Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Luchtmassameter https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=1463 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Harm [ 04 jul 2007 10:04 ] |
Berichttitel: | Luchtmassameter |
In mijn C5 zit ergens een luchtmassameter. Wat doet-ie precies, wat gebeurt er als hij het niet (goed) doet, en... hoe merk je dus dat-ie het niet (goed) doet. Kosta, zo'n ding? |
Auteur: | arendonk [ 04 jul 2007 11:21 ] |
Berichttitel: | Re: Luchtmassameter |
Dit is m: Wat het ding doet: geen idee. Wat hij kost: ongeveer € 125 euro (gegevens uit masterbase.nl) Kwam deze link ook nog tegen: KLIK! Het gaat dan wel over VAG, maar er komt ook een onderwerpje in voor wat wellicht voor jou nuttig kan zijn... ![]() EDIT: De luchtmassameter is een sensor die de aangezogen hoeveelheid lucht meet. Tevens bezit deze sensor een luchttemperatuursensor. Kleine afwijkingen van deze sensor kunnen een grote invloed uitoefenen op regelingen in het motormanagementsysteem Regeling vindt plaats op (op volgorde van belangrijkheid): 1/ Hoeveelheid ingespoten brandstof 2/ Ontstekingsmoment 3/ Actiefkoolstofklep 4/ Stationair toerental Werking: De meting wordt geheel elektronisch uitgevoerd aan de hand van een platina hittedraad die geplaatst is in de aangezogen luchtstroom. Deze hittedraad is direkt gekoppeld aan een elektronische regeling die in combinatie met het signaal van de luchttemperatuur-sensor een signaalspanning uitgeeft. De hittedraad wordt door stroomdoorgang op temperatuur gebracht. In serie met deze hittedraad is een meetweerstand geplaatst en de uitgegeven signaalspanning is in feite de spanning over deze weerstand. Hoe groter de luchtstroom hoe meer de hittedraad afkoelt. Deze afkoeling veroorzaakt een hogere weerstand in de hittedraad. Deze verandering wordt door de elektronica van deze sensor herkend en heeft tot gevolg dat de spanning op de hittedraad toeneemt. Gevolg is een hogere stroom door hittedraad en meetweerstand. Hogere stroom door de meetweerstand geeft een hogere deelspanning en dus een hogere signaalspanning. Sensor spanningen: De voedingsspanning op deze sensor bedraagt 12 volt. Het signaal van deze sensor bedraagt over het algemeen (afhankelijk van merk en type): 1/ Contact aan, geen luchtstroom: 0,2 - 1,5 volt. 2/ Stationair draaiende motor: 1,5 - 3,0 volt. |
Auteur: | Harm [ 04 jul 2007 11:32 ] |
Berichttitel: | Re: Luchtmassameter |
Aha, bedankt... Nu nog zien te ontdekken of de mijne (volgens de sjippers) wel of niet defect is. Vraag is ontstaan uit het feit dat deze heren meenden dat deze motor (in mijn C5) onderin erg weinig koppel heeft. Ik weet niet beter, maar zij wezen op een defecte luchtmassa-meter. Dus dat wil ik nu eens proberen uit te vogelen... Ik vond dit over de LMM. Wat merk je als de LMM defect is....Alleen de trekkracht is wat minder, rest is niet noemenswaard anders. Top ligt momenteel op 199km/h, dat is anders geweest ![]() |
Auteur: | arendonk [ 04 jul 2007 11:57 ] |
Berichttitel: | Re: Luchtmassameter |
Verbruik kan ook wel iets hoger liggen dan normaal, maar volgens mij rijdt jij vrijwel gelijk aan Menno zijn verbruik... Het gemis van trekkracht/vermogen onderin wordt wel op verschillende sites genoemd als klachten bij een defect LMM. Ik zou het wel weten: zsm vervangen dat kreng! |
Auteur: | Harm [ 04 jul 2007 12:04 ] |
Berichttitel: | Re: Luchtmassameter |
Onze verbruiken schelen minder dan 0,05 liter per 100 km ![]() Geen noemenswaard verschil... Maar als de LMM goed is, heeft vervanging geen zin... Doormeten dus ![]() |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |