekje waar het zit)
Maar daarna blijven deze vriendelijke gloeiers nog wel even doorgaan. Het hangt af van de motortemperatuur, buitentemp, toerental.

Net zoals gewone bougies hebben ze een beperkte levensduur (>100dkm) afhankelijk van rijgedrag, maar ze zijn nogal wat prijziger en lastiger te vervangen, vandaar.

Ik heb die zeven pagina's over gasbommen etc. maar ff niet gelezen

Re: nagloei bougies

Geplaatst: 05 jul 2007 13:01
door pieter melissen
effe lezen, er staat NA-gloei bougies...wat VOORgloei bougies zijn weet ik al sinds ik in 1960 op een Massey Ferguson diesel tractor reed...

Re: nagloei bougies

Geplaatst: 05 jul 2007 13:18
door pieter melissen
EvilTwin schreef:I
Ik heb die zeven pagina's over gasbommen etc. maar ff niet gelezen
het diesel gerelateerde werk begint op pagina 6 of zo.....(ik lees de draadjes met de nieuwste bijdrage eerst, dus ik hoef niet te scrollen)

Re: nagloei bougies

Geplaatst: 05 jul 2007 15:17
door EvilTwin
pieter melissen schreef:
EvilTwin schreef:Iedere Diesel heeft gloeibougies, die zijn nodig om de verbrandingskamers op te warmen, anders loopt de boel niet mooi.

Bij een ouderwetse Diesel gebeurde dit vooral in de vorm van voorgloeien. Je zet het contact aan, de boel gloeit voor, dan pas mag je starten.

Maar bij HDi's kan je vrijwel gelijk starten (voorgloeien is in de orde van 0.5sec bij normale butientemperatuur. je ziet het voorgloeilampje maar een fractie aangaan, zie boekje waar het zit)
Maar daarna blijven deze vriendelijke gloeiers nog wel even doorgaan. Het hangt af van de motortemperatuur, buitentemp, toerental.

Net zoals gewone bougies hebben ze een beperkte levensduur (>100dkm) afhankelijk van rijgedrag, maar ze zijn nogal wat prijziger en lastiger te vervangen, vandaar.

Ik heb die zeven pagina's over gasbommen etc. maar ff niet gelezen
effe lezen, er staat NA-gloei bougies...wat VOORgloei bougies zijn weet ik al sinds ik in 1960 op een Massey Ferguson diesel tractor reed...
ff goed lezen Pieter, ik schrijf toch dat de VOORgloeibougies op een HDI vooral ingezet worden bij het NAgloeien... :roll:

Re: nagloei bougies

Geplaatst: 05 jul 2007 15:23
door pieter melissen
Volgens mijn garage heeft de auto zowel voor als nagloei bougies...en zijn dat niet dezelfde.. en je schreef niet nagloeien, maar doorgloeien....

Re: nagloei bougies

Geplaatst: 05 jul 2007 16:28
door Harm
Is het echt zo dat een HDi dan 8 gloeibougies heeft? :smt017

Re: nagloei bougies

Geplaatst: 05 jul 2007 16:53
door pieter melissen
Harm van Beek schreef:Is het echt zo dat een HDi dan 8 gloeibougies heeft? :smt017
als ik (de receptionist van) mijn garage moet geloven wel.

Re: nagloei bougies

Geplaatst: 05 jul 2007 17:05
door Harm
Ja, lijkt er op. Ben enigszins verbaasd.. Die motortjes worden ook steeds ingewikkelder...

Re: nagloei bougies

Geplaatst: 08 jul 2007 13:50
door EvilTwin
pure nonsense. er zitten maar vier gloeipittten in.

pieter schreef:en je schreef niet nagloeien, maar doorgloeien....
ik schreef

Maar daarNA blijven deze vriendelijke GLOEIers nog wel even DOORgaan.

Hoe duidelijk wil je het hebben? Nogmaals: De gloeibougies zijn verantwoordelijk voor het
voorgloeien
nagloeien
doorgloeien
whatever...

wil je het exact weten dan kan ik de table wel ff publiceren die bepaalt bij welke temperatuur het gloeien gebeurt en hoe lang... :razz:

Re: nagloei bougies

Geplaatst: 08 jul 2007 14:39
door pieter melissen
EvilTwin schreef:pure nonsense. er zitten maar vier gloeipittten in.
Ik zal het navragen...
volgende vraag, als die kapot zouden zijn moeten er dan ook startproblemen zijn?

Re: nagloei bougies

Geplaatst: 08 jul 2007 22:31
door Harm
EvilTwin schreef: wil je het exact weten dan kan ik de table wel ff publiceren die bepaalt bij welke temperatuur het gloeien gebeurt en hoe lang... :razz:
Ja, ben wel benieuwd naar dat soort gegevens. Ik kan en doe er niks mee, maar ach...gewoon voor de weet...

Re: nagloei bougies

Geplaatst: 09 jul 2007 02:05
door EvilTwin
  • -30C 16sec voorgloeien, 3min nagloeien
    -10C 5sec, 3min
    0C 0.5sec, 1min
    +10C 0.25sec, 1min
    18C geen voorgloeien, 30sec na
    40C geen voor-, geen nagloeien
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.p ... c&start=10" target="_blank
ik voorzie weinig startproblemen wel slechte loop, verbruik en emissies de eerste paar km.

Re: nagloei bougies

Geplaatst: 09 jul 2007 09:10
door pieter melissen
EvilTwin schreef:
  • -30C 16sec voorgloeien, 3min nagloeien
    -10C 5sec, 3min
    0C 0.5sec, 1min
    +10C 0.25sec, 1min
    18C geen voorgloeien, 30sec na
    40C geen voor-, geen nagloeien
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.p ... c&start=10" target="_blank
ik voorzie weinig startproblemen wel slechte loop, verbruik en emissies de eerste paar km.
dan nu de hamvraag, kunnen de "bougies" oorzaak zijn van de melding : storing uitlaatgas, die bovendien pas na een aantal kilometers optrad? Inmiddels is een slang in het systeem opnieuw vastgezet en de storingsmeldingen zijn weg en naar mijn idee is het volledige vermogen weer terug. (inclusief de 30 pk extra). Aangezien de auto prima start (maar bij deze temperaturen hoeven de bougies ook niks) voel ik er eigenlijk weinig voor om die dingen te vervangen, temeer daar er 4 werkplaatsuren voor gerekend worden, volgens het Citroen werkplaatshandboek....