Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Reparatie's aan 4HP20
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=14349
Pagina 1 van 1

Auteur:  Oldenhage [ 10 dec 2013 21:52 ]
Berichttitel:  Reparatie's aan 4HP20

Afgelopen week is er in de garage een XM V6 gebracht met een 4HP20 automaat. De automaat maakte een geluid als een drooglopende stuurpomp. Twee garage's wisten er geen raad mee, internet wel :-)

Bij het horen van het geluid was het wel duidelijk, daar zou spoelen niet tegen helpen. De enige oplossing in dit geval is uit elkaar halen van de bak. In het geval van de XM betekend dat dus motor demonteren, veel werk dus.

Omdat wij nooit eerder een 4HP20 gereviseerd hebben toch even her en der gehoord wat het zou kosten om de bak aan te pakken. Schrik niet, 3000 euro ex. btw.

In overleg met de klant hebben we besloten de bak zelf aan te pakken, gewoon doen dus. Gisteren begonnen met het demonteren van de motor, vandaag de bak van het blok geschroefd en open gemaakt.

Na het demonteren was het meteen duidelijk, de "sump" een kunststof onderdeel wat olie naar tandwielen brengt is totaal weggesmolten. Ook het oliefilter zit dicht. Verder ruikt de olie verbrand en lijkt het wel stroop, duidelijk geval van oververhitting. Daar is een defecte koppelomvormer de oorzaak van.

Nieuwe koppelomvormer, althans een gereviseerd exemplaar, pakkingset en filter zijn besteld. De "oilsump" is niet bestelbaar, dus die uit een sloopbak gehaald. Daar gaan we ook de warmtewisselaar van gebruiken.

Al met al een leuke en leerzame klus die ons weer een stapje verder brengt.


En vandaag zaten we toch al in de 4HP20's ook nog een C5 binnen gekregen. Ook weer onkunde van collega's. Deze bak schakelde niet door naar een hogere versnelling. Mevrouw, dat gaat een nieuwe bak worden…
Na uitlezen van de computer bleek de bak in storing te staan in de Sport stand. Een defect "sport knopje" was de boosdoener. Ook weer uitgewisseld met een gebruikt exemplaar. Kwartiertje werk..

Auteur:  JW-C5 [ 10 dec 2013 22:33 ]
Berichttitel:  Re: Reparatie's aan 4HP20

Vanmiddag was ik even in NV. En dus heb ik die bak bekeken, uiteraard ;)

Inderdaad, niet te geloven wat je daar ziet.
Die bak is zó heet geweest dat het kunststof deel binnenin helemaal vervormd is.

Maar ook is goed te zien dat zo'n bak verder eigenlijk relatief simpele mechanica is.
Het meest gecompliceerde deel is het brein met z'n aansturingen. Niet verbazingwekkend dat dit deel dan ook zo vaak problemen geeft, een klein infarctje en het werkt niet goed meer.
Niets menselijks is 'm vreemd ;)

Groet,
JW

Auteur:  chathanky [ 10 dec 2013 22:51 ]
Berichttitel:  Re: Reparatie's aan 4HP20

Had de verhoogde olietemperatuur zich niet gemeld door het aanpassen van bv. het schakelgedrag en een storingsmelding?
Voor oververhitting zijn een aantal beveiligingen aangebracht.

Het is zo eenvoudig dat de meeste sleutelaars niet verder durven te gaan dan aan het brein te sleutelen. ;)

Auteur:  akooiman [ 11 dec 2013 02:50 ]
Berichttitel:  Re: Reparatie's aan 4HP20

Zo jammer dat Eindhoven - Nieuw Vennep net effe te ver is.........
Wat je al niet zou kunnen leren van zo nu en dan eens binnen wandelen bij een specialist(zonder hem van zijn werk te houden) :smt190

Kun je niet een keer een "open dag" houden Johan?

Ik heb best wel intresse om eens een keer een dagje te spenderen aan de werking van een automaat.
Aangezien ik van nature erg nieuwsgierig ben, zou ik wel eens de binnenkant van een automaat willen zien
terwijl iemand me verteld wat een en ander doet.

Zo breek al tijden mijn hoofd het fenomeen "remband" terwijl een automaat bedoeld is om vooruit te gaan :D

Auteur:  GW-tje [ 11 dec 2013 09:43 ]
Berichttitel:  Re: Reparatie's aan 4HP20

Bij de ID/DS-club, waar ik lid van ben, worden vrij regelmatig cursussen en operaties te tonele gespreid, ter lering ende vermaeck.
Het zou inderdaad geweldig zijn als GJO ook een soort van "workshops" zou kunnen houden op die manier, want ik ben er ondertussen wel van overtuigd dat GJO over 10-20 jaar nog steeds bezig zal zijn om de dan "klassieke" C5 op de weg te houden, zoals dat nu bij de DS-specialisten met de ID/DS gebeurt.

Maar wat je zegt, André.......hoe heerlijk zou het zijn om op vrijdagmiddag even bij GJO binnen te wippen en met een bak koffie de geneugten van het leven en de stand der techniek door te nemen!

Maar geweldig, Johan, dat bij jullie het grijze gebied van de automatische 4HP20/AL4/AM6 langzaam ontsluierd wordt. Ga zo door! :smt023

Auteur:  exroosje [ 11 dec 2013 14:17 ]
Berichttitel:  Re: Reparatie's aan 4HP20

Dat niet leverbaar zijn van onderdelen moeten de revisiebedrijven toch ook last van hebben....

Auteur:  Oldenhage [ 12 dec 2013 00:12 ]
Berichttitel:  Re: Reparatie's aan 4HP20

veel van jullie weten het al, maar iedereen is altijd welkom om even een kijkje in de keuken te nemen hoor, met koffie uiteraard.

en workshop.. :smt017 , morgen gaan we met z'n allen op cursus (automaatbakken) dus wie weet..

Auteur:  Menno [ 12 dec 2013 11:32 ]
Berichttitel:  Re: Reparatie's aan 4HP20

Bijlage:
ImageUploadedByTapatalk1386840727.226934.jpg

Auteur:  WackoH [ 12 dec 2013 19:59 ]
Berichttitel:  Re: Reparatie's aan 4HP20

Oldenhage schreef:
en workshop.. :smt017 , morgen gaan we met z'n allen op cursus (automaatbakken) dus wie weet..
Wij kunnen deze thuiscursus doen, zodat we een beetje mee kunnen blijven praten. :cit4
En deze.

Auteur:  Joel_citroen [ 22 jan 2015 17:23 ]
Berichttitel:  Re: Reparatie's aan 4HP20

helemaal doorgelezen, :citrofiel

Auteur:  WackoH [ 22 jan 2015 19:00 ]
Berichttitel:  Re: Reparatie's aan 4HP20

.. omdat je zelf aan de bak ( :smt193 ) gaat

Auteur:  Herman [ 22 jan 2015 20:33 ]
Berichttitel:  Re: Reparatie's aan 4HP20

Wel handig als je een brug hebt tot je beschikking. :?:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/