Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=14141
Pagina 1 van 8

Auteur:  akooiman [ 23 okt 2013 20:16 ]
Berichttitel:  HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen

Hierbij een omschrijving voor het vervangen van de beruchte klepjes in de AL4 automaat.

Symptomen: een bonkend schakelgedrag(bij mij extreeem bij warm weer), automaat in noodloop, foutcode P1167(oa)

benodigdheden: 2x solenoid(klep), filtertje, 2x o-ring, AL4 aut olie, ong 2,5 uur en schone pluisvrije doeken.

De onderdelen kosten ong 200 euro(incl 3 liter olie, ik had maar 1 liter nodig), bij de huisdealer.

-Zet de auto in de hoogste stand en ondersteun hem, of werk met een brug.
-verwijder het luchtfilterhuis met flexibel stuk naar de gasklep.
-verwijder de kunstof plaat onder de motor(4x bout en 3x klemschroef)
-Ik heb de accu met accuhouder verwijderd, niet nodig volgens de beschrijving, maar het geeft net even iets meer ruimte, en is gemakkelijk te doen.
-Ik heb ook de grote connector op de bak losgemaakt, niet nodig, maar geeft weer wat ruimte(2x klein boutje).
-plaats een opvangbak onder de automaat.
-Aan de voorzijde van de automaat zie je een zwart deksel, deze verwijderen(4x torx 30)
-Er zal nu olie gaan lekken, bij mij was het ong 0,5 liter, maar daarvoor staat de bak er.
-Je kijkt nu op het "brein" van de automaat, een metealen blok met een wirwar van olie kanaaltjes. Aan de bovenzijde zit een metalen plaat die links in een soort van tandwiel drukt. net achter deze plaat ligt een 10 cm lange as diedoor het brein heen schuift. Zodra je het brein loshebt, kan deze as eruit vallen. De as beschadgd vrij makkelijk, dus het is aan te raden hm er zelf even uit te schuiven en aan de kant te leggen voorlopig.
Op de foto is een deel van de as in een rood kader zichtbaar.

Auteur:  akooiman [ 23 okt 2013 20:19 ]
Berichttitel:  Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen

-Verwijder nu de 9 bouten aangegeven in de foto. (9x T30).
-Houdt het brein aan de bovenzijde vast en neem de ijzeren plaat weg van de voorzijde.
-Het brein weegt ong 4kg(schatting), zodat je weet wat je kunt verwachten aangezien het nu al helemaal los ligt.

Auteur:  akooiman [ 23 okt 2013 20:29 ]
Berichttitel:  Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen

-Maak nu voorzichtig de 9 connectoren los van alle klepjes door ze aan de zijkant met een klein schroevendraaiertje in te drukken. Bij mij wilde dat niet bij allemaal lukken en ik vond het makkelijker om de connectoren iets op te tillen en ze dan van onder af met een schroevendraaiertje er uit te drukken.
-het is niet nodig de draden uit de geleider te halen, de geleider zit niet aan het brein vast en blijft zo achter.
-Als de connectoren los zijn kun je het brein er uit nemen en op een schone doek leggen.
-Bijgaand foto´s van de voor en achterzijde. Bij mij kun je zien dat de klepjes zwarte aansluitingen hebben, wat aangeeft dat ze waarschijnlijk al eens vervangen zijn. Orgineel zijn ze wit.

Auteur:  akooiman [ 23 okt 2013 20:50 ]
Berichttitel:  Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen

om de klepjes te vervangen, moeten we alle torx 30 bouten verwijderen en een torx 20 boutje, zodat we ook meteen het filtertje kunnen vervangen.

-Er zijn nu meerdere wegen die naar Rome leiden:
Na het uiteen nemen van het brein, er zitten overiggens geen veertjes of gekke losse dingen in die weg springen, moet de al eerder genoemde plaat aan de bovenzijde weer terug geplaatst worden op de juiste spanning.
De werking is vrij eenvoudig: het is een krom stuk staal, wat aan de rechterzijde een sleuf heeft. door deze plaat naar links of rechts te schuiven stel je de druk in die de plaat uitoefend op het positie tandwiel, maar ook de stand.

1- De dealer heeft hiervoor een tooltje wat bestaat uit een afstandmaat en een wieltje. Wie weet kun je dit ergens lenen of aanschaffen.
2- Mede forumlid GW-tje heeft de volgende truc bedacht. Zet alles in elkaar, druk de plaat met redelijk wat kracht op zijn plaats(de plaat wordt iets ingedrukt) en zet de plaat vast op zijn plek met de bout rechtsboven.
Controleer nu of je de schakelpook goed kunt bewegen en of er ook evenveel tegenwerking is als voor de ingreep.
Pas evt aan, hoe verder je de plaat indrukt en vastzet, des te meer kracht heb je bij de pook nodig.
3-Ik heb de volgende methode gebruikt:ik heb voor het uiteennemen de positie van de stang afgetekend op het brein. Na het reinigen en het weer ineenzetten van het brein heb ik het op exact dezelfde plaats terug gezet. het enige nadeel van deze methode is dat er iets meer kracht nodig is om het brein terug te plaatsen, aangezien de plaat nu al op het tandwiel drukt. maar door de bouten van onderaf naar boven te plaatsen en steeds een voor een een stukje aan te draaien, was dit goed te doen.

Volgende foto´s: te zien waar ik de plaat heb afgetekend, waar zich het filter bevindt en welke 2 bouten voor de klepjes zijn.
LET WEL: voor de duidlijkheid is het filter omgedraaid, het hoort in het blok te vallen.

Auteur:  akooiman [ 23 okt 2013 21:02 ]
Berichttitel:  Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen

Maak nu alles schoon, vervang de 2 kleppen, en zet het brein weer in elkaar.
Vervang de 2 o-ringen in de automaat.
Plaats het brein terug en stel de plaat af met een van de eerder gegeven methodes.
Vergeet niet ook de as terug te plaatsen die je eerder aan de kant gelegd hebt. De uitsparing moet aan de linkerzijde, en valt in een nokje onder het positietandwiel

Foto´s: lokatie o-ringen en nok van positietandwiel

Auteur:  akooiman [ 23 okt 2013 21:23 ]
Berichttitel:  Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen

-Voor je ook het deksel weer terug plaatst, verzeker je ervan dat je de pook in alle standen kunt krijgen, met dezelfde kracht als daarvoor.
-Plaats nu het deksel weer terug.
-Vul de uitgestroomde hoeveelheid olie weer aan via de vulplug bovenop de automaat. Standaard vierkant oliesleutel
-ik heb gebruik gemaakt van 0,5meter slang en een klein trechtertje. de olie is lekker dun dus loopt goed door.
-PLaats de vulplug weer terug, bij voorkeur met nieuwe ring.
-bouw de accu terug
-je kunt het luchtfilterhuis terug zetten, maar als je olie niet op peil is, moet hij er weer uit, ik heb hem even weggelaten.
-sluit de lexia aan, en navigeer naar het hoofdstuk automaat, meten parameters.
-start de auto, met de voet op de rem, en schakel lamgzaam door alle posities van de automaat, houd de rem erop!
- zet de auto in P, en wacht met draaiende motor tot de olie van de automaat min 62 graden is, duurde bij mij 15 minuten.
-Het volgende doet raar aan, maar is wel juist. Onder in de bak zit een pijp geschoefd. deze is afgesloten met de niveau plug.
-draai nu aan de onderzijde de niveau plug eruit(19mm). Let op dat je alleen de plug eruit draait, niet de hele pijp.
-als het goed is stroomt er nu olie uit. Wanneer dit overgaat in druppelen, is het op het juiste niveau. plaats de plug terug met een nieuwe ring
-Wanneer je de plug verwijderd, en hij druppelt direct, moet je eerst weer olie bijvullen en het geheel herhalen, denk aan de 62 graden, aangezien het bijvullen niet met draaiende motor gebeurd.
-hierna is het een kwestie van alles weer terugbouwen en evt storingen wissen. Omdat ik zonder luchtfilter gewerkt heb, had ik wat injectie storingen.-Als laatste moet je misschien nog software updaten of evt door de dealer laten doen.Wacht hier niet te lang mee, de auto rijdt wel, maar de oude software wekt niet optimaal met de nieuwe kleppen, en kan op den duur lijden tot automaat schade.

Foto: software overzicht AL4 en tijdens warm draaien.

Succes

Auteur:  GW-tje [ 04 dec 2013 13:54 ]
Berichttitel:  Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen

Prachtig en goed gedocumenteerd verhaal, André. :smt038
(Ik heb het nooit durven/willen plaatsen om onze zeer gewaardeerde Huisdealer niet brodeloos te maken. ;) )
Toch zullen er niet heel veel mensen zijn die dit zelf aandurven.....

Auteur:  Oldenhage [ 04 dec 2013 22:18 ]
Berichttitel:  Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen

tijd dat ik een " DHZ kit AL4" ga samenstellen :-)

Respect hoor!

Auteur:  GW-tje [ 04 dec 2013 22:25 ]
Berichttitel:  Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen

Goed plan, Johan! :smt023
Wat mij trouwens opvalt bij André is de rode kleur van zijn bakolie. Volgens mij is de olie van PSA en ook de olie die ik uit Duitsland heb betrokken meer amber van kleur. Welke olie heb jij gebruikt, André?

Nog een opmerking: Ik weet dat jij met beleid sleutelt, André, maar toch is het niet geheel zonder gevaar om eerst de aandrukveer af te stellen en dan onder tegendruk het brein weer tegen de bak te monteren. Als je niet zuiver werkt draai je de M6 bouten zonder enige moeite scheef in het huis en is de schroefdraad zo naar de fillistijnen. Doe hier voorzichtig of gebruik mijn methode of die van de dealer met het afsteltooltje.

Auteur:  akooiman [ 05 dec 2013 01:25 ]
Berichttitel:  Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen

Ik weet niet of JO vrolijk wordt van al onze huisvlijt, omdat het voor hem minder werk
op zou leveren. Feit is wel dat ondanks de erg goede service in Nieuw Vennep, het een
best eind rijden blijft. Als we in ieder geval onze onderdelen betrekken bij hem, is dat wellicht
goed voor hem, en we weten zeker dat we de juiste spullen krijgen.

De kleur van de olie is zo mooi, omdat een paar maanden geleden de bak heb laten spoelen
bij GJO. Het is de echte AL4 olie die JO gebruikt. Helaas heeft het niet het bonkende
schakelen opgelost, vandaar dat ik de klepjes heb vervangen, wat wel een zachtschakelende
bak opleverde.

Voor wat betreft mijn methode, heb je helemaal gelijk. het is mogelijk(bij lomp gedrag) om de schroeven scheef terug te zetten, maar door met een hand druk te zetten op het brein en dan een aantal schroeven een paar slagen te plaatsen, zit het brein recht op de bak. plaats nu de overige
schroeven en draai ze kruislings steeds een paar slagen aan tot het hele brein goed op zijn plaats zit. Uiteraard is gebruik van het tooltje de aan te bevelen manier van werken. Maar we hebben beiden ook het juiste resultaat bereikt door rustig, geduldig en overzichtelijk te werken.

Ik zal trouwens eens kijken of het tooltje niet toevallig in mijn pas aangeschafte Citroen/Peugeot kit zit. er zit wel iets in wat er op lijkt.....

Auteur:  chathanky [ 05 dec 2013 02:05 ]
Berichttitel:  Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen

Mooi klusje hoor. :smt023
Hoe zag het oude filtertje eruit?

Auteur:  akooiman [ 05 dec 2013 02:15 ]
Berichttitel:  Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen

@JO, Thanks :D

Het filtertje zag er best goed uit, niet overdreven vuil of zo, maar voor die paar centen
moet je het gewoon vervangen als de boel open ligt.

Auteur:  Oldenhage [ 05 dec 2013 20:31 ]
Berichttitel:  Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen

akooiman schreef:
Ik weet niet of JO vrolijk wordt van al onze huisvlijt, omdat het voor hem minder werk
op zou leveren. Feit is wel dat ondanks de erg goede service in Nieuw Vennep, het een
best eind rijden blijft. Als we in ieder geval onze onderdelen betrekken bij hem, is dat wellicht
goed voor hem, en we weten zeker dat we de juiste spullen krijgen.


Ik zal trouwens eens kijken of het tooltje niet toevallig in mijn pas aangeschafte Citroen/Peugeot kit zit. er zit wel iets in wat er op lijkt.....


Ik blijf vrolijk, jullie gunnen mij bijzonder veel!

DHZ-ers blijven er altijd en ik heb daar geen enkele moeite mee. Veel van die DHZ-ers bestellen bij mij onderdelen. Is toch juist een prima samenwerking zo?

Zouden jullie willen betalen voor het gebruik van het tooltje? Stel dat ik er 1 bij laat maken en per keer een euro of 10 bereken. (of gratis te leen bij een AL4 reparatiekit) ..

Auteur:  GW-tje [ 05 dec 2013 22:46 ]
Berichttitel:  Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen

Ik denk dat dat een zéér goed voorstel is, Johan. Speciaal gereedschap is sowieso duur, maar als je het kunt huren dan weet je in ieder geval zeker dat je daarmee geen fouten maakt.
Nu heb ik, en sommige anderen natuurlijk ook, wel gevoel bij hetgeen waar we mee bezig zijn en dan komt het vaak wel goed, maar als je over de juiste tools kunt beschikken hoef je niet meer na te denken en kun je gewoon lekker doorwerken.

Zoals bij die keer dat ik het stempel mocht lenen om de linker aandrijfas-keerring te vervangen. Dat was SUPER-service. Dat lukt je nagenoeg niet zonder dat stukje speciaal gereedschap.

Ik zeg: GOED INITIATIEF! :smt023 Ik ga voor deze service zeker betalen!

Auteur:  akooiman [ 06 dec 2013 01:36 ]
Berichttitel:  Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen

Ik zou er zonder nadenken 10 euro voor over hebben om de beschikking te
hebben over de juiste tool(s).

Je kan veel meer zelfverzekerd te werk gaan, en ook gewoon doorwerken zonder
zelf iets in elkaar te frommelen.

:smt023

Pagina 1 van 8 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/