Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Lamba('s) defect, of iets anders?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=14299
Pagina 1 van 1

Auteur:  mrvroos [ 28 nov 2013 23:19 ]
Berichttitel:  Lamba('s) defect, of iets anders?

'k Heb net aardig wat posts doorgelezen over perikelen met de lambda, maar vind toch niet genoeg herkenning voor "mijn" probleem.
Motor: HPi. Heeft nooit problemen gegeven. Nu wel, sinds één paar weken: stotterend rijden na plm. 3 minuten na koude start. Duurt 10 à 15 seconden. Geen storingsmeldingen, niet voor die tijd, noch tijdens het stotteren of erna.
Vermoeden voor oorzaak (na onderzoek bij onderhoudsman): Lambda.

Heb nu een paar dagen gereden met stekker voor de lambda afgekoppeld; en ... geen gestotter meer, en ook geen storingsmeldingen. Morgen ga ik weer test met aangekoppelde stekker.
Stel dat het weer gebeurt (wat waarschijnlijk is), hoe weet ik dan of het de voorste of achterste sonde is (of allebei)?
En wat kan er misgaan als ik verder ga zonder geactiveerde lambda's? Want zonder rijdt de auto nu sowieso vlotter (los van het stotteren).

Auteur:  boes [ 29 nov 2013 09:03 ]
Berichttitel:  Re: Lamba('s) defect, of iets anders?

Uitlezen in livedata via de OBD uitgang.
De eerste lambda moet een pendelend signaal geven en de tweede een (redelijk) vaste waarde.

Overigens moet het afkoppelen va een lambda toch altijd een storing geven. De Ecu krijgt immers geen ifo meer binnen en kan het mengsel niet meer afregelen???

Auteur:  Willem v Zeijl [ 30 nov 2013 01:05 ]
Berichttitel:  Re: Lamba('s) defect, of iets anders?

Er zijn twee lambdasensoren welke het zuurstof gehalte in de uitlaatgassen meten. De eerste lambdasensor meet de gassen voor de katalysator direct uit het motorblok.

Dit meetsignaal wordt door het motormanagementsysteem gebruikt om o.a. in relatie tot de verbrandingslucht de juiste dosis benzine te leveren.

De tweede lambdasonde bevindt zich na de katalysator en controleert of deze nog goed werkt.

De ECU (engine control unit) verwacht een signaalspanning van deze lambdasensoren tussen de 0,1 en 0.9 volt welke deze zelf opwekken. Hun bedrijfstemperatuur is circa 200 gr C en wordt bereikt door hete uitlaatgassen en/of een ingebouwde elektrisch verwarmingselement.

Auteur:  mrvroos [ 30 nov 2013 11:06 ]
Berichttitel:  Re: Lamba('s) defect, of iets anders?

boes schreef:
Overigens moet het afkoppelen va een lambda toch altijd een storing geven. De Ecu krijgt immers geen ifo meer binnen en kan het mengsel niet meer afregelen???


Willem v Zeijl schreef:
De ECU (engine control unit) verwacht een signaalspanning van deze lambdasensoren tussen de 0,1 en 0.9 volt welke deze zelf opwekken. Hun bedrijfstemperatuur is circa 200 gr C en wordt bereikt door hete uitlaatgassen en/of een ingebouwde elektrisch verwarmingselement.


Daarom vind ik het idd vreemd dat ik geen storingsmeldingen zie verschijnen. En dan denk ik: "Wat let mij te rijden zonder werkende lambda's?"
Want nu ik de lambda's weer heb aangesloten is het stotteren terug. Maar er zit vast een addertje onder het gras; wie weet welke addertje?

Auteur:  Willem v Zeijl [ 30 nov 2013 13:50 ]
Berichttitel:  Re: Lamba('s) defect, of iets anders?

Voor optimale verbranding is juiste verhouding van benzinedamp en lucht nodig.

Iedere koolstofatoom uit brandstof dient voorzien van 2 zuurstofatomen uit de lucht

Zo krijg je CO2 (Koolzuur)

In de praktijk is 100 % rendement nagenoeg niet realiseerbaar,
want brandstof bestaat niet voor 100 % uit koolstofatomen
en lucht slechts voor 20 % uit zuurstof

Als je het percentage koolzuurgas (CO2) in afvoergassen nu zo hoog mogelijk maakt ,
en het koolmonoxide (CO) en zuurstofgehalte (O2) zo laag mogelijk
kom je al een eind in de goede richting.

100 % verbranding noemen ze "stoichiometrische verbranding" , zelfs onder laboratorium-omstandigheden is dat niet haalbaar. Want dan moet het mengsel zo goed gemengd zijn dat iedere koolstofatoom tijdens verbranding twee zuurstofatomen tegenkomt...
In de praktijk geeft men daarom altijd iets meer lucht dan wat uit een theoretische verbrandingsvergelijking volgt. Dit noemt men "luchtovermaat".

Zo'n optimalisatietraject daar is het katalisatorsysteem nauw bij betrokken,
Op basis van de lambdasensorgegevens wordt over het gehele motorvermogentraject
het benzinedebiet vrij nauwkeurig afgestemd op het luchtdebiet.

Als je die lamdasondes demonteert ( en er volgt geen storingmelding ) dan weet de ecu niet meer wat hij moet doen en gaat naar een mengverhouding waarbij je niets tekort komt - de auto zal dus wel rijden- maar meestal heb je dan een te rijk mengsel.

Dit heeft extra benzineverbruik (lager rendement)
en onverbrande brandstofresten in de uitlaat tot gevolg
met dalend koolzuurgehalte en stijgend koolmonoxidegehalte.

Als hij stottert doen die lambdasensoren het blijkbaar wel,
maar is dit een teken dat er verderop iets mis is in het regelsysteem.
Daarvoor is nader onderzoek nodig.

Auteur:  Willem v Zeijl [ 30 nov 2013 14:08 ]
Berichttitel:  Re: Lamba('s) defect, of iets anders?

Uitlaatgassen geven niet alleen duidelijkheid over het verbrandingsproces, maar ook over de werking van katalysator, lambdasonde en het regelsysteem.
APK-eisen spreken over het maximaal toelaatbaar CO-gehalte in het uitlaatgas (gemeten achter de katalysator) en over de lambdawaarde.

In het meest ongunstige geval komt je auto niet door de APK

Om de lambdawaarde te kunnen vaststellen moeten meerdere uitlaatgascomponenten gemeten worden. Dit gebeurt met een viergastester welke het gehalte van de volgende uitlaatgascomponenten meet:

KOOLMONOXIDE (CO), niet volledig verbrande brandstof ( moet zo gering mogelijk zijn )

KOOLDIOXIDE (CO2), volledig verbrande brandstof "ook blusmiddel" (moet zo hoog mogelijk zijn)

KOOLWATERSTOFFEN, onverbrande brandstofresten.( moet zo gering mogelijk zijn )

ZUURSTOF (O2), ( moet zo gering mogelijk zijn )

Auteur:  zweefbakkie [ 30 nov 2013 20:59 ]
Berichttitel:  Re: Lamba('s) defect, of iets anders?

Citaat:
Als hij stottert doen die lambdasensoren het blijkbaar wel,
maar is dit een teken dat er verderop iets mis is in het regelsysteem.
Daarvoor is nader onderzoek nodig.


Zou dit dan betekenen dat de lucht massa meter of de injectoren (vervuild) een probleem hebben?
of zou een "verstopt lucht filter er dan voor kunnen zorgen dat de toe telaten benzine van de injectors zo weinig moet zijn dat ze dat eigenlijk niet kunnen doseren?

Auteur:  Willem v Zeijl [ 30 nov 2013 22:21 ]
Berichttitel:  Lamba('s) defect, of iets anders?

Misschien wel.
Daar kom je alleen achter na een grondige analyse van de werking van die componenten.

Mengverhouding verbrandingsgas en -lucht moet onder alle omstandigheden ( denk aan vermogen en belasting ) optimaal zijn.

Lucht varieert in conditie, ( druk en waterdampgehalte )
Zo heeft lucht van 20 gr C en 101,3 kPa een dichtheid van 1,2 kg/m3,
maar bij -10 gr C is die dichtheid 1,3 kg/m3.

Rij je met vakantie in de alpen dan heb je op 2 km een druk van ca 0,8 Bar en bij 3 km 0,7 Bar.
Daar zit dus resp. 20 of 30 % minder zuurstof in dan hier

Waterdampgehalte in lucht kan ook varieeren,
bij -10 slechts 1 gram per kilo
Bij 20 graden kan dat wel 18 gram zijn,

Op grote hoogte ( in de alpen) is de luchtdruk lager dan op zeeniveau
Een m3 lucht daar bevat dus minder lucht dan hier.
en bij 30 gr C zelfs 28 gram waterdamp per kilo droge lucht.

Al met al een flinke klus voor lambdasondes om dat bij te benen....

Kijk ook eens op
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lambdawaar ... ortechniek
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lambdawaar ... ortechniek

Auteur:  mrvroos [ 01 dec 2013 23:33 ]
Berichttitel:  Re: Lamba('s) defect, of iets anders?

Bedankt voor deze informatie zover. Ik ga ermee naar de garage om te bespreken.

Martin

Auteur:  mrvroos [ 20 dec 2013 15:36 ]
Berichttitel:  Re: Lamba('s) defect, of iets anders?

De voorste Lambda-sonde is vervangen. De voiture gedraagt zich weer als een voiture: :smt023

Wat mij betreft einde van het draadje.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/