Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Waarde voorontsteking
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=14295
Pagina 1 van 4

Auteur:  akooiman [ 27 nov 2013 23:28 ]
Berichttitel:  Waarde voorontsteking

Op aanraden van Garage Rene, eens gekeken naar de voorontsteking van de motor.

Op zich zou een defecte klop(pingel)sensor een foute voorontsteking kunnen geven,
wat tot het geratel kan leiden wat ik nu in de motor hoor.

Zo juist de Lexia eraan gehangen, maar nu doet zich het volgende probleem voor:
Ik heb geen flauw idee wat de voorontsteking moet zijn of bij welk toerental......... :smt198

Ik kan wel zien dat de ontstekingshoek van de voorontsteking verranderd, maar of de waardes
ook zo horen te zijn???

stationair staat het op ong 2 of 3 graden, maar met spelen met het gas zie ik alle waardes tussen
negatief 4 graden en positief 39,7 graden. Dit alles bij stilstand.

Iemand een idee?

Auteur:  akooiman [ 30 nov 2013 02:22 ]
Berichttitel:  Re: Waarde voorontsteking

iemand?

Auteur:  Joslenssen [ 30 nov 2013 18:40 ]
Berichttitel:  Re: Waarde voorontsteking

De naam zegt het al, voorontsteking. De vonk komt altijd een paar graden voor het bovendste dode punt (B.D.P.) Bij stationair toerental is deze korter voor het B.D.P., als het toerental stijgt zal dit verschuiven. De hoek wordt dan groter dit om ervoor te zorgen dat de vonk op het juiste tijdstip komt. (De krukas maakt een grotere hoekverdraaiing in hetzelfde tijdsbestek).
Dus als je gas geeft moet de voorontsteking groter zijn dan bij stationair toerental, dit gaat automatisch.
Vroeger kon je de voorontsteking instellen maar met de moderne motoren is dit volgens mij niet meer zonder computer in te stellen of misschien wel helemaal niet meer.

Auteur:  GW-tje [ 30 nov 2013 22:30 ]
Berichttitel:  Re: Waarde voorontsteking

Je waarden komen mij niet onbekend voor, André. Aan de andere kant, je kunt er niets mee. Er valt niets aan af te stellen. Mocht je voorontsteking uit de range lopen dan zul je de computer moeten vervangen. Ik vermoed niet dat hier jouw probleem zit. Heb je de rammel die je hoort kunnen lokaliseren met een stethoscoop? Zit het aan de distributiekant, zit het aan de uitlaatkant, inlaat, cilinderkop, onderblok? Vertel eens wat bevindingen of gooi eens een filmpje met goed geluid op youtube.

Auteur:  Willem v Zeijl [ 30 nov 2013 22:45 ]
Berichttitel:  Re: Waarde voorontsteking

Omdat die verbranding tijd nodig heeft, en het toerental variabel is, dient die ontsteking bij hogere toerentallen ook eerder plaats te vinden dan bij lagere. Dus eerder voor het bovenste dode punt.

Dat hoort zo.

Anders is de kans groot dat bij hogere toerentallen door de snelheid de verbranding nog niet optimaal heeft plaatsgevonden en er nog onverbrandt benzineluchtmengsel vroegtijdig in de uitlaat beland.

Wat die voorontstekingswaarden precies zijn per toerental is me niet bekend,
denk ook type afhankelijk

Auteur:  akooiman [ 30 nov 2013 23:03 ]
Berichttitel:  Re: Waarde voorontsteking

Dank voor de reakties.

Dat de voorsteking varieert is me duidelijk, het gaat me meer over de waardes.
Die kan ik nergens terug vinden. mocht dit compleet verkeerd zijn ligt het inderdaad aan de ecu,
of aan de pingelsensor, die ook een deel van de voorontsteking bepaald.

Morgen ga ik eens de sensor wisselen kijken of het iets uit maakt, maar net als GW-tje, geloof ik
daar eigenlijk niet in.

Een echte stethoscoop heb ik niet, maar met een schroevendraaier lijkt het van de achterzijde
van het blok te komen. ong 2e en 3e cilinder boven de uitlaat. maar het valt niet mee aan een
schroevendraaier te luisteren als je ook het blok in toeren jaagt.

Gisteren is de Dame op APK geweest(320.000 op de teller, maar wel in een keer goed), en deze
monteur hield het ook op "een vastzittend klepstotertje" Volgens hem is het niets om me druk over te
maken, maar juist het acteren op deze zaken zorgt ervoor dat ze betrouwbaar blijft en zo door de APK zweeft.

Auteur:  willy4 [ 30 nov 2013 23:10 ]
Berichttitel:  Re: Waarde voorontsteking

die negatief 4 graden,was in het gas lossen veronderstel ik

Auteur:  GW-tje [ 01 dec 2013 13:11 ]
Berichttitel:  Re: Waarde voorontsteking

Het is niet de beruchte "spruitstuk-rammel", André, die je parten speelt? Het kruis in het uitlaatspruitstuk kan namelijk ook rammelen. Dat zit erg dicht in de buurt die jij omschrijft.

Auteur:  akooiman [ 01 dec 2013 14:27 ]
Berichttitel:  Re: Waarde voorontsteking

Helaas, ik denk niet dat hem dat is.
Ik heb twee jaar geleden al een boutje erin gelast, en die rammel is meer "blikkerig" (vaag woord).
Maar het komt wel uit die buurt.

Deze rammel klinkt mij echt meer zoals vroeger kleppen rammelden als ze gesteld moesten worden, van
een conventioneel blok.

Tenzij de las is losgescheurd en er daardoor een lagere resonantie ontstaan is.....

Auteur:  GW-tje [ 01 dec 2013 17:12 ]
Berichttitel:  Re: Waarde voorontsteking

Dan zou ik toch eerst eens beginnen met dit goedje:

Klepstoterverwennerij

Ik gebruik het bij elke olieverversing. Mocht hiermee het geluid wijzigen en dus een stoter debet zijn aan de herrie, dan is de kans groot dat je er een flinke dag sleutelen mee uitspaart. Is de stoter echt al overleden, wat ik betwijfel, dan werkt het uiteraard niet meer als een wondermiddel.
Wat stuk is, wordt niet gererpareerd.
Ik zou zeggen: Proberen.

Auteur:  akooiman [ 01 dec 2013 18:54 ]
Berichttitel:  Re: Waarde voorontsteking

Welke olie gebruik jij er bij GW?

Auteur:  GW-tje [ 01 dec 2013 23:11 ]
Berichttitel:  Re: Waarde voorontsteking

5W40 Techno, van de Action en als ik spul uit Duitsland bestel laat ik altijd 5W30 Ineo van Total
meekomen. 80% van de tijd draait mijn motor op de Techno.

Auteur:  akooiman [ 05 dec 2013 01:37 ]
Berichttitel:  Re: Waarde voorontsteking

Zo, de sapjes zijn binnen.

Ik heb een blikje wynn's gehaald, en via MP 10 liter Total Quartz9000 binnen gekregen.
Ook even een filtertje gehaald, dus ga ik dit weekend even nieuwe olie erop zetten.

Gisteren heb ik even een andere bobine geplaatst, omdat de dame de laatste tijd nogal
eens de hik had op de snelweg en er geen storingen te vinden zijn met de Lexia.
Het mooie is dat ik vandaag 400km gereden heb zonder hik, maar dat ook de eerste 300km
het rammelen veel minder was. Pas toen ik deze avond weer de wijk in reed, kon ik met de raam open het weer horen. Zou het iets met de bobine te maken kunnen hebben? of zal het toch een plakkend klepstotertje zijn??

Auteur:  GW-tje [ 05 dec 2013 10:05 ]
Berichttitel:  Re: Waarde voorontsteking

Bobine lijkt me zeer vreemd of je moet deze niet vast hebben zitten.

:idea: Het kan natuurlijk wel die mooie glimmende grijze kap over de motor zijn. Heb je die al eens een dagje eraf gelaten?

:idea: Verder zit er ook zo'n rammelblik over het stuurhuis heen, die zit met 2 M6-jes vast. Die zou ook nog maar zo eens ergens tegenaan kunnen rammelen af en toe.

Auteur:  akooiman [ 05 dec 2013 17:24 ]
Berichttitel:  Re: Waarde voorontsteking

Geloof me, deze zat echt wel vast :smt203

Ik denk dat het puur toeval was, de ratel is weer als "vanouds"

Dit weekend gaat je toverdrank er in, dan kijken we verder.
Het geluid komt echt vanuit het blok.

Pagina 1 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/